Reklama

Siły zbrojne

20 tys. żołnierzy US Army na ćwiczeniach w Polsce. Infrastruktura sprosta wymaganiom? [RELACJA]

Fot. Tomasz Nowak
Fot. Tomasz Nowak

Na posiedzeniu Sejmowej Komisji Obrony Narodowej dotyczącym „możliwości poprawy mobilności wojskowej i zdolności systemu HNS (Host Nation Support)”, omawiany był stan i perspektywy rozwoju polskiej infrastruktury kolejowej, portowej, lotniskowej i drogowej, w kontekście zabezpieczenia przez nie mobilności i logistyki sił wzmocnienia NATO i Sił Zbrojnych RP.

Z ramienia Ministerstwa Obrony Narodowej temat referował gen. bryg. Zbigniew Powęska szef Zarządu Logistyki – P4 Sztabu Generalnego Wojska Polskiego. Mówiąc o możliwościach naszego kraju, w tym sił zbrojnych, w przyjmowaniu sił sojuszniczych w Polsce zapewnił on, że jest ono "trenowane". Jako przykład podał minione edycje ćwiczenia wojskowego ANAKONDA, realizowanego z siłami sojuszniczymi NATO, w tym z Amerykanami.

Poinformował też, że na przyszłorocznym międzynarodowym ćwiczeniu DEFENDER-20, które będzie prowadzone w Polsce od marca do sierpnia na terytorium Polski, będzie przebywało pięć brygad amerykańskich - tym trzy brygady bojowe i dwie brygady zabezpieczenia.

Gen. Powęska zapewnił, że Wojsko Polskie posiada zdolności do przyjęcia takich sił sojuszniczych "droga morską, kolejową, lądową i powietrzną". Mówiąc o ćwiczeniu DEFENDER-20 ocenił, że będzie to "największy sprawdzian polskich sił zbrojnych" w zakresie zdolności do przyjęcia "sił wzmocnienia", czyli wojsk innych sił sojuszniczych NATO. Chodzi nie tylko o wojska amerykańskie, gdyż w ćwiczeniu mają brać udział także wojska innych państw.

image
Fot. Maciej Szopa/Defence24

Gen. Powęska poinformował, że przyszłym roku te zdolności będą ćwiczone z udziałem około 20 tys. żołnierzy amerykańskich, którzy przybędą do Polski, wraz z sześcioma tysiącami pojazdów - w tym ma być około 1500 pojazdów gąsienicowych i 2500 kontenerów sprzętu. Siły te będą przerzucane do Polski drogą kolejową i morską - przewidziano 90 transportów kolejowych i 20 morskich.

"To będziemy realizowali w przyszłym roku i sprawdzimy ten system HNS, w różnych konfiguracjach. Zarówno przyjęcia, zabezpieczenia pobytu, jak i wycofania tych sił do miejsc ich stacjonowania. Chcę podkreślić, że ten system był wielokrotnie trenowany i ćwiczony, i zapewniam, że również w tym ćwiczeniu to wyjdzie." - mówił gen. Powęska.

Uzupełniając jego informację przedstawiciele departamentu infrastruktury MON poinformowali, że obecnie dla wojska w zakresie infrastruktury drogowej najistotniejsze jest wsparcie państwa dla rozwoju dróg samorządowych o znaczeniu obronnym. Ale rozwijane są też możliwości przemieszczania wojsk koleją. Zaznaczyli, że w tym celu wojsko, we współpracy z PKP, zakupiło 100 platform kolejowych do przewozu sprzętu ciężkiego. Są one od 1 czerwca "w pełni wykorzystywane" - służą przemieszczaniu wojsk, m.in. stacjonujących w naszym kraju wojsk amerykańskich.

Z informacji przedstawicieli resortu wynika też, że Polska chce zgłosić około 180 projektów infrastrukturalnych - morskich, kolejowych i drogowych - które mają służyć także celom obronnym - do konkursu w ramach finasowania "Connecting Europe" realizowanego przez Komisję Europejską. Chodzi o finasowanie rzędu 6,5 mld euro, które jako wsparcie ma trafić na inwestycje państw UE. Z ich wypowiedzi wynika, że obecnie projekty są przygotowywane do zgłoszenia do konkursu i Polska, jeżeli chce z tego skorzystać musi przygotować odpowiednio umotywowane wnioski.

Na posiedzeniu omawiano także zwiększenie możliwości przerzutu sił sojuszniczych do Polski w przypadku realizacji planu budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego (CPK) między Warszawą i Łodzią. Inwestycja ta obejmuje nie tylko stworzenie wielkiego portu lotniczego, ale także dodatkowej sieci kolejowej (1600 km) i drogowej.

image
Fot. Maciej Szopa/Defence24 

Z kolei obecny na sali przedstawiciel Kwatery Głównej NATO przytoczył dane zgodnie z którymi, obecnie 90 proc. towarów wojskowych jest obecnie przerzucanych w Sojuszu Północnoatlantyckim pojazdami sektora cywilnego, z rynku cywilnego jest też 75 proc. zaopatrzenia, a rozpoznanie satelitarne polega na środkach komercyjnych w 30 proc. W tej sytuacji – jak podkreślił – odpowiednie określenie współpracy z sektorem cywilnym jest dla NATO czynnikiem krytycznie ważnym. Przypomniał też, że obecnie w Europie Środkowo-wschodniej poprowadzonych jest 250 projektów NATO ukierunkowanych na wsparcie i rozmieszczenie sprzętu wojskowego. Inwestycje te mają wartość 750 mln EUR, z czego największa inwestycja – rozbudowa bazy w Powidzu – ma wartość 232 mln EUR. Prowadzone tam prace ruszyły latem br., mają być prowadzone do roku 2021 i umożliwić przechowywanie wyposażenia i uzbrojenia dla pełnej brygady US Army.

MS/PAP

Reklama
Reklama

Komentarze (10)

  1. ktos

    Fajny ten punkcik na zachod od Warszawy. Krzyzuja sie w nim prawie wszystki linie transportowe. Czyli jednym atakiem wrog kladzie caly transport... gratuluje strategom. Przy okazji dlaczego transport wschod -zachod jest realizowany tylko przez Warszawe? NIe mamy wiecej mostow na Wisle?

  2. CodyBancks

    Czytałem gdzieś , że amerykańskie żarcie to kocioł gorącej wody i proszek pure z ziemniaków , gulasz też z proszku i reszta też z proszku -kawa też ! Podobno nie do jedzenia i wypicia dla naszych żołądków !!??

  3. QRF

    Centralny Port Komunikacyjny piękny cel dla rakiet. Po jego zniszczeniu ciężko będzie zaopatrywać wojska na wschód od Wisły. Zostanie transport drogowy.

    1. bufr

      cpk to jeden z najodważniejszych i perspektywicznych projektów, który może zapewnić Polsce centralne skomunikowanie, tak bardzo potrzebne ze względów ekonomicznych i militarnych. Panie QRF z przykrością stwierdzam że jest pan niedoinformowany.

    2. bbb

      Panie bufr....wiesz Pan gdzie mi kaktus wyrośnie jak projekt cpk zostanie zrealizowany?

  4. strateg plan

    a co jest zaznaczone na niebiesko na Dolnym Śląsku?

    1. Rzyt

      Strefa operacyjna USA w razie W hahaha...dobrze niech USA weźmie pod swoje skrzydło DŚ jako 52 stan,

  5. matrioszka

    Piękne plany na rozwój infrastruktury lotniczej , drogowej, kolejowej . Nic tylko bić brawo. Tylko w mniejszej skali , właśnie uwalono zakup mostów pontonowych i mostów Daglezja . Gdzie tu jest spójność działań ?

  6. GUCIO

    Fiu fiu będą amerykańskie struktury bojowe przewyższające dwukrotnie struktury bojowe Polski(nie uwzględniam technokracji w mundurach bo tego mamy prawie 70tyś i to nie jest wojsko) mieliśmy Legnicę jakomałą Moskwę ciekawe co zostanie małym Waszyngtonem

  7. Stary Grzyb

    Pięć amerykańskich brygad w Polsce od marca do sierpnia 2020 r.? No to jeszcze pięć kolejnych od września do lutego, i tak co roku, w ramach stałej obecności US Army w Polsce, a będzie można uznać, że zabezpieczenie polskiego odcinka frontu jest całkiem solidne. Tak trzymać i wzmacniać.

  8. As

    U nas przez ostatnie kilkanaście lat infrastrukturę drogową w Polsce budowało się tak aby na 1m2 drogi zmieścić możliwie największą ilość słupków, ekranów, wysepek, odblasków i wszystkiego co utrudnia przejazd wojskowych kolumn, a co może napędzić sprzedaż firmom produkcyjnym i kieszeń prowizją ludziom decyzyjnym na poszczególnych odcinkach dróg.

  9. dede

    no to konkretne ćwiczenia

  10. Dudley

    Już widzę jak w przypadku konfliktu w naszym regionie, zostanie wykorzystany transport morski i lotniczy. No chyba że wykorzysta się porty na Odrze i lotniska na Śląsku ;-)