- Ważne
- Wiadomości
Rosjanie ćwiczą lądowanie na drogach. Szturmowce i transportowiec
Rosyjskie siły zbrojne przeprowadziły ćwiczenia lądowania na drogowym odcinku lotniskowym przy granicy z Chinami. Wzięły w nich udział samoloty szturmowe Su-25, a także transportowy An-26.

Telewizja „Zwiezda” poinformowała, że Rosjanie przeprowadzili ćwiczenie z wykorzystania drogowego odcinka lotniskowego na trasie pomiędzy Chabarowskiem (tuż przy granicy z Chinami), a Konsomolskiem nad Amurem. Wzięły w nim udział samoloty szturmowe Su-25, a także transportowy An-26. Ten ostatni lądował na szosie – na terenie Rosji - po raz pierwszy w czasach Federacji Rosyjskiej.
Obecnie w Rosji – głównie na wschodzie i w centralnej części – trwa sprawdzenie gotowości mobilizacyjnej sił zbrojnych, będące przygotowaniem do zakrojonych na szeroką skalę ćwiczeń Wostok-18, planowanych we wrześniu. Rosyjski szef resortu obrony Siergiej Szojgu twierdził, że będą to największe manewry od czasów ćwiczeń Zapad-81, z czasów ZSRR. Te ostatnie odbywały się m.in. na terenie Polski, i miały na celu zastraszenie polskiej ludności, jak i państw NATO. W sprawdzeniu gotowości bierze udział łącznie około 260 tys. żołnierzy. W ćwiczeniach Wostok będą też brać udział żołnierze z Mongolii i Chin.
Czytaj też: Rosjanie przygotowują wielkie manewry. „Sprawdzenie gotowości” 260 tys. żołnierzy i czołgów T-62 [KOMENTARZ]
Lądowanie samolotu transportowego An-26 na drogowym odcinku lotniskowym jest rzadkością, jednak podobne operacje są prowadzone. Przynajmniej raz po 1989 roku w szkoleniu na DOL uczestniczył An-26 polskiego lotnictwa wojskowego.
Wykorzystanie drogowych odcinków lotniskowych pozwala zmniejszyć narażenie lotnictwa na skutki uderzeń rakietowo-lotniczych przeciwko stałym bazom. W Polsce ostatnie ćwiczenia na DOL odbyły się w 2003 roku. Do dziś starty i lądowania na odpowiednio przystosowanych drogach praktykowane są na przykład w Finlandii (główne wyposażenie tamtejszego lotnictwa myśliwskiego to F/A-18 Hornet), czy w Singapurze, gdzie w 2016 z jednej z głównych dróg startowały m.in. F-15 i F-16.
Czytaj też: Singapurskie F-16 startują z dróg publicznych
Te ostatnie maszyny brały też udział w ćwiczeniach na DOL na Tajwanie, czy – w czasach Zimnej Wojny – w Niemczech. Niedawno do ćwiczeń na drogowych odcinkach lotniskowych „wrócili” Szwedzi, wykorzystujący do tego celu myśliwce Gripen, z kolei Amerykanie przeprowadzili w 2016 i w 2017 roku ćwiczenia startów i lądowań z dróg publicznych przy użyciu samolotów szturmowych A-10 w Estonii.
Czytaj też: Estonia: A-10 Warthog lądują na autostradzie
WIDEO: "Żelazna Brama 2025" | Intensywne ćwiczenia na poligonie w Orzyszu