Dwudniowe Air Show to największa impreza lotnicza w Polsce, podczas której prezentuje się ponad 200 statków powietrznych z 20 państw. Wszystkie koncerny biorące udział w przetargu śmigłowcowym chciały z najlepszej strony pokazać proponowane maszyny - tym bardziej, że na trybunie VIP zasiadł prezydent Bronisław Komorowski, szef BBN Stanisław Koziej, dowódcy poszczególnych rodzajów sił zbrojnych oraz urzędnicy MON. Walka toczy się o kontrakt warty nawet 8 mld zł. Planowany jest zakup 70 maszyn jednego typu, ale w różnych wariantach: wielozadaniowym, ratowniczym SAR, specjalnym oraz do zwalczania okrętów podwodnych.
Testy wszystkich proponowanych maszyn mają rozpocząć się jesienią br., a decyzja jest zaplanowana na połowę 2014 roku. Potem przyjdzie czas na negocjacje umów offsetowych i harmonogramów realizacji zamówień. Niezależnie od zwycięzcy, montaż śmigłowców dla Polski ma być realizowana w kraju.
Augusta Westland AW149
AW149 to najmłodsza z proponowanych konstrukcji, gdyż powstała w 2006 roku. Na Air Show 2013 można było zobaczyć egzemplarz przedseryjny w malowaniu oferowanym dla polskich Sił Zbrojnych. AW 149 to rozwinięcie nieco mniejszej konstrukcji AW139, opracowanej pierwotnie na zamówienie włoskiej armii. Producentem jest firma AgustaWestland, właściciel zakładów PZL Świdnik, które biorą udział zarówno w pracach projektowych jak i montowaniu tych maszyn.
Śmigłowiec AW149 w wersji podstawowej zabiera 18 żołnierzy z pełnym wyposażeniem lub 2,7 tony ładunku. Maszyna posiada chowane podwozie, system obrony przeciwrakietowej i możliwość instalacji radaru pogodowego oraz głowicy celowniczo-obserwacyjnej.
Eurocopter EC 725 Caracal
Podczas Air Show EC - 725 zaprezentował pokaz Combat SAR z udziałem francuskich wojsk specjalnych. Manewr polegał na desancie i podjęciu grupy komandosów na tzw. "winogrono". Propozycja firmy Eurocopter to maszyna, będąca najnowszą wersją rozwojową śmigłowca Super Puma. O rok starszy od AW149, EC -725 jest największym z oferowanych w przetargu wiropłatów zdolny zabrać do 28 w pełni wyposażonych żołnierzy, lub ładunek i uzbrojenie o masie sięgającej 4,7 tony. W razie wygranej, Eurocopter zobowiązał się uruchomić w Polsce linię montażową EC725 Caracal.
Sikorsky S-70i (UH-60) Black Hawk
Najbardziej znany i najstarszy spośród proponowanych typów to Sikorsky S-70i, montowany w zakładach PZL Mielec, należących od 2007 roku do koncernu Sikorsky. Maszyna lepiej znana jak UH-60 Black Hawk, czy też MH-60 Sea Hawk, jeśli chodzi o wariant morski. Sama konstrukcja sięga historią lat 70-tych, ale - jak podkreśla producent - jej obecna wersja została gruntowanie zmodernizowana i dostosowywana do wymagań pola walki. Kabina mieści do 11 żołnierzy z pełnym wyposażeniem. Natomiast ładowność ponad 3,6 tony pozwalana na przykład podwiesić pod S-70 samochód terenowy Humvee.
(JS, MG)