Siły zbrojne
AWACS nad Rumunią. Ochrona szczytu UE
Dowództwo Sił Powietrznych NATO (AAC - Allied Air Command) w Rammstein poinformowało, że oddelegowało samolot E-3A Sentry do nadzorowania przestrzeni powietrznej nad rejonem w miastem Sibiu w Rumunii gdzie 9. maja rozpoczął się szczyt UE
Samolot został skierowany do Rumunii na prośbę władz tego kraju i pełnił funkcje związane ze wspieraniem krajowych organów nadzorujących przestrzeń powietrzną. NATO-wska flota samolotów AWACS często pełni tego typu zadania nie tylko w trakcie spotkań politycznych na wysokim szczeblu, ale też imprez masowych (np. o charakterze sportowym).
NATO-wska flota AWACS ma duże możliwości i jesteśmy dumni z tego, że możemy wesprzeć to wydarzenie (...) Podkreśla to też jak ścisłe więzy wiążą NATO i Unię Europejską
Przypomnijmy, że E-3 Sentry to samoloty wczesnego ostrzegania oparte na samolocie Boeing 707, produkowane w latach 1977-1992. NATO-wski komponent AWACS oparty na tych maszynach powołano do życia w początkach 1980 r., pierwsze loty rozpoczął w 1982 roku, a pełną gotowość operacyjną osiągnął w 1988 roku. Obecnie, stan ilościowy tego komponentu wynosi 14 maszyn. Zakończyły one niedawno program modyfikacyjny w ramach którego wprowadzono całkowicie cyfrowy kokpit i przebudowano całą konsolę nawigacyjną. Przede wszystkim, zastąpiono dotychczasowe monochromatyczne wyświetlacze nowymi - pięciokolorowymi, co pozwala na lepsze odwzorowywanie wysokości, kierunku. Samoloty posiadają poprawione systemy nawigacji satelitarnej, dzięki czemu będą mogły korzystać równocześnie z systemów GPS, europejskiego Galileo, rosyjskiego GLONASS i chińskiego BDS. Szczególnie ważne w takich zadaniach jest wdrożenie systemu komunikacyjnego CPDLC (Controller Pilot Data Link Communications).
CPDLC to metoda przekazywania informacji na linii załoga statku powietrznego - ATC (Air Traffic Control - Kontrola Ruchu Lotniczego), bez wykorzystywania głosu, poprzez pokazywanie komunikatu na wyświetlaczu w kabinie. ATC może przekazywać w ten sposób np. przydziały poziomów (FL-Flight Level - określających wysokość lotu), zgodę lub jej brak na zmianę kursu, przydziały częstotliwości radiowych i odpowiadać na żądania informacji. Z kolei załoga ma możliwość odpowiadania na wiadomości, żądania/otrzymywania zezwoleń i informacji. Zapewniona jest również funkcja "swobodnego tekstu" w celu wymiany informacji w innych, niż zdefiniowane, formatach. Najważniejszymi zaletami stosowania tego systemu ma być możliwość przekazywania większej liczby komunikatów jednocześnie, zmniejszenie ilości komunikatów głosowych na częstotliwościach komunikacyjnych ATC oraz minimalizację ryzyka pomyłki przez przekazanie komunikatu do niewłaściwego samolotu.