Technologie

Apache z radarem wsparciem dla sił lądowych [Defence24 TV]

Śmigłowiec został zaprojektowany przede wszystkim z myślą o jednym zadaniu - zapewnieniu wsparcia dla dowódcy sił lądowych w zakresie działań przeciwpancernych na równinach Europy – mówi o maszynie Apache Guardian w rozmowie z Defence24.pl Terry (TJ) Jamison, Senior Manager Global Vertical Lift Attack, Sales & Marketing Boeing.

Apache został zaprojektowany w szczególności do przenoszenia radaru kierowania ogniem. (...) To pozwala tej maszynie, na ukrywanie się za elementami ukształtowania terenu, lokalizację, atakowanie i niszczenie celów bez potrzeby utrzymywania wroga w zasięgu wzroku.

Terry (TJ) Jamison, Senior Manager Global Vertical Lift Attack, Sales & Marketing Boeing

Przedstawiciel Boeing dodał, że maszyna ściśle współpracuje z systemami bezzałogowymi w ramach zdolności MUM-T. Dane z bezzałogowców są transmitowane do kokpitu śmigłowca, a mogą być następnie przekazane dowódcy komponentu lądowego, zwiększając świadomość sytuacyjną i zapewniając dostęp do jednolitego obrazu operacyjnego pola walki.

Reklama

Komentarze (12)

  1. paws

    przede wszystkim koszty utrzymania tej maszyny są ogromne. Tylko nasza rodzima produkcja jest w stanie dostarczyć szybko części zamienne w razie "w". Nie rozumiem po co rozpisywać przetargi na obce śmigłowce skoro u nas robi się co najmniej dobre.

  2. Spartakós

    Nie jest to dobry śmigłowiec jak na nasze warunki terenowe, niestety: w zimie nie lata, w deszczu nie lata, w wilgoci nie lata.... wydaje mi się że bardziej zasadny byłby zakup amerykańskich A-10, które są bezwzględnie wydajniejsze od Apaczy, ewentualnie pozyskanie ruskich Mi 28-bijącego ten wychuchany sprzęt na głowę.... ale gladiator walczy tym co mu dadzą. Niestety....

  3. Darek S.

    Tak na te śmigłowce łatwo wydać dużo kasy i to do kieszeni Amerykanów. Myślę, że jedynie to kryterium przyświeca naszym decydentom, gdy dyskutują nad ich zakupem. Sens ekonomiczny takiego przedsięwzięcia z wojskowego punktu widzenia dla wszystkich fachowców jest oczywisty. Mamy określone zasoby i trzeba tak przemyśleć zakupy, aby osiągnąć jak największą efektywność przy określonych wydatkach. Równie dobrze można by rozważać zakup niszczycieli, okrętów podwodnych i uznać to jako najbardziej niezbędne zakupy w celu zapewnienia bezpieczeństwa dla RP. No bo jak decydują o tych rzeczach politycy, którzy wcześniej zaciągnęli zobowiązania na swoje kampanie, no to nie ma się czemu dziwić, że nasz kraj można przyrównać do republiki bananowej.

  4. gnago

    Za drogie i tandetne . Jak dadzą nowe za darmo w ramach wzmacniania flanki, wziąć i pilotami wyszkolić dzieci elit. Bo strącenie pewne . RADAR świetnie posłuży za cel dla rakiet antyradarowych

  5. podporucznik rezerwy kwatermistrzostwa (logistyki)

    Apacz \"został zaprojektowany przede wszystkim z myślą o jednym zadaniu - zapewnieniu wsparcia dla dowódcy sił lądowych w zakresie działań przeciwpancernych na równinach Europy\" --- dodajmy: blisko 50 lat temu i z myślą o ówczesnej obronie przeciw-śmigłowcowej. Dziś Apache \"na równinach Europy\" miałyby w boju przeżywalność kilku minut i nie byłby zdolne odpalić nawet 5 swych rakiet w cieńkie i lekkie blachy obłożone siecią maskującą, a już zostałyby zestrzelone. _______ Polska potrzebuje helikopter przeciwpancerny, który nie zostanie zniszczony nawet do końca wojny, a nie jednorazówki z dziesiątki, a nawet ponad sto milionów euro licząc koszty utrzymania do momentu zestrzelenia. _________ Charakterystycznym był tu np. artykuł p.t. \"Chop the Chopper - The Army\'s Apache attack-helicopter had a bad war.\" by Fred Kaplan, Slate Magazine, 23.04.2003. Tezy Kaplana: 1. Obecna wersja jest ulepszeniem, ale jest nadal zbyt groźna dla pilotów, a niewystarczająco groźna dla przeciwnika. Modernizacja nie jest wstanie zastąpić zmiany generacji. (\"The current version, the AH-64D Apache Longbow, is in many ways a vast improvement over earlier models, but it is still too dangerous to the pilots who fly it and not dangerous enough to the enemy it\'s designed to attack.\") ___2._W Iraku w jednej bitwie na 33 atakujące Apacze zestrzelono jeden oraz uszkodzono 30 do tego stopnia, że wszystkie 32 musiały uciec z pola bitwy do bazy. (\"The U.S. Army\'s only disastrous operation in Gulf War II (at least the only one we know about) took place on March 24, when 33 Apache helicopters were ordered to move out ahead of the 3rd Infantry Division and to attack an Iraqi Republican Guard regiment in the suburbs of Karbala. Meeting heavy fire from small arms and shoulder-mounted rocket-propelled grenades, the Apaches flew back to base, 30 of them shot up, several disablingly so. One helicopter was shot down in the encounter, and its two crewmen were taken prisoner.\") ___3._7 Apaczy zaatakowało Talibów - 5 zostało natychmiast uszkodzonych i zmuszonych do ucieczki z pola walki. (\"Last year, during the Afghanistan war, seven Apaches were flown in to attack Taliban fighters as part of Operation Anaconda. They all got shot up, again by RPGs and machine-gun fire. None crashed, but five were so damaged they were declared \"non-mission-capable\"—in other words, unable to go back into combat without extensive repair—after the first day.\") ___4._W Kosowie 2 Apacze utracono zaraz po ich przybyciu w lotach ćwiczebnych, a potem zrezygnowano z używania w walce ze strachu przed utratą. (\"In the 1999 air war over Kosovo, 24 Apache helicopters were transported to the allied base in Albania. Their arrival was anticipated by many officers and analysts as a turning point in the war. Yet, within days, two choppers crashed during training exercises. Commanders decided not to send any of them into battle; the risk of losing them to Serbian surface-to-air missiles was considered too great.\") _______Zmiana generacji, której dokonał \"Tiger UHT\" (RFN ma tylko Tigry UHT jako przeciwpancerne) poszła tak daleko, że wymusiła zamianę miejscami pilota-pilota i pilota-strzelca. Pilot-strzelec, a właściwie \"oficer systemu broni\" \"Tigra UHT\" siedzi jako jedyny w świecie na tylnim fotelu, czyli wyżej. Wynika to z unikalnej koncepcji \"Tigra UHT\", tj. bezpiecznej walki na nietypowo olbrzymie odległości: pilot-strzelec zwykłych helikopterów ma z reguły pod kabiną obrotowe działko strzelające do ok. 3 km, a więc patrzy pod dużym kątem w dół i musi siedzić na pierwszym fotelu. Natomiast pilot-strzelec \"Tigra UHT\" patrzy na odległości 8 km, 15 km, 20 km, a więc pod małym kątem, i potrzebuje wyższy fotel. Pilot-Pilot Tigra UHT siedząc z przodu może łatwiej chować helikopter nawet za małymi przeszkodami terenowymi. ________ Także koncepcja Apache polega na tradycyjnym fotelu pilota-strzelca z przodu, a przedłużenie zasięgu radaru Apacza do 16 km, czy nawet 20 km, nie oznacza koncepcyjnej zmiany generacji, nie zrobi z Apacha helikopter równoważny \"Tigrowi UHT\". ______ 100 polskich \"Tigrów UHT\" i 200 załóg Tigra, oznacza absolutną broń odstraszania, bo to gwarancja zniszczenia tysięcy czołgów i innych pojazdów, wyrzutni, stacji radiolokacyjnych itp.

  6. niewiadomokto

    Śmigłowce bojowe to ślepa uliczka: bardzo drogie i stosunkowo łatwe do zestrzelenia. Trzeba rozwijać systemy rozpoznania bezzałogowego i rakiety. Śmigłowce to tylko do transportu i ewakuacji.

  7. PAN

    mi 28 i tez jest modernizowany A tak dla przypomnienia to wstyd dla polski aby ukraincy rozwijali mi 2 z swoimi silnikami tak jakby nie mozna bylo chlopakom z politechniki walnoc na stol silnika GTD-350 to jest 60 lat braku rozwoju i odpowiedzialnosci zakladow jak i panstwa. Dodam ze gtd 350 to baza z Allison 250 i RR niema problemu wyciagniecia z niego 715 KM.

  8. dim

    A jak MOGLIŚCIE dostać tak samo obserwacyjnie skonstruowane, z oczami ponad wirnikiem, taniuteńkie 70 sztuk Kiowa, to nie wzięliście ! Grecy, łącznie z formalnościami i transportem i częściami zamiennymi i czym tam jeszcze do serwisu - przejęli je za 42 mln USD - wszystkie razem. A teraz mydlicie tu oczy Apaczami, po kilkadziesiąt milionów USD sztuka, a potem ich upgrade przez Boeinga też po 35 mln USD, lub szlaban na wsparcie. Ale na bogateeeego trafiło przecież.

  9. vvv

    maja radary na Ka-52 oraz na mi-28n ale nie posiadaja takich samych możliwosci

  10. Ernst Junger

    Jeśli już zdecydujemy się na Ah-64 Guardian to niech będzie to wersja V6 z radarem o zasięgu 16 km i śladem Anglików z pociskami Brimstone.

  11. Davien

    Rosja ma smigłowce szturmowe ale mniej zaawansowane od AH-64E. Obecnie najbardziej zaawansowany smigłowiec rosji to chyba Ka-52K czyli morska wersja Ka-52.

  12. Wańka wstańka

    Czy roSSja ma coś podobnego proszę o poważne odpowiedzi.