Reklama
  • Wiadomości

Amerykanie szkolą obsługi katapult elektromagnetycznych

Załoga nowego amerykańskiego lotniskowca USS „Gerald R.Ford” przechodzi szkolenie z operacyjnego wykorzystania katapulty elektromagnetycznej EMALS (Electromagnetic Aircraft Launch System), pierwszego tego typu systemu zamontowanego na okręcie bojowym.

Poligon testowy EMALS w bazie lotnictwa morskiego w Lakehurst – fot. US Navy
Poligon testowy EMALS w bazie lotnictwa morskiego w Lakehurst – fot. US Navy

Szkolenie dla 16 operatorów i techników obsługujących EMALS na lotniskowcu rozpoczęło się pod koniec października 2014 r. Wcześniej odbył się kurs na symulatorze zbudowanym w laboratorium producenta (koncernu General Dynamics) EMALS Shipset Controls Lab w San Diego. Dodatkowo w okresie od początku 2015 do połowy 2016 r. przewiduje się przeprowadzenie pięciu podobnych kursów na poligonie testowym EMALS w bazie lotnictwa morskiego w Lakehurst.

Szkolenie jest o tyle ważne, że obejmuje trening zachowania się w sytuacjach nadzwyczajnych i awaryjnych. W tym przypadku nie można liczyć na doświadczenie, ponieważ katapulta elektromagnetyczna na lotniskowcu USS „Gerald R.Ford” będzie zastosowana po raz pierwszy w historii. Szkoleni muszą więc być zarówno sami instruktorzy jak i obsługa – i to w zupełnie nowej specjalności.

Sama katapulta elektromagnetyczna na okręcie przechodzi obecnie serię testów i certyfikacji. Przewiduje się, że nowy system startowy wraz z obsługą będzie gotowy do służby operacyjnej w połowie 2016 r.

WIDEO: Zmierzch ery czołgów? Czy zastąpią je drony? [Debata Defence24]
Reklama
Reklama