Radarowe rozpoznanie dla polskich F-16

13 lipca 2017, 09:51
F-16 Polska DB-110
Polski F-16C z zasobnikiem DB-110. Fot. Lockheed Martin Tactical Aircraft Systems
Reklama

Polskie F-16 zostaną w przyszłości doposażone w zasobniki z radiolokatorami typu SAR zintegrowanymi z posiadanym systemem rozpoznania DB-110. Ma to na celu zwiększenie możliwości bojowych tych maszyn w zakresie prowadzenia rozpoznania obrazowego w różnych warunkach atmosferycznych czy porze doby.

Inspektora Uzbrojenia (IU) zamieścił informację dotyczącą chęci rozpoczęcia procedury związanej z analizą rynku dotyczącą pozyskania zasobników rozpoznania powietrznego dla użytkowanych w Siłach Powietrznych wielozadaniowych samolotów F-16 C/D Block 52+ Jastrząb. Jest to element realizowanej już w tej instytucji fazy analityczno-koncepcyjnej, której ostatecznym wynikiem będzie opracowanie Studium Wykonalności (SW) i Wstępnych Założeń Taktyczno-Technicznych (WZTT). Udział potencjalnych Wykonawców w wymienionej procedurze ma pozwolić na właściwe sformułowanie wymagań na pozyskiwany sprzęt i zabezpieczenie jego przyszłej eksploatacji oraz wskazać możliwe sposoby realizacji tego zadania.

Nowe zasobniki mają służyć do prowadzenia radarowego rozpoznania powietrznego, współpracować z systemem DB-110 oraz spełniać obowiązujące normy i wymagania sojusznicze.

Potencjalni Wykonawcy mają czas do 25 sierpnia 2017 roku na zgłoszenie się do udziału w badaniu rynku i złożenie wymaganych dokumentów przy czym IU zastrzega sobie wydłużenie tego terminu w przypadku nie osiągnięcia wymaganych celów przedsięwzięcia. IU w zależności od potrzeb zakłada również możliwość przeprowadzenia dialogu technicznego.

Nowe zamierzenie jest m.in. wynikiem doświadczeń z wykorzystania dotychczas posiadanych siedmiu zasobników systemu DB-110 firmy Goodrich Corporation (m.in. w działaniach na obszarze Zatoki Perskiej) wraz z dwiema naziemnymi stacjami analizy danych. Pracują one w paśmie widzialnym (kamera światła szczątkowego CCD) oraz wykorzystują kamerę termowizyjną o układach optycznych stabilizowanych w dwóch osiach. Oba układy umożliwiają obserwację boczną obiektów z odległości do 36 km w przypadku kamery termowizyjnej i 72 km w przypadku kamery światła szczątkowego.

Biorąc pod uwagę chęć pozyskania zasobników już zintegrowanych z F-16, mogą to być produkty oferowane przez Norhrop Grumman czy General Atomics Aeronautical Systems.

System rozpoznania powietrznego pozwala na zbieranie informacji na korzyść wojsk własnych, jak i sojuszniczych. Jest to najszybszy i najskuteczniejszy sposób zdobywania danych o przeciwniku funkcjonujący w odpowiedniej zależności od bieżącej sytuacji polityczno-militarnej. Zasobniki z aparaturą SAR (Synthetic Aperture Radar) umożliwiają wykonywanie bardzo dokładnych map radiolokacyjnego obrazu terenu działań.

Dzięki kombinacji kilku systemów możemy uzyskać dokładniejszy obraz zdolności i możliwości przeciwnika oraz jego słabych stron, który jest następnie wykorzystywany w procesie przygotowania operacji powietrznych czy z użyciem systemów uzbrojenia innych rodzajów wojsk.  

Reklama
KomentarzeLiczba komentarzy: 17
Reklama
kronikarz osiągnięć Daviena
czwartek, 13 lipca 2017, 11:12

No jak to? Przecież Davien tu przekonywał, że radary w Block 52+ już to potrafią i nie potrzebujemy szajsowatych zasobników jak Flankery z tymi ich dziadowskimi Kupol M400...

gru
czwartek, 13 lipca 2017, 15:08

To by wymagalo wspolczesnego radaru AESA. F-16 takiego nie ma.

No comment
czwartek, 13 lipca 2017, 14:58

"Zasobniki DB-110 stanowią główne, ale nie jedyne wyposażenie polskich F-16 przydatne podczas misji rozpoznawczych. Do tego typu działań można również wykorzystać np. pokładową stację radiolokacyjną AN/APG-68 (V)9. Pozwala ona na śledzenie z dużą dokładnością w trybie powietrze-ziemia nie tylko rzeźby terenu. Radar potrafi odróżnić stacjonarne obiekty naziemne od ruchomych (pojazdów), jak również działać w trybie pracy SAR (z syntetyczną aperturą) z dokładnością poniżej jednego metra. Jest to przydatne zarówno przy zbieraniu danych, jak też identyfikacji potencjalnych celów i wyborze ich dla zasobnika DB-110."

JW
czwartek, 13 lipca 2017, 13:36

I Davien ma rację. Proponuję jednak czytać artykuły że zrozumieniem. Chodzi o urządzenie wyposażone w moduł SAR do współpracy z zasobnikiem rozpoznawczym w podczerwieni DB-110. Radar F-16 Block 52 plus AN/APG-68(V)9 już posiada moduł z syntetyczną aperturą SAR. Poniżej wklejam charakterystyki radaru APG-68(V)9 "W maju 2000 r. wprowadzono do eksploatacji na nowo budowanych F-16 Block 50/52 radar AN/APG-68(V)9. Nowy radar ma wspomniany wcześniej, wydłużony średni czas między uszkodzeniami (MTBF) oraz szereg ulepszeń w porównaniu do (V)5, a mianowicie: -zaawansowaną architekturę bloków wysokiej częstotliwości (RF – Radio Frequency); -nadajnik o większej mocy (MDT – Medium-Duty Transmitter), czyli większy zasięg wykrywania powietrze– powietrze; -tryb pracy z syntetyczną aperturą anteny o dużej rozdzielczości (SAR - Synthetic Aperture Radar), włączając w to zmodyfikowany blok antenowy z jednostką IMU (Inertial Measurement Unit), przekazującą do procesora radaru dane o położeniu przestrzennym anteny oraz poprawione oprogramowanie dla przyszłej rozbudowy systemu; -modułowy odbiornik/blok wzbudzenia MoRE (Modular Receiver/Exciter), gabarytowo przystosowany tak, żeby pasował w miejsce wcześniej stosowanego MLPRF; -prostą integracją z oprogramowaniem F-16 Block 50/52; -programowalny, „off-the-shelf” komputer radaru o otwartej architekturze (CoRP – Common Radar Procesor) o trzykrotnie zwiększonej mocy obliczeniowej, który zastąpił wcześniejsze komputery PSP – Programmable Signal Processor i APSP – Advanced Programmable Signal Processor; -kompatybilność z kierowanymi pociskami rakietowymi AIM-120, AIM-9X, z Joint Helmet Mounted Cueing System (JHMCS, czyli wbudowanym w hełm pilota systemem wskazywania celów), inteligentną amunicją, podwieszanymi zasobnikami wskazywania celów (ATP – Advanced Targeting Pods) i systemami walki elektronicznej."

Raptorek
piątek, 14 lipca 2017, 09:27

To dlatego nasz F-16 nie pokazał Się co ma podwieszonego bo rosyjski pilot że śmiechu mógł strącić panowanie nioad samolotem i uderzyć w samolot ministra Szojgu. 2 zbiorniki na paliwo, radar podwieszany, i ledwo starczyło miejsca na stare wersje sidwendire.

Davien
piątek, 14 lipca 2017, 13:25

To raczej pilot Jastrzębia prawie nie padł ze śmiechu jak zobaczył Su-27 z archaicznymi R-27 pod skrzydłami i wolał sie oddalic by jak te antyki eksplodują to nie stać się przypadkiem ich pierwszą ofiarą:))

JW
piątek, 14 lipca 2017, 11:34

F-16 Block 52+ posiada wystarczającą liczbę węzłów do podwieszenia uzbrojenia, zbiorników z paliwem i zasobników elektrooptycznych. Zasobnik rozpoznawczy DB-110 podwiesza się na węźle 5R, a zasobnik nawigacyjno-celowniczy Sniper-XR na węźle 5. F-16 nawet wyposażony w oba zasobniki i 2 zbiorniki z paliwem o pojemności 370 galonów (węzły nr 4 i 6) może zabrać 6 pocisków powietrze-powietrze podwieszanych na węzłach 1, 2, 3, 7, 8, 9. Polski F-16 wyposażony jest w najnowsze uzbrojenie rakiet pow-pow średniego zasięgu AIM-120C-5/7 i krótkiego AIM-9X Block 1 i Block 2.

say69mat
czwartek, 13 lipca 2017, 11:03

Jest tylko jeden mały problem. Zwiększa się systematycznie liczba zadań przeznaczonych do realizacji przez niezmienną liczbę samolotów. Tego typu sytuacja generuje i gwarantuje zarazem dysfunkcjonalność operacyjną.

X
czwartek, 13 lipca 2017, 15:58

I stacjonujących na tulko 2 lotniskach.

Macienty
czwartek, 13 lipca 2017, 10:51

Znacznie taniej było by gdyby takie zadania realizował BSL "Zefir". Niestety "Zefira" nie widać bo kasa rozeszła się na drobnicę dla fedainów.

Extern
piątek, 14 lipca 2017, 09:52

Kasę za "drobnicę" dla "Fedainów" dostaną krajowe przedsiębiorstwa i 80% jej wróci w ten czy inny sposób w końcu do budżetu z powrotem, trzeba poczekać.

Marek1
czwartek, 13 lipca 2017, 10:25

... "IU zamieścił informację dotyczącą chęci rozpoczęcia procedury związanej z analizą rynku dotyczącą pozyskania zasobników rozpoznania powietrznego" ... ciekawe, czy dożyjemy kiedyś czasów, gdy będzie nadchodzić z odpowiedniej komórki IU do MON zamówienie na konkretny sprzęt /system, wraz z profesjonalna analizą powodów konieczności zakupu/pozyskania. MON po zapoznaniu się z nią i konsultacji w oficerami właściwego rodzaju SZ RO podejmuje szybka decyzję o zakupie lub otwarciu przetargu z precyzyjnie podana datą jego zakończenia. Całość procedury maks 6 m-cy. Echhhh ... pomarzyć dobra rzecz ;) ...

Kamil
czwartek, 13 lipca 2017, 16:56

Nasze F-16 powinny dostać najnowsze radary AESA. Podobno są nie małe problemy z obecnymi radarami i na części samolotów one nie działają. AN/APG 68 zdjęte z naszych efów i wyremontowane powinny trafić do MiGów 29. Podobno WZL2 już wstępnie się przymierzał do takiej integracji. Amerykanie powinni pomóc w integracji (w ich interesie że kupujemy 48 nowych radarów, remontujemy stare i jeszcze przez xx lat kupujemy części zamienne i serwis)

sojer
czwartek, 13 lipca 2017, 20:10

Skoro są z nimi problemy to jaki jest sen ich montowania w MiG-29, skoro wiąże się to z wymianą nie tylko radaru, ale też połowy awioniki... MiG-29 idą do lamusa, czy się to komuś podoba, czy nie.

HALO
czwartek, 13 lipca 2017, 14:30

Zastanawiajace że dalej chcą wieszać tym samolotom różne pojemniki oprócz broni precyzyjnej ? Tosz to nie choinka tylko samolot bojowy , gdzie ma za zadanie mieć pociski i nie tylko - atakować wrogi samolot jak i cele naziemne ! WP - powinno zakupić duży samolot typu HERKULES i nawieszać ile chcą tych pojemników jak i bombek do woli ? To tak żartem sobie pozwoliłem zacytować myśl moją ?

Misiek
czwartek, 13 lipca 2017, 22:25

A kiedy i co kupimy za nasze Su 22 i Migi 29? Ile jeszcze polskie lotnictwo bojowe będzie przypominać skansen z poprzedniej epoki?

Extern
piątek, 14 lipca 2017, 09:40

A dlaczego chcesz wyrzucać MIG-29, te samoloty choć już są w wieku średnim to jednak nie doszły jeszcze do końca przewidzianej dla nich eksploatacji, pozbywanie się ich już teraz to rozrzutność? Co innego SU-22 te samoloty rzeczywiście trzeba by już wymienić choć trochę szkoda niektórych zdolności jakie dzięki nim mamy a stracimy bezpowrotnie.

Tweets Defence24