Reklama

Centralne miejsce na ekspozycji ITWL zajmował BSL Neox oraz skrzydło, na którym prezentowano system pomiarowy MAUS V. Bada on strukturę płatowca w wielu zakresach nieniszczących metod, takich jak ultradźwięki, prądy wirowe, rezonans itp. Dane są przetwarzane cyfrowo i wizualizowane przez specjalistyczne oprogramowanie. Co istotne, system można stosować również na powierzchniach pionowych.

Obok wspomnianego systemu w centrum ekspozycji znalazła się płatowiec bezzałogowy NeoX o przeznaczeniu zarówno cywilnym, jak i wojskowym. Charakteryzuje się długim czasem lotu i wyposażeniem, na który składają się sensor światła dziennego oraz sensor termowizyjny a opcjonalnie także czujnik skażeń i aparat cyfrowy wysokiej rozdzielczości. W zależności od typu wykonywanego zadania może prowadzić obserwację terenu, identyfikować i wskazywać cel, a w wersji bojowej atakować cele naziemne z użyciem głowicy kumulacyjnej o przebijalności do 240 mm. 

ITWL Air Fair 2017
Fot. J. Sabak

ITWL pokazuje także dwa typy wielowirnikowych bezzałogowców pionowego startu należące do rodziny Atrax - ośmiowirnikowy Atrax i znacznie mniejszy, czterowirnikowy AtraxM. Atrax dysponuje masą startową 4,9 (4 wirniki) lub 6,7 kg (8 wirników) i wykonany jest z włókna węglowego. Może przenosić zarówno głowice obserwacyjne i inne rodzaj sensorów, jak też uzbrojenie. Pojazd może pełnić funkcje obserwacyjne, monitoringu np. rurociągów albo obszarów leśnych, wspierać misję ratownicze, a także, po zamontowaniu zasobnika, przenosić materiały wybuchowe i granaty.

 

 

Reklama
Reklama

Komentarze (1)

  1. Afgan

    O jaki model samolotu szkolno-bojowego chodzi? Iskra-2? Nic nie jest napisane na ten temat.

    1. Azza

      Ten co zawsze od paru lat bez zmian.

    2. PanKnaga

      Z rego co pamiętam, to był to chyba Grot 2. Iskra 2 to bodajże Bielik, którego można było na Air Fair zobaczyć rok temu.