Reklama

Siły zbrojne

Czechy: los Gripenów w rękach nowego ministra obrony

Czeski samolot JAS 39 Gripen  – SAAB
Czeski samolot JAS 39 Gripen – SAAB

Nowy czeski minister obrony Martin Stropnický przejął resort w niełatwym momencie. Czeka go renegocjacja leasingu 14 myśliwców JAS 39 Gripen, którego termin mija z końcem 2014 roku. Jej wartość wyniosła ponad 970 mln dolarów.

Martin Stropnický ma spore doświadczenie w sferze publicznej. Co prawda do polityki wrócił w 2013 roku i z listy Akcji Niezadowolonych Obywateli został wybrany do Izby Poselskiej, ale do 2002 roku pełnił m. in. funkcje ministra kultury i ambasadora w Portugalii, Włoszech oraz Watykanie. 

Teraz przed nowym ministrem obrony negocjacje szczegółów umowy leasingowej z władzami szwedzkimi i przedstawicielami koncernu Saab. Jeszcze we wrześniu zeszłego roku, po ponad rocznych, bardzo burzliwych spotkaniach, udało się ustalić wstępne porozumienie. Dopięcie spraw pozostawiono jednak nowemu rządowi.

Umowa ma objąć eksploatację do 2029 roku dwunastu maszyn jednomiejscowych i dwóch dwumiejscowych, oraz ich obsługę i modernizacje, jak również szkolenie personelu. Jednak to Martin Stropnický będzie musiał wynegocjować zarówno zakres modernizacji czeskich myśliwców, jak też wiele innych, kluczowych szczegółów umowy. Po ich dopracowaniu kontrakt zostanie oficjalnie podpisana przez przedstawicieli szwedzkiego i czeskiego rządu.

Czechy wykorzystują samoloty JAS 39 Gripen od 2005 roku. Pierwsza umowa obejmowała leasing 14 maszyn na 10 lat. Na podobnej zasadzie z samoloty tego typu korzysta lotnictwo wojskowe Węgier. Gripeny znajdują się też na wyposażeniu sił zbrojnych Szwecji, Tajlandii oraz RPA. O zakupie maszyn tego typu przez Szwajcarię zadecyduje referendum. 

Reklama
Reklama

Komentarze (4)

  1. patriota

    W zasadzie po 10 latach użytkowania nabyli te samoloty na własność. Wychodzi cena rynkowa-69,3 mln USD za jednego JAS-39 Gripen. Teraz rozważana jest także nowa koncepcja ich użycia, większej liczby (20-22?) wspólnie ze Słowacją.

  2. burek

    Buahaha ale lamerzy, zapłacili za leasingowanie przez 10 lat prawie miliard dolarów, prawie tyle zapłacili by za nowe. Oszczędny płaci dwa razy.

    1. oskarm

      burek, w zeszłym raku eksplotacja 48 F-16 kosztowała nas ponad 1 mld zł => koszt zakupu to 1/3 ceny wszystkich wydatków związanych z eksploatacją WSB. Jak sobie przemnożysz te liczby to wcale nie będą one takie lamerskie.

  3. egon81

    Po co im samoloty i tak by się poddali przed walką, a przy leasingu można oddać i nie płacić w razie czego ;)

  4. egon81

    Po co im samoloty i tak by się poddali przed walką, a przy leasingu można oddać i nie płacić w razie czego ;)