„Żelazna Dywizja” osiągnęła wstępną gotowość operacyjną

1 lipca 2020, 16:23
Rosiek WD
Rosomak WD na wystawie Sił Zbrojnych RP. Fot. Maciej Szopa/Defence24

Ministerstwo Obrony Narodowej poinformowało, że najmłodszy związek taktyczny Wojska Polskiego - 18. Dywizja Zmechanizowana im. gen. broni Tadeusza Buka - osiągnęła wstępną gotowość operacyjną.

Formowanie 18. Dywizji Zmechanizowanej rozpoczęło się na mocy decyzji Ministra Obrony Narodowej Mariusza Błaszczaka pod koniec 2018 roku kiedy to utworzono dowództwo dywizji w Siedlcach. Obecnie w jej składzie znajdują się trzy brygady: 1. Warszawska Brygada Pancerna z Warszawy, 21. Brygada Strzelców Podhalańskich z Rzeszowa, 19. Brygada Zmechanizowana z Lublina oraz 18. pułk logistyczny w Łomży i 18. batalion dowodzenia z Siedlec.

Numer "18" dywizji to nawiązanie do obchodzonej w 2018 roku setnej rocznicy odzyskania przez Polskę niepodległości oraz do tradycji 18. Dywizji Piechoty z czasów II Rzeczpospolitej. Była to jednostka, która wyróżniła się w czasie wojny polsko-bolszewickiej i w ówczesnej prasie była nazywana "Żelazną Dywizją" - ta nazwa przylgnęła również do współczesnej dywizji. Jej dowódcą jest gen. dyw. Jarosław Gromadziński.

Zgodnie z harmonogramem osiągania przez 18 Dywizję Zmechanizowaną gotowości do podjęcia działań, 30 czerwca br. dywizja osiągnęła wstępną gotowość operacyjną (ang. Initial Operational Capabilities – IOC). Pełną gotowość operacyjną dywizja osiągnie w drugim kwartale 2021 r., kiedy w ramach ćwiczenia Dragon-21, jako pierwszoplanowy ćwiczący, dywizja zostanie poddana certyfikacji

Ministerstwo Obrony Narodowej

Osiągnięcie wstępnej gotowości operacyjnej możliwe było po zakończeniu pierwszego etapu tworzenia czwartej dywizji Wojska Polskiego. W latach 2018-2020 w jej struktury włączone zostały, bądź utworzone, wyżej wspomniane jednostki oraz mniejsze pododdziały, takie jak grupy wsparcia współpracy wojskowo-cywilnej (CIMIC) oraz operacji psychologicznych (PSYOPS). W drugim etapie budowy, tj. w latach 2021-2026, planuje się sformowanie pułku artylerii i przeciwlotniczego, batalionu rozpoznawczego, a także pułku inżynieryjnego, z przeznaczeniem do wykonywania zadań na rzecz 18 DZ. 

W dalszej części komunikatu możemy przeczytać o otrzymaniu przez 18. Dywizję dwóch wozów dowodzenia zbudowanych na platformie kołowej KTO Rosomak. Ich dostawa, która formalnie zakończyła się w czwartek 2 lipca podczas ceremonii z udziałem szefa MON Mariusza Błaszczaka, jest efektem umowy zawartej 3 września 2019 r., o wartości 24,7 mln złotych brutto. Zgodnie z umową, oprócz wozów dowodzenia, firma ROSOMAK S.A. dostarczyła Grupowy Zestaw Naprawczy (GZN) oraz Zestaw Części Zamiennych (ZCzZ), a także przeprowadził kompleksowe szkolenie załóg.

Defence24
Defence24
Reklama
KomentarzeLiczba komentarzy: 157
Reklama
Adam
piątek, 3 lipca 2020, 21:31

Papier wszystko przyjmie. Niedzielni komandosi i czwarta dywizja. Cały pis...

Perla Lubelska
sobota, 4 lipca 2020, 20:52

Żelazna pilnuje Chełmu MATECZNIK PIS u

Kot w butach
sobota, 4 lipca 2020, 20:09

Gotowość operacyjna to osiągnęła policja na Żoliboru 8 suk przed domem PREZESA Pilnuje kota 24x7 Koszt miesięczny 3 mln pln DOJNA ZMIANA

LEO31
piątek, 3 lipca 2020, 14:03

Swego czasu leopardy poszły z Zagania do Wesołej, a w "prezencie przyszły T-72" super nowoczesne, o ich jakości przekonali się Irakijczycy, kiedy to amerykańskie Abramsy strzelali jak do kaczek, zabawy w olowiane zolnierzyki ciąg dalszy

Zmech
piątek, 3 lipca 2020, 17:46

1doktryna obronna z 2013: wojny do 2030 nie będzie i liczą się tylko lekkie ekspedycyjne, 2014 wybuchła na Ukrainie... 2. Teraz wydaje się cały zakładany budżet, poprzednio od 1,65 PKB do 1,85 PKB niewydane miliardy nie wróciły. 3. Armia liczyła w 2015 96 000 żołnierzy 4. lewicy nie przeszkadzało że psychiatra był ministrem mon 5.propaganda chcą przykryć jeden fakt...do Warszawy zlikwidowali pełne brygady...ale za to leosie broniły Odry...zakładano że po drodze bez osłony dotrą po 4 dniach...a Rosjanie do Wisły w 2 do 3 dni...gdzie tu logika...lepsza propaganda i likwidacja

Bob
sobota, 4 lipca 2020, 10:03

Do wybuchu wojny na Ukrainie cała Europa zakładała wieczny pokój nie tylko PO,teraz wydają 2% ale z budżetu mon dają na inne bzdury np dla nas, na drogi, samoloty VIP itp,czyli te 2% to sciema

carter
piątek, 3 lipca 2020, 22:47

Wolę, żeby ministrem MON był psychiatra niż jego pacjent jak to miało miejsce do niedawna.

Lechu
sobota, 4 lipca 2020, 11:14

Jeszcze chwila i ten pacjent będzie siedział. Dosyć kłamstw i mamienia ludzi! Musimy ich wreszcie z tego rozliczyć!

Rhotax
sobota, 4 lipca 2020, 20:18

100/100 ! Niech wreszcie ogłosi "prawdę o zamachu w Smoleńsku " ! i odda kasę za te komisje !

szef sztabu
piątek, 3 lipca 2020, 10:24

kiedy nie masz wyposażenia dla 3 dywizji i udajesz , że starczy dla czterech :p

Tuhaj-Bej
piątek, 3 lipca 2020, 15:19

Tobie nie wystarczyło nawet na jedną kropkę

mick8791
sobota, 4 lipca 2020, 03:31

Co nie zmienia faktu, że ma rację!

dropik
piątek, 3 lipca 2020, 10:21

piękna przedwyborcza ustawka, nie jedyna zresztą , jaką wykonał MON

Gieorgij Żukov
piątek, 3 lipca 2020, 08:48

Nie no jest SIŁA! Dwa wozy dowodzenia rzeczą najważniejszą. Jeszcze tylko trzeba znaleźć ludzi, których będzie tam można upchnąć. Jest wysoce wskazane aby byli to dowódcy jak na wóz dowodzenia przystało. A czy kompaniami dalej dowodzą plutonowi?

sobota, 4 lipca 2020, 20:20

Żeby tylko plutonowi :)

Chemik z Radomia
czwartek, 2 lipca 2020, 20:30

Jsk PIS mówi ze operacyjna to MUSI być prawda Prezes zatwierdził obrone Chełmu. Swojego matecznika

Perla Lubelska
czwartek, 2 lipca 2020, 20:05

Z pokładu LUBLINA patrze na te MAKIETĘ Coraz gorzej wyglada SPRZĘTu brak

Leon zawodowiec
czwartek, 2 lipca 2020, 21:30

Perła lubelska to doskonałe jasne Kolega zaprasza? A poligon na Majdanku caly czas funkcjonuje?

dropik
piątek, 3 lipca 2020, 10:23

Z OPR Lublin . Miasta nie mają pokładów :P

Rhotax
czwartek, 2 lipca 2020, 19:55

Bardzo prosze redakcję o porównanie siły tej Dywizji do BRYGADY zmechanizowanej uderzeniowej FR . z 2016 to było 3 bataliony zmechu i 1 tanków 4 bataliony artylerii 2 lufowe i 2 rakietowe od groma innych batalionów OPL wszelakiego zasięgu anty-tankowych i innej maści . Porównajcie pls . Coś mi się zdaje że Brygada w FR ma większa siłę no i na byle APC czy IVF ma napaćkane PPK po 2 lub więcej albo z luf 100 mm może wystrzeliwać . Oraz Analiza co i w jakim czasie może zatrzymać ta Dywizja i kiedy od informacji o ataku w 100% wyjechać za bramy . REALNIE bo płacimy za to i fajnie by było wiedzieć na ile to ma sens i czego potrzeba .

xxx
piątek, 3 lipca 2020, 23:28

temat raczej prosty ale o tym żaden Tass ci nie powie: od 50% do 70% sprzętu FR jest niesprawne lub jest to etatowo trzymany na stanie szmelc. Wszelkiej maści klony t-72 to obraz rozpaczy przemysłu zbrojeniowego FR, który utracił już wiele lat temu możliwość wprowadzenia do linii nowego czołgu podstawowego. Cały bezsens pudrowania w rassiji tego pancernego trupa ujawniła wojna na Ukrainie podczas której przeżywalność T-72, T80 itd była niemalże identyczna - niezależnie jakiego noża by im się nie założyło:). Technologicznie Rosja to państwo upadłe - czego nie zmienią kłamliwe komunikaty Putina o rzekomej modernizacji armii oraz wprowadzaniu coraz to nowego uzbrojenia, które nawet w części nie posiada parametrów deklarowanych w oficjalnych komunikatach ... itd. itd.

Adam
piątek, 3 lipca 2020, 21:33

Serio, chcesz żeby Ziobro redaktora zamknął?

Rhotax
sobota, 4 lipca 2020, 20:21

Masz racje za ujawnianie REALNEJ siły armii mogą zacząć zamykać ...

Jajo
czwartek, 2 lipca 2020, 19:20

Brawo. Oby tak dalej. Małymi kroczkami i do przodu. Przez tyle lat nie dość, że zaniedbywano armię, to właściwie ją rozmontowywano. A dzisiaj właściwie ci sami ludzie podnoszą larum, że za mało się robi. Jest takie powiedzenie, które pasuje tu jak ulał: „psy szczekają, a karawana jedzie dalej”. A Wojsku życzę wszystkiego najlepszego i dziękuję za służbę i poświęcenie.

zordoz
poniedziałek, 6 lipca 2020, 16:01

Sprzętu brakuje dla 3 ale utworzymy 4-tą ze strzępów trzech pozostałych :D

Pawel
piątek, 3 lipca 2020, 14:29

Rozmontował to Antoś. Następni tylko kontynuują. Gdzie te śmigłowce, łodzie podwodne, no gdzie???

Spoko
piątek, 3 lipca 2020, 11:44

Nie bądź śmieszny, to wszystko na papierze ładnie wygląda. Gdyby doszło do wojny zobaczysz jak nasza armia wygląda i jaką stanowi siłę. Nikt tak nie zaszkodził wojsku jak PIS

Derk
czwartek, 2 lipca 2020, 21:21

Co ty człowieku znasz się na armii tak samo pewnie co wół na gwiazdach

Luki
czwartek, 2 lipca 2020, 22:21

Panie znawca nie trzeba być generałem żeby przeczytać i wiedzieć ile wojsko otrzymywało kilka lat temu a ile teraz otrzymuje. I bez głupich porównan wołem jest nie kto inny niż ty

sponsor podatnik
czwartek, 2 lipca 2020, 19:09

2 wozy dowodzenia + części zamienne. Jest moc w inwestycjach

gosc768
czwartek, 2 lipca 2020, 16:22

Ktoś specjalnie zniszczyl i niszczy Armię, Armii dziś nie ma smutne ale prawdziwe

Zuczek gnojarek
czwartek, 2 lipca 2020, 20:06

To DGRSZ PO ZMIANACH DUDY W TAMTYM ROKU TERAZ TO Prawdziwa kicha decyzyjna Żerują na,WP

Tajski ptaszek
czwartek, 2 lipca 2020, 20:04

Antonio na PEWNO Znasz tego gościa?

Marek1
czwartek, 2 lipca 2020, 16:08

Jak widać na 1 zdjęciu na wóz dowodzenia starczyło kasy, by zakupić od polskiej Mirandy multispektralne pokrycie maskujące. Na zwykłe wozy bojowe już kaski w MON "zabrakło" ...

JW 0000
czwartek, 2 lipca 2020, 15:35

Artykuł nie odpowiada na podstawowe pytanie- czy utworzenie 18 dywizji wpłynęło na zwiększenie możliwości obronnych Polski na kierunku wschodnim? Wydaje się , że powstała jedynie kolejna struktura biurokratyczna nad brygadami wchodzącymi w skład dywizji. Wzmocnienie brygad na wschodzie Polski możliwe jest bez tworzenia dodatkowej dywizji.

46
środa, 8 lipca 2020, 02:00

Właściwie ostatnim zdaniem powiedziałeś wszystko co trzeba. Jeśli brygady otrzymają silną artylerię i parasol przeciwlotniczy, do traci sęs tworzenie kolejnego sztabu .

Name
czwartek, 2 lipca 2020, 15:04

Oby tak dalej.

Lechu
piątek, 3 lipca 2020, 21:38

Oby tak dalej, czego? Kupili nowoczesny sprzęt do tej dywizji czy ogołocili inne jednostki ze staroci? Ta nowa dywizja nic do obronności nie wnosi!

Name
czwartek, 2 lipca 2020, 15:04

Oby tak dalej.

Waldi
czwartek, 2 lipca 2020, 14:26

Pazdzierzowa Dywizja, kolejny sukces ministerstwa wojny.

Roman
czwartek, 2 lipca 2020, 16:55

Won kacapoPOdobny stąd!

dropik
piątek, 3 lipca 2020, 10:26

tekturowa, i to raczej tektura już po przejsciach

remix
czwartek, 2 lipca 2020, 21:33

bingo

Ja
czwartek, 2 lipca 2020, 13:13

Dziś, jak widać rzucone do akcji nie tylko starych repow ale i nowy narybek.Czyli praca zaliczeniowa z głowy, jeszcze tylko zaliczenie z e strzału w potylice(mam nadzieję że to tylko teoria) i do września kanikula.

Zawisza_Zielony
czwartek, 2 lipca 2020, 12:54

Czyli wszystko po staremu - papier wszystko przyjmie.

Marco
czwartek, 2 lipca 2020, 12:01

I nic nie wzbudzaloby wątpliwości i podejrzeń gdyby nie fakt że 60% jest zepsuta lub niezdatna do poruszania się.

Rhotax
czwartek, 2 lipca 2020, 19:40

To zamierzone. Wróg z powietrza nie będzie wstanie odróżnić sprzętu sprawnego od zepsutego --a bombę czy rakietę straci z powietrza !!! Chytra strategia od lat kultywowana w SZRP .

Stalker
czwartek, 2 lipca 2020, 11:43

Kolejna papierowa dywizja, jedynie sztab ma nowy, reszta to strzępy z innych jefnostek

czwartek, 2 lipca 2020, 11:36

Średnia ukompletowania waszych dywizji to ile 30%-50%? Nie lepiej mieć 3 pelne dywizje? Może być i 10 dywizji...co z tego jak kazda będzie mieć 20% stanu osobowego i sprzetowego

Wojak
sobota, 15 sierpnia 2020, 18:39

Nie. W przypadku wojny wystarczy powołać szeregowych i szybko przeszkolić. To prostsze i szybsze niż zbudować w miesiąc dywizję. Nie sądzisz?

Adam
piątek, 3 lipca 2020, 21:40

Ale w TVP powie się, że jest czwarta dywizja i lud wiejski to kupi i jest kolejny wielki sukces i biją brawa i zabawa trwa....

Filemon
piątek, 3 lipca 2020, 22:21

elitarysta...

Rhotax
czwartek, 2 lipca 2020, 19:37

To rozsądne - przy ataku najpierw Iskanderami z Glonass (przecież im nie zakłócimy GPS chyba że ołtarzyki polowe maja takie zdolności ) czyli przy dokładnych trafieniach straty w ludziach będą mniejsze niż przy 100% obsadzie stanowisk . Potem nadlecą Su-34 i inne bombadirowszcziki--też mniejsze straty bo 10 % z 30% stanu osobowego to zawsze mniej niż ze 100% !!! Genialne prawda ? Zapominiałem o helikopterkach ...ale FR nie zapomni też i z nich postrzelać .

Eter
niedziela, 5 lipca 2020, 14:05

Wasze lotnictwo nie istnieje. Wasi poborowi popełniają samobójstwa ze strachu przed fala. Macie przestarzały sprzęt. Jesteście tylko nieobliczalni ale nie jesteście groźni.

Africa Corps
czwartek, 2 lipca 2020, 13:54

Mówię to od 49lat

Piotr ze Szwecji
czwartek, 2 lipca 2020, 11:30

Tak czytam komentarze i się zastanawiam, czy komentujący spędzili choć trochę czasu czytając główne założenie formowania "Żelaznej Dywizji". W Polsce miała powstać pierwsza organizacja bojowa na wzór wojska amerykańskiego/NATO. Nie na wzór sowieckiej organizacji z LWP, która dostała baty w Afganistanie. To jest także wstępna gotowość bojowa 18 Dywizji, a nie końcowa. Ryba psuje się od głowy, jak moja babcia mawiała. Wielu kocha mówić, że Polska ma 3 dywizje i jednego składaka, lecz fakty są takie, że Polska ma 3 garnizonowe dywizje na papierze na wzorach dowodzenia z CCCP i pierwszą jeszcze kompletowaną acz nowoczesną na wzorach dowodzenia z NATO/USA. Mam nadzieję, że sprawdzone NATO rozwiązania w dowodzeniu 18 Dywizji są kopiowane do reszty dywizji, bo dowodzenie choćby kompanią jeśli ktoś pamięta stare czasy LWP, to było siedzeniem przez bite 8 godzin przy biurku i wypełnianiem druczków, ankiet dla logistyków i pisanie nieskończonej liczby raportów. Wówczas chodził nawet żart o rzucaniu papieru na wroga atakującego Polskę, że się może na ostrym kancie potnie... WP szczególnie po uzawodowieniu nie powinno zajmować się papierologią, a sprzęt i broń, które powinno mieć, ono winno już je mieć, w miejsce ciągłego wypisywania druczków na zapotrzebowanie. Z mojej strony, gratuluję i życzę powodzenia w dokończeniu tego dzieła. Z mojego punktu widzenia 18 Dywizja winna świecić w Polsce wzorem wojskowej nowoczesności. Zwiększony stopień przeżywalności na polu bitwy winien tym reformom zawsze przyświecać.

Antymon
czwartek, 2 lipca 2020, 12:55

Dywizja ta nie stanowi żadnej nowej jakości Jest składanką funkcjionujacych uprzednio - więc nie ma struktury jednostk NATO ale składanki ze słabo pasujących elememntów. Jedynie, co jest nowe to sztab, nowe etaty dla sztabowców, biura i budynki oraz limuzyny. Zgodnie z zasadą "wielu wodzów, mało indian" Jest wpływ na obronnosc jest negatywny, bo angazuje srodki finansowe, które mogłyby zostac wykorzystanie na nowe uzbrojenie, wyszkolenie czy zwiekszenieliczby żołnierzy liniowych

wiarus
czwartek, 2 lipca 2020, 15:10

Antymon, ty zapewne zacząłbyś formowanie od zakupu budek wartowniczych i drutu na ogrodzenie. Widziałeś jak wygląda wojsko bez dowodzenia?

Komentator
czwartek, 2 lipca 2020, 17:50

Formowanie nowego związku taktycznego zawsze rozpoczyna się od mianowania dowódcy. Później są już tylko dwie drogi. Pierwsza najbardziej naturalna i logiczna, skoro nowa dywizja ma być wzmocnieniem armii, to sformować nowe jednostki wchodzące w skład dywizji, wyposażyć je i wyszkolić. Druga, Podebrać co się da z już istniejących by nowy dowódca dywizji też miał czym dowodzić.

XYZ
czwartek, 2 lipca 2020, 11:11

Generał Misiewicz ze złotym medalem w zasłudze za obronność ojczyzny :) powinien stanąć na czele tej poskładanej z różnych jednostek dywizji

Gen. MAJEWSKI
czwartek, 2 lipca 2020, 09:47

Błaszczak to miernota umysłowa 1 wazeliniarz kaczora

Polon64
piątek, 3 lipca 2020, 11:23

W pełni się zgadzam!

Kaczor
czwartek, 2 lipca 2020, 20:32

Juz nie moja Ale MU jeszcze nie wspomniałem Hahahaha

Ustawiator
czwartek, 2 lipca 2020, 13:54

Gastronomiczna zawodowa

sldfkdslkflsd
czwartek, 2 lipca 2020, 13:30

A jak to co napisałeś się ma do artykułu?

Ass
czwartek, 2 lipca 2020, 09:26

Może jak potencjalny agresor poczeka to za kilkadziesiąt lat będzie względne nasycenie żelastwa w Żelaznej Dywizji. Póki co to gadu gadu.

Mati
czwartek, 2 lipca 2020, 01:54

Gotowość do szybkiego odwrotu za Wisłę ? Czy w tej „nowej” dywizji jest choć jedna nowa jednostka sformowana od podstaw ?

Adam
piątek, 3 lipca 2020, 21:45

Ale po co? Wiesz ile to kosztuje?

Komentator
czwartek, 2 lipca 2020, 17:52

kompania ochrony sztabu, o samym sztabie nie wspominając

Nie
czwartek, 2 lipca 2020, 10:47

Oczywiscie ze nie.

Obserwator
czwartek, 2 lipca 2020, 01:07

PiS wymyśliło sobie jednostkę... A jak wygląda kwestia zdolności operacyjnych 16 DZ? Chyba ma już dość wędrówki po Polsce, z Elbląga do Białbbrzegów i potem do Olsztyna. 18 DZ to typowy przykład PR-u.

Maj
czwartek, 2 lipca 2020, 10:44

Ważne że się coś dzieje i wojsk przybywa, powstaje nowa brygada, nie podoba się to tym którzy Polskę chcą widzieć jak najsłabszą dlatego krytyka, najchętniej widzieli by nas jako przybudówkę Rosji albo na usługach Niemiec już przerabialiśmy takie reakcje podczas rozbiorów.

Ader
piątek, 3 lipca 2020, 11:24

Człowieku, w istniejących nie ma sprzętu, a myślisz, że dla nowej wyczaruje go Potter?

Komentator
czwartek, 2 lipca 2020, 17:54

Która z brygad wchodząca w skład tej dywizji jest "nowa"?

LTC
czwartek, 2 lipca 2020, 20:29

19

db+
sobota, 4 lipca 2020, 13:25

2 bataliony z tej Brygady to jednostki przesunięte z 1 Brygady Pancernej a jeden z Brygady Wielonarodowej. 19 das też nie jest nową jednostką.

46
środa, 8 lipca 2020, 02:05

" no i cały misterny plan w ..." ujawnileś kreatywną księgowość.

ddd
czwartek, 2 lipca 2020, 00:42

Super! Gratulacje! A PO i lewactwo wszystko niszczylo teraz trzaskowski czaruje ile wlezie i jakby amnezja dostał

Komsr
czwartek, 2 lipca 2020, 11:26

To dlaczego w Armi ,rządził ,, aptekarz podobał się ministrowi?

Tiger
czwartek, 2 lipca 2020, 00:36

Armie zniszczyl wasz Donald Tusk Za zgoda Niemiec i Rosji

czwartek, 2 lipca 2020, 14:20

Brawo

cxvcxbcvxbvcxbv
czwartek, 2 lipca 2020, 13:35

Ciężko powiedzieć, czy reforma armii poprzez najpierw jej odchudzenie, a następnie rozbudowę, jest złym pomysłem, takie postępowanie ma wiele zalet.

Kopara
środa, 1 lipca 2020, 23:58

Operacyjna to jest kuchnia polowa w batalionie DYWIZJI Grochówka dopisuje

Dromader z Syberii
środa, 1 lipca 2020, 23:55

5 lat DUDy i tylko jedna dywizja KADROWA?

Nowator
środa, 1 lipca 2020, 23:54

Migi z Mińska wspierają dywizję Czym? Nielotem

Desantowiec
środa, 1 lipca 2020, 23:53

DYWIZJA PIS WIDAĆ vten rozmach i nowoczesność

Chlopek Rostropek
środa, 1 lipca 2020, 23:52

Błaszczak broni Chełma 70bwp i co DALEJ? Moździerz holowany 120 mm

refleksja
środa, 1 lipca 2020, 23:18

Niech PO odda ukradzione i wywiezione pieniądze. Byście mieli trochę nowego sprzętu. A takie narzekanie wskazuje że macie szemrany interes. Oooooo

Adam
piątek, 3 lipca 2020, 21:48

"Kradli" ale nikt siedzieć nie poszedł. W gębie i kłamstwach pisu nikt nigdy nie przebije!

Wariat
czwartek, 2 lipca 2020, 13:56

200mln pln nagle znika a ten BZDURY pisze

Szok...
czwartek, 2 lipca 2020, 11:34

Sami złodzieje ale jakoś nikt nie siedzi. Czyżby troll z sekty.

Michu
czwartek, 2 lipca 2020, 09:52

Mysle ze wystarczy zabrac troche z maseczek i respiratorow.

Jan
czwartek, 2 lipca 2020, 03:30

Niech rydzyk odda to co pis mu dało z państwowych dotacji

Elaf
czwartek, 2 lipca 2020, 03:01

Za dużo TVPIS Radzę poczytać i przejrzeć na oczy.Poprzez 8 lat nie ukradła procenta tego co PIS przez lat 5.

sldksalkdlsakdlsa
czwartek, 2 lipca 2020, 13:40

Podaj liczby. Za PIS poprawa kondycji spółek skarbu Państwa i to nie mała, wzrost ilości kasy zbieranej z podatków.

Feluś
czwartek, 2 lipca 2020, 15:32

O tak kondycja S.S.P. idzie na rekord - wartość rynkowa państwowych koncernów energetycznych spadła w ciągu 4 lat o 18,1 mld zł, czyli o ponad 40%. Kompanie węglowe to praktycznie bankruci. PGZ ledwo eksportuje połowę tego co Czechy.

Anonim
czwartek, 2 lipca 2020, 02:17

2 mid na Kurwizje nie wystarczy? 200 mln na Rydzyka itd? Takich złodziei jak pis jeszcze nie bylo...

sadsfsdfasdf
czwartek, 2 lipca 2020, 13:47

Jak ma się 200 mln na Rydzyka (i to nie prywatnie, w większości są to środki przyznane legalnie w ramach różnych wniosków o dotacje, duża część tych środków o ile nie wszystkie, są na cele publiczne) w stosunku do niezmierzonej ilości kasy jaką z podatków dostawało i dostaje lewactwo?

amen_kurwa
czwartek, 2 lipca 2020, 02:05

PO zajumalo z ofe, ale pis w 2-3mce wydrukowal 100mld, a to nie koniec, skoro raz siegneli po dodruk z NBP , to beda to robic bez konca, okradac twoja sile nabywcza! Zreszta nie maja wyjscia skoro ludzie przestana brac kredyty, niekoniecznie z wlasnej woli, bo banki zaostrzaja kryteria, wiec rzad w porozumieniu nbp bedzie musial emitowac obligacje , ktore skupi nbp, tym samym okradajac cie co kwartal na 15-20% twoich oszczednosci, w systemie rezerwy czastkowej pieniadz powstaje z kredytu, jak ludzie przestaja brac nowe a splacaja nastepuje destrukcja pieniadza, a problem w tym ,ze mamy blad konstrukcyjny systemu monetarnego poniewaz, waluty jest mniej niz dlugu, wiec jestesmy skazani na piramide finansowa nowe zadluzanie bez konca, jezeli nie bedziemy sie zadluzac, ilosc zlotowek w obiegu spadnie do zera i wszystko stanie imploduje splajtuje ,,,,... Nie kracz na PO jak nie rozumiesz swiata w ktorym zyjesz

czwartek, 2 lipca 2020, 13:06

Stiopa,u nas NBP nie drukuje pieniądza.Od tego mamy PWPW.W cywilizowanych krajach rezerwa walutowa to ,w uproszczeniu ,kwota odpowiadającą kilku miesięcznemu importowi.Cywilizowane kraje ,mają udziały w Banku Światowym i w razie ewentualnego kryzysu mogą liczyć na wsparcie.To tylko Rosj

Głupota.
czwartek, 2 lipca 2020, 11:37

Co za bełkot pseudo znawcy. Ci twoi dodrukowali już sporo papieru. A ty tym bełkotem co udawadniasz. To że kreatywna księgowość i pusty pieniądz to zbawienie.

Jebpiss...
czwartek, 2 lipca 2020, 11:35

Po zrujnowal OFE a pis likwiduje OFE. Doucz się produkcie rydzykowi.

Prokurator
czwartek, 2 lipca 2020, 01:47

Jaki poinformowany, skoro wiesz że ktoś coś ukradł a nie zgłosiłeś to jesteś współwinny ? Chyba że masz namaszczenie pomazańca Macierewicza ... on lubi takich jak ty ....

Anatol
czwartek, 2 lipca 2020, 01:20

Nowosłowo twrtstwo za PIS weżmy istniejace niedosinansowan i nie wyposażone jednostki wojskowe i nazwijmi je hurra patriotycznie Vis100 albo Go 2000 a potem ogłośmy sukces jakeśmy to ze szwagrem polskę z kolan podnieśli

Anatol
czwartek, 2 lipca 2020, 01:16

Niech PIS tak nie kradnie na Srebrną. Będzie na nowe Rosomaki.

Pontonowy
czwartek, 2 lipca 2020, 00:53

Te 200 mln pln to JUŻ nie my Hahahaha

Ben ten
czwartek, 2 lipca 2020, 00:07

W głowie pustka a we włosach wiaterek...

Pjoter
czwartek, 2 lipca 2020, 00:02

Wysyarczy aby kpmisja smolenska wszystko oddala

Thor
środa, 1 lipca 2020, 23:30

Niech Przerzuci 2 mld PLN że środków na prpagandę sukcesu i zakłamywanie narodu, dorzuci 70 mln wyrzuconych w błoto wyborcze plus kaskę którą zagarnęła rodzinka Szumowskiego etc.... I kaska się znajdzie. Ooooooo

Kazik :)
środa, 1 lipca 2020, 22:02

Fajna nazwa 18 Dywizja Żelazna - tylko chyba real stali brak? :( Skład: 1. Warszawska Brygada Pancerna z Warszawy, 21. Brygada Strzelców Podhalańskich z Rzeszowa, 19. Brygada Zmechanizowana z Lublina oraz 18. pułk logistyczny w Łomży i 18. batalion dowodzenia z Siedlec.

Jimy Yonderbrack
czwartek, 2 lipca 2020, 01:30

Nie żelazna tylko żałosna. Subtelna różnica. Wszyscy ważniejsi gracze testują rakiety i system przeciwrakietowe a u nas mięso terytorialne i jeździki.

Jimy Yonderbrack
czwartek, 2 lipca 2020, 01:30

Nie żelazna tylko żałosna. Subtelna różnica. Wszyscy ważniejsi gracze testują rakiety i system przeciwrakietowe a u nas mięso terytorialne i jeździki.

Kot w butach
czwartek, 2 lipca 2020, 00:55

Błaszczak ogląda 4pancerni i KOT HAHA

środa, 1 lipca 2020, 21:22

Składak z Lanosa, Tico i nubiry wyszedł z warsztatu ...zelaznobot z dwoma roskami WC haha ...no brawo...nowa dywizja,stare dewizy ,stary sprzęt , stary bajzel...brawo...za darmo! Wojsko nie płaci tylko obywatel pracujący dzień w dzień na ten cyrk

jk
czwartek, 2 lipca 2020, 04:10

facet- ponarzekałeś jak baba w ciąży... ciekawe ile ty zapłaciłeś..

x
czwartek, 2 lipca 2020, 00:31

no niestety...

Łukasz
czwartek, 2 lipca 2020, 00:23

Chlopie nie sra się w swoje gniazdo, bo widzę że z niego właśnie jesteś.

ARCHER
środa, 1 lipca 2020, 20:18

Jak kiedyś armia potraktowała jak śmieci masę wyszkolonych ludzi i spuściła ich do cywila. To dziś ta armię i cały ten syf mam a dupie!!!!!!! A obecnie nie mamy armii tylko.... Sam nie wiem jak to nazwać. Jakoś tak jakby ŚREDNIOWIECZE

jk
czwartek, 2 lipca 2020, 04:11

sredniowiecze to ty masz w głowie i siano.") i bardzo dobrze że nie masz z tym nic wspólnego. hej

środa, 1 lipca 2020, 22:58

Podziękuj PO

jk
czwartek, 2 lipca 2020, 04:18

prawda

czwartek, 2 lipca 2020, 04:12

racja 100%

Anonim
czwartek, 2 lipca 2020, 02:15

Od 5 lat to PiS reformuje nie PO. Chociaz dla frajerów i tak wszystko "wina Tuska"

czwartek, 2 lipca 2020, 02:08

PO PIS jeden kit

Sztabowiec
środa, 1 lipca 2020, 19:33

Papierologia DGRSZ Zapraszam do Lublina KICHA

martin
środa, 1 lipca 2020, 19:32

na papierze.

vc Hert
środa, 1 lipca 2020, 19:11

Gdzie jest artyleria tej Dywizji, gdzie BSL, nowe OPL, śmigłowce, Hydry, Poprady, Narwie i ciężkie BWP dla nowego bataliony 1 Brygady Pancernej? Ta dywizja to jednostka pierwszego rzutu. Właściwie na każdym poziomie powinny być przewidziane dodatkowe drużyny, plutony, kompanie. Wersja skandowanych sztabów nie zapewni wystarczającej siły tej jednostce.

dsfdsfdgdfsgfd
czwartek, 2 lipca 2020, 13:53

Proces nasycania dywizji trwa i będzie kosztował coś około 30+mld PLN - więc musi trochę potrwać. Ważne, że sprawa idzie do przodu i to zgodnie z harmonogramem.

czwartek, 2 lipca 2020, 01:32

Tego co pamiętam to tę żelazną dywizję bezkarnie rozstrzelało lotnictwo w trakcie przemarszu. Czy czekamy na powtórkę? Czy

y
środa, 1 lipca 2020, 20:02

Przeczytaj raz jeszcze artykuł. Ze zrozumieniem. To się dowiesz.

Logistyk z Jastrzębia
środa, 1 lipca 2020, 19:45

Inspektorat uzbrojenia wie wszystko A Błaszczak podpisał rozporządzenie

Genau
środa, 1 lipca 2020, 19:44

Gdzie? Zasponsoruj to będą.

XYZ
środa, 1 lipca 2020, 22:03

Co miesiąc sponsorują bo kradną to z moich podatków więc niech w końcu uzbroją Wojsko Polskie a nie napychają kieszenie rydzykom

mf303
czwartek, 2 lipca 2020, 08:37

Obsesja postępuje. Odlacz sok z buraka i TVN.

Gort
czwartek, 2 lipca 2020, 01:29

Słusznie. Pieniądze idą na socjal i na premie kleru za wsparcie w wyborach. Ja chcę by moje podatki trafiły do pracowników polskich firm produkujących dobry sprzęt dla armii. Pieniądze mają być za wykonaną pracę i za towary a nie za głosy. Wystarczy, że górników wyrolowano i wypuszczony został rosyjski węgiel. Polskę stać by co roku kupić sprzęt dla kilku kompanii zmechu i kompanii czołgów. Wystarczy podjąć decyzję i konsekwentnie zamawiać po za tym już sam kamuflaż Berberys widoczny na zdjęciu zwiększa szanse naszych jednostek, ale jego też trzeba kupić w odpowiednich ilościach.

dsfdsfdsgfsdg
czwartek, 2 lipca 2020, 13:55

Dużo ludzi jest za obcięciem socjalu i dozbrojeniem za to armii, ale tak się niestety wyborów nie wygra. Jeśli uda się zrealizować 2-2,5% pkb to będzie już sukces.

gugluk
środa, 1 lipca 2020, 19:06

Bardzo proszę o info jakie jednostki wchodzą w skład poszczególnych brygad tej dywizji. Czy sformowano inne pododdziały ? Jakie ? Co w planach ? i kiedy ?

46
czwartek, 2 lipca 2020, 09:53

Dokładnie. Przesunięto istniejące oddziały i odchudzono Podhalańczyków o czołgi. Nowa dywizja to miały być nowe oddziały a nie etaty oficerskie. Chcę poważnego podejścia do armii i poważnych zakupów. Skoro wszyscy eksperci wiedzą jakiego sprzętu tej jednostce brakuje to pora go zamówić. Budowa jednostki nie powinna polegać na zabieraniu sprzętu z innych dywizji. Dodatkowe dywizjony artylerii czy przeciwlotnicze już dawno powinny być zamówione, bo produkcją ni trwa trzech miesięcy . Póki co Kraby trafiają gdzie indziej a Lanustach II także cicho. Ta jednostka miała być doskonale wyposażona, no to czekam...

dsadsafdsfdsf
czwartek, 2 lipca 2020, 13:58

To jest część armii, i korzysta z zasobów armii, niekoniecznie jest celowe, tworzenie jednej dywizji na wypasie a reszty nie. Armię trzeba traktować zawsze jako całość i rozdzielać sprzęt wg zadań.

J
środa, 1 lipca 2020, 22:52

Znajdziesz na dzikich polach

Podhale Nowy targ
środa, 1 lipca 2020, 18:57

Zestaw części zamiennych NA DOBRY POCZĄTEK Hahahaha

Genau
środa, 1 lipca 2020, 18:46

Nie ma chętnych do wojska aby uzupełnić puste etaty, każdy narzeka na WP, ale iść to nie ma komu. Sam bym poszedł ale już za stary jestem.

bobo
środa, 1 lipca 2020, 22:28

Młody nie pójdzie służyć na T 72. Jak zainwestujemy w nowoczesny sprzęt to na pewno chętnych nie braknie.

Bartek
czwartek, 2 lipca 2020, 09:51

A ja mam w rodzinie żołnierza z piechoty z 21. Brygada Strzelców Podhalańskich i nie narzeka jak ostatnio o to pytałem.

Terytorials
czwartek, 2 lipca 2020, 02:43

Spoko. Jak bedzie wojna, dostanie amerykanskiego Abramsa...

lech
środa, 1 lipca 2020, 18:35

Jak takie militarne badziewie może być nazywane żelazną dywizją? Chyba pisowską dywizją z dykty.

Anonim
czwartek, 2 lipca 2020, 02:21

Hehehe!!! Dokladnie. Cale państwo z dykty!!! Szef MSWiA Kamiński z wyrokiem 3 lat ( uniewinniony przez pada )

scxzcxzcxzcvx
czwartek, 2 lipca 2020, 14:07

Wyrokiem wydanym za rzeczywiste zwalczanie korupcji, na najwyższych szczeblach. Wyrokiem, którego celem było zastraszenie w na przyszłość ludzi, którzy rzeczywiście chcą zwalczać korupcję wśród klasy politycznej. Jak coś piszesz to opisuj całkowity obraz sytuacji.

Przeklęty
czwartek, 2 lipca 2020, 00:07

bingo

y
środa, 1 lipca 2020, 20:03

A kim TY jesteś, że dokonujesz takich ocen? Pochwal się. Jakimś wybitnym specjalistą, analitykiem, czy może zwyczajnym trollem?

Przeklęty
czwartek, 2 lipca 2020, 00:11

Jarku...

Marek
środa, 1 lipca 2020, 23:19

Wszystko wskazuje, że jest zwyczajnym trollem. Sporo tu takich. Następny spec, to vc Hert, który pieprzy farmazony o ciężkich BWP, choć każdy normalny tutaj wie, że do czasu wejścia do linii Borsuka nowych nie będzie. Na dodatek pieprzy farmazony o ciężkim BWP, na którego trzeba będzie jeszcze dłużej czekać, bo taki pojazd od czasów zanim PiS zaczął rządzić aż do dziś w MONie nigdy nie był i nie jest priorytetem. Faktem jest tylko to, że do gotowości operacyjnej 18 dywizji dużo brakuje. Tak mniej więcej ponad 100 dodatkowych nowych rosomaków z ZSSW-30 i do cholery innego nowego sprzętu.

Gds
czwartek, 2 lipca 2020, 01:42

Czyli co, bo nie rozumiem? ta dywizja potrzebuje sprzętu i ludzi czy nie i cz jest już w super gotowości? Ludzie słusznie wskazują na braki a wy od razu na nich wsiadacie. Gdyby tak nie robionio, to amunicja Raka nadal byłaby marzeniem. Jakoś nie słyszałem o armii, która by nie narzekala i nie naciskała na dostawy czegoś lepszego, po modernizacji itd. Ta dywizja potrzebuje jeszcze sporo sprzętu i ludzi a transfery z istniejących wcześniej jednostek, to zmiany na papierze niczym z PRL.

środa, 1 lipca 2020, 21:27

Może jest płatnikiem? Kumasz czy jesteś z jakiegoś resortu

środa, 1 lipca 2020, 21:27

Może jest płatnikiem? Kumasz czy jesteś z jakiegoś resortu

Cybuch
środa, 1 lipca 2020, 19:45

Nudzicie się tam na kremlu?

środa, 1 lipca 2020, 19:41

Sam jesteś z dykty i badziewia jeśli nie przeczytałeś skąd wzięło się to miano.

kot
środa, 1 lipca 2020, 19:34

Siema rosyjski trolu

Baranek
środa, 1 lipca 2020, 19:31

Błaszczak i Badziwie Blisko Hahahaha

czwartek, 2 lipca 2020, 04:17

nooo nawet nie baranek a BARAN TOTALNY :) trolu!

Tweets Defence24