- Wiadomości
Z PGZ do PGE. Autosan już niedługo zmieni właściciela?
Prezes PiS Jarosław Kaczyński powiedział w sobotę w Sanoku, że sprawa przejęcia działającej w tym mieście fabryki Autosan przez Polską Grupę Energetyczną „jest w tej chwili już zaawansowana”. Od 2016 roku Autosan należy do konsorcjum dwóch spółek PIT-Radwar i Huta Stalowa Wola, będących częścią Polskiej Grupy Zbrojeniowej.

Według lidera PiS, przejecie jest "po to, by rozpocząć tam supernowoczesną produkcję autobusów elektrycznych, a także pojazdów, które służą energetyce".
Prezes PiS przypomniał, że "Autosan prawie upadł, ale dzięki wsparciu rządu i byłej premier Beaty Szydło został uratowany i w tej w chwili ma przede sobą wielkie perspektywy".
"Chcę powiedzieć, że jest w tej chwili już zaawansowana sprawa - chociaż oczywiście to będzie trochę trwało - przejęcia tego zakładu przez PGE, czyli wielką firmę energetyczną, po to, by rozpocząć tam supernowoczesną produkcję autobusów elektrycznych, a także pojazdów, które służą energetyce, bo przecież energetyka, linie energetyczne wymagają specjalnego rodzaju pojazdów i jest tego niemało" - zaznaczył Kaczyński.
"I to też będzie specjalność tej fabryki, ona ma wielką przyszłość. Autosan ma wielką przyszłość, a to jest niemała część przyszłości Sanoka" - podkreślił Kaczyński.
W 2016 roku Autosan kupiło konsorcjum dwóch spółek PIT-Radwar i Huta Stalowa Wola. Obie należą do Polskiej Grupy Zbrojeniowej. Za będącą od 2013 r. w upadłości fabrykę kupujący zapłacili 17,3 mln zł.
Spółka była pięć razy wystawiana na sprzedaż w przetargu. W ostatnim cena wywoławcza wynosiła 37 mln zł. Po piątym przetargu sędzia nadzorujący upadłość Autosanu zgodził się na sprzedaż fabryki z wolnej ręki.
Autosan oprócz autobusów produkuje też części do m.in. do tramwajów oraz kabiny do pociągów.
Jak powiedział w styczniu w wywiadzie dla PAP prezes Autosanu Michał Stachura, ubiegły rok pod względem zamówień był dla firmy sukcesem. Spółka planowała podpisać kontrakty na kolejne autobusy elektryczne, a także na hybrydowe i wyposażone w ogniwa wodorowe.
Autosan jest jedną z najstarszych fabryk w Polsce. Jej początki sięgają 1832 r. Od 2001 r. firma zaczęła projektować i produkować elementy pojazdów szynowych, zwłaszcza nadwozia szynobusów i tramwajów; współpracowała m.in. z firmami Pesa Bydgoszcz, Newag z Nowego Sącza i z Poznańskimi Zakładami Naprawczymi Taboru Kolejowego.
Do do ujawnionej przez prezesa PiS Jarosława Kaczyńskiego informacji odniósł się też we wczorajszej rozmowie w TVP Info szef MON, Mariusz Błaszczak. "PGE to firma dostarczająca energię, propozycja dotyczy budowy elektrycznych autobusów. Na polskim ale i europejskim rynku jest bardzo duże zapotrzebowanie" - ocenił minister obrony. Pytany o przyszłość PGZ, Błaszczak powiedział, że będzie ona istnieć "jako polska firma, formuła tu jest otwarta". "Wzmacniamy, odbudowujemy polski przemysł zbrojeniowy. Autobusy to nie jest produkt wojskowy (...) polski przemysł zbrojeniowy koncentruje się na produkcji broni dla wojska polskiego" - podkreślił.
WIDEO: Zmierzch ery czołgów? Czy zastąpią je drony? [Debata Defence24]