Siły zbrojne
Brytyjskie samoloty Hawk dla sił powietrznych USA. Lider konsorcjum: Northrop Grumman
Koncern Northrop Grumman będzie liderem konsorcjum zadaniowego proponującego samolot szkolno-bojowy Hawk w przetargu na samolot szkolenia zaawansowanego T-X dla amerykańskich sił powietrznych.
Sytuacja pozornie może wydawać się dziwna, ponieważ samolot Hawk na co dzień jest rozwijany i oferowany przez koncern BAE Systems, ale w tym przypadku przeważyły zasady panujące na amerykańskim rynku. Dlatego przedstawiciele Northrop Grumman poinformowali 7 lipca, że decyzją wszystkich członków konsorcjum to właśnie oni będą głównym wykonawcą ewentualnego zamówienia złożonego przez amerykańskie siły powietrzne.
„Ewentualnego”, ponieważ w konkursie na samolot T-X bierze jeszcze udział amerykański koncern General Dynamics oferujący z włoską firmą Alenia Aermacchi samolot T-100 (najnowsza wersja M-346), Lockheed Martin proponujący z Korea Aerospace Industries maszyny typu T-50 oraz Boeing współpracujący w tym przetargu ze szwedzką firmą Saab.
Kierowane przez Northrop Grumman konsorcjum składające się jeszcze z: BAE Systems, Adour, Rolls-Royce i L-3 Link Simulation & Training oferuje zoptymalizowaną pod potrzeby amerykańskie wersję lekkiego odrzutowca Hawk 128/T2 wykorzystywanego w brytyjskich siłach powietrznych.
Zwycięzca otrzyma kontrakt na dostawę 350 samolotów szkolenia zaawansowanego, które zastąpią coraz bardziej starzejące się maszyny Northrop T-38 Talon.
Amoroso
Co oferuje Boeing i Saab?
Juro
Pewnie gripena.
Nowy
Zmodyfikowaną na potrzeby przetargu szkolną wersję JAS-39 Gripen.