Siły zbrojne
Rosja: 12 lat modernizacji pojazdów podwodnych
Zakończony został trwający aż 12 lat program remontów i modernizacji wszystkich, czterech głębokowodnych pojazdów projektu 1855 Priz, służących do ratowania załóg okrętów podwodnych.
Wszystkie pojazdy znajdują się na wyposażeniu służby poszukiwawczo-ratowniczej WMF Federacji Rosyjskiej. Jako pierwszy w latach 2005-2008 zmodernizowany przez stocznię Krasnoje Sormowo z Niżnego Nowgorodu został należący do Floty Czarnomorskiej pojazd AS-28.
Jako drugi pracom poddany został służący we Flocie Bałtyckiej AS-26. Realizowane one były przez stocznię remontową Kanonierskij Zawod z Sankt Petersburga. Te samo przedsiębiorstwo w latach 2011-2014 realizowało kontrakt na modernizację jednostki AS-30 należącej do Floty Oceanu Spokojnego. Jako ostatni praca modernizacyjnym poddawany był służący we Flocie Północnej AS-34, umowa w tym zakresie została podpisana ze stocznią Krasnoje Sormowo 9 kwietnia 2015 r. Te prace właśnie się zakończyły, pojazd czekają jeszcze testy maksymalnego zanurzenia.
W ramach modernizacji pojazdy otrzymały nowy system pozycjonowania, stacje hydrolokacyjne i kamery TV oraz system podtrzymywania życia, które pozwolą na poprawę efektywności wykonywanych przez nie działań poszukiwawczych i ratowniczych. Projekt modernizacji tych jednostek przygotowało Centralne Biuro Projektowo-Konstrukcyjne Lazurit, te same które je zaprojektowało.
Pojazdy Priz o wymiarach 13,54x3,8x5,7 m, wypierają w położeniu nawodnym 55 t, zaś pod wodą 110 t. Tytanowy kadłub sztywny pozwala na zanurzenie do głębokości 1000 m. Prędkość maksymalna zarówno w położeniu nawodnym jak i podwodnym to 3,7 w. Załogę stanowi 4 marynarzy, a na pokładzie może zmieścić się do 20 rozbitków.
AN