Reklama
  • Wiadomości

Chrzest holownika dla Marynarki Wojennej

W stoczni Remontowa Shipbuilding należącej do Grupy Kapitałowej Remontowa Holding S.A. odbyła się uroczystość chrztu jednostki „H-2” „Mieszko”, trzeciego z sześciu holowników budowanych dla Marynarki Wojennej RP. Sama ceremonia wodowania została przełożona o kilka godzin ze względu na warunki pogodowe.

Fot. Marian Kluczyński/3 Flotylla Okrętów
Fot. Marian Kluczyński/3 Flotylla Okrętów

Uroczystość chrztu zorganizowana i przeprowadzona w poniedziałek 8 lipca w stoczni Remontowa Shipbuilding Gdyni to efekt umowy o wartości 283,5 mln zł zwartej z Marynarką Wojenną RP 19 czerwca 2017 roku na budowę sześciu holowników typu B860. Pięć z zamówionych jednostek jest już w różnych fazach budowy, z których dwie pierwsze: „Bolko” i „Gniewko” są w trakcie wyposażania.

Chrzest i wodowanie pierwszego, prototypowego holownika „Bolko” („H-11”) odbyły się 8 października 2018 r. w stoczni Remontowa Shipbuilding w Gdańsku. Cięcie blach pod drugi holownik „Gniewko” (H-1) nastąpiło 16 marca 2018 r., jego stępkę położono 16 maja 2018 r., zaś wodowanie i chrzest odbyły się 5 marca 2019 r. (Matką Chrzestną jednostki została pani Monika Małyszko, dyrektor Szkoły Podstawowej nr 17 w Gdyni).

Matką Chrzestną trzeciej jednostki typu B860 („H-2”) nazwanej „Mieszko” była Pani Magdalena Śniadecka, Dyrektor Szkoły Podstawowej im. wiceadmirała Józefa Unruga w Laskach Wielkich. Jednostka ta została jak na razie tylko ochrzczona, ponieważ ze względu na warunki pogodowe wodowanie „Mieszka” (polegające na przeniesieniu okrętu dźwigiem na wodę) musiało zostać przełożone o kilka godzin.

Przypomnijmy, że projekt techniczny nowych holowników został wykonany przez biuro projektowe NED Project z Gdańska (główny konstruktor Andrzej Lerch), natomiast dokumentację roboczą wykonało biuro Remontowa Marine Design & Consulting należące do Grupy Kapitałowej Remontowa Holding.

Budowane w Gdańsku jednostki mają być wielozadaniowe, posiadać możliwość transportu na pokładzie otwartym ładunków drobnicowych o łącznej masie do 4,0 ton i uciągu 35 ton oraz być zdolne do wykonywania takich zadań jak m.in.:

  • zabezpieczenie bojowego oraz wsparcie logistyczne na morzu i w portach;
  • wykonywanie działań związanych z ewakuacją techniczną;
  • wsparcie akcji ratowniczych;
  • transport osób i zaopatrzenia;
  • neutralizacja zanieczyszczeń;
  • podejmowanie z wody torped.

Do zwodowania i „nazwania” zostały jeszcze trzy holowniki typu B 860:

  • „H-12” - B 860/4 – „Semko”;
  • „H-3” - B 860/5 – „Leszko”;
  • „H-13” - B 860/6 – „Przemko”.

Zgodnie z umową mają być one przekazywane w odstępach kilkumiesięcznych na zmianę do 8. Flotylli Obrony Wybrzeża w Świnoujściu i 3. Flotylli Okrętów w Gdyni. Nic nie wskazuje jak na razie, by termin zakończenia kontraktu przez Stocznię Remontowa Shipbuilding – w listopadzie 2020 roku nie został dotrzymany.

WIDEO: Zmierzch ery czołgów? Czy zastąpią je drony? [Debata Defence24]
Reklama
Reklama