Siły zbrojne
Brytyjski AWACS trafi do US Navy jako „Doomsday Plane”?
Wycofany ze służby w Royal Air Force samolot wczesnego ostrzegania Boeing E-3D Sentry AEW1 został sprzedany U.S. Navy za 15 mln dolarów. Maszyna posłuży do szkolenia amerykańskich załóg, aby ograniczyć zużycie wykorzystywanych operacyjnie samolotów Boeing E-6B Mercury które pełnią rolę powietrznych stanowisk dowodzenia ale też elementu kierowania i zarządzania „triadą strategicznych systemów przenoszenia broni jądrowej”.
30 czerwca 2021 roku Departament Obrony USA oficjalnie w swoich dokumentach odnotował zakup samolotu Boeing E-3D Sentry AEW1 nr ZH104 przez U.S. Navy E-6B Programme Office (PMA-271). Co ciekawe, maszyna nie będzie wykorzystywana w roli samolotu wczesnego ostrzegania (AWACS). Ex-brytyjski E-3D będzie pełnił role maszyny szkolnej w zakresie poza misyjnym dla załóg samolotów E6B Mercury należących do Naval Air System Command (NAVAIR).
E-6B Mercury wykorzystywane są zarówno jako samoloty dowodzenia jak i TACAMO ("Take Charge And Move Out"), czyli element systemu dowodzenia amerykańskim arsenałem jądrowym. W tej roli Mercury utrzymuje łączność z osobą lub osobami uprawnionymi do dysponowania „atomową triadą USA”. Jest to więc bardzo istotny element w systemie strategicznego odstraszania. Wadą maszyn jest jej dość wiekowa platforma, podobnie jak E-3 Sentry również E-6 Mercury powstał na bazie samoloty Boeing 707.
W służbie znajduje się niespełna 20 samolotów E-6D Mercury i aby nie wykorzystywać tych operacyjnie gotowych do użycia samolotów w szkoleniu załóg, np. w zakresie pilotażu czy tankowania w locie, U.S. Navy zdecydowała się na zakup wycofanego ze służby brytyjskiego samolotu, który w tym zakresie w pełni odpowiada potrzebom.
RAF planuje wycofać w najbliższych latach wszystkie E-3D Sentry, które zostaną zastąpione nowocześniejszymi maszynami E-7 Wedgetail. Ich zaletą poza nowocześniejszym wyposażeniem jest również platforma, na bazie której powstały. Jest to Boeing 737-700 który stanowił również podstawę dla powstania wprowadzanych do brytyjskiego lotnictwa samolotów morskich P-8 Poseidon. Brytyjczycy posiadają w służbie nadal 3 użytkowane samoloty E-3D Sentry, natomiast czwarty od stycznia 2020 roku był składowany w USA. To właśnie ten płatowiec o numerze ZH104 został pozyskany przez U.S. Navy.
złośliwy
Wygląda na to,że kołdra robi się krótka.
Davien
To raczej w Rosji patrzac na ostatnie działąnia przy Tu-22M3:))
złośliwy
Chodzi ci o ten pomnik?Znalezienie zdjęcia samolotu stojacego przed biurowcem zajęło mi minutę. Skup się.
Davien
Dziecko, wyciagacie przerdzewiałe wraki by je na Tu-22M3M próbowac przerobić, wczesniej wasz Tu-160M to składanka z odpadków walających sie po halach Tupolewa wiec nie rozsmiszaj ludzi.
Kubuś
A ten ostatnio 5 razy nie podchodził do lądowania na Balice???
Krakus
Wydaje się, że dokładnie ten.
Fanklub Daviena i GB
Kolejny przejaw nędzy w USA... Kupować 30 letni samolot od Brytyjczyków, którzy go nie chcą z powodu starości... :D
AREK
Mogli kupić B707-100 ze złomowiska w Arizonie,,,,
Davien
To jak zapuszczona musi byc Rosja by rozpaczliwie sciagac bombowce z pomników i wyciagac przerdzewiałe wraki ze złomowiska?:)
gisbourne66
A ile by kosztowała jego modernizacja? USA jest dostatecznie już zadłużona, szukają oszczędności gdzie mogą. Jak to po koronawirusa.
Polska technologiczne Imperium
Ważne, że Polak potrafi a Rosjanie produkują tylko złom.
Ryszard 56
a kiedy My samoloty zwiadu elektronicznego ,takie jak ma Izrael??