Reklama

Siły zbrojne

Wodowanie egipskiej korwety typu Gowind

Model egipskiej fregaty typu Gowind 2500/ Fot. Naval Group.
Model egipskiej fregaty typu Gowind 2500/ Fot. Naval Group.

W stoczni Alexandria Shipyard w Aleksandrii zwodowano korwetę rakietową Port Said (976) największy jak dotąd okręt zbudowany w Egipcie. Jest to druga z czterech jednostek typu Gowind 2500 zamówionych dla egipskiej floty, a jej budowa rozpoczęła się 16 kwietnia 2016 r.

Kontrakt na budowę całej serii został podpisany z koncernem DCNS (obecnie Naval Group) w lipcu 2014 r. Umowa opiewała na kwotę 1 mld euro, nie obejmowała jednak zakupu uzbrojenia, którego koszt szacuje się 500 mln euro. Prototyp serii El Fatеh (971) zostać zbudowany w Lorient i przekazany odbiorcy 22 września 2017 r. Natomiast pozostałe trzy korwety powstaną w Egipcie dzięki transferowy technologii i wsparciu technicznemu Naval Group. Budowa kolejnej jednostki rozpoczęła się w Aleksandrii w lipcu br. Kontrakt zawierał również opcję na budowę dwóch kolejnych korwet, które miałyby powstać w Lorient, jednak jak dotąd nie została ona wykorzystana.

Egipskie okręty typu Gowind 2500 mają kadłuby o długości 102 m i szerokości 16 m, zaś ich wyporność wynosi 2600 t. Jednostki te dzięki siłowni składającej się z dwóch generatorów wysokoprężnych firmy MTU i dwóch silników elektrycznych o mocy 10 MW osiągają prędkość 25 w., zaś ich zasięg wynosi 3700 Mm/15 w.

Uzbrojone korwet obejmuje pionową szesnastokomorową wyrzutnię rakiet przeciwlotniczych MBDA MICA przed nadbudówką, osiem wyrzutni rakiet przeciwokrętowych MBDA Exocet MM 40 Block 3 umieszczonych w dwóch zestawach po cztery kontenery startowe na śródokręciu. Dziobową armatę Oto Melara Super Rapid kal. 76 mm, dwa umieszczone na dachu hangaru zdalnie sterowane stanowiska artyleryjskie Nexter Narhwal kal. 20 mm, dwie potrójne wyrzutnie torped zop MU90 Impactkal. 324 mm oraz śmigłowiec pokładowy o masie 10 t, dla których przewidziano hangar oraz lądowisko. W marynarce egipskiej będą to najprawdopodobniej śmigłowce Kaman SH-2G Super Seasprite. 

Większość urządzeń obserwacji technicznej tych okrętów została zamontowana w charakterystycznym dla jednostek z rodziny Gowind maszcie zintegrowanym – Panoramic Sensors and Intelligence Module (PSIM). Wyposażenie elektroniczne obejmuje między innymi radar uniwersalny Thales SMART-S, system walki elektronicznej Thales Vigile 200 współpracujący z wyrzutniami celów pozornych Lacroix SylenaMk 2, kadłubową stację hydrolokacyjną Thales Kingklip, sonar holowany Thales CAPTAS 2 oraz bojowy system dowodzenia DCNS SETIS. Załoga korwet liczy 65 ludzi, możliwe jest też zaokrętowanie 15 osób dodatkowego personelu.

Reklama
Reklama

Komentarze (6)

  1. xyz

    @Kris na samym kanale Sueskim zarabiają rocznie 5mld $. Tam nie ma programów 500+ itp. A dla państwa dyktatorskiego armia to podstawa.

  2. Davien

    Max z Kamanami sprawa jest taka że sama firma zaprzestałą serwisu SH-2 natomiast jak chce to rozwiazac Egipt... Najprawdopodobnie te co będa latac będą kanibalizować pozostałe, mieli 10 SH-2G a będą mieli 4 Gowindy.

  3. mati

    a nasi ciągle w lesie, za rok wybory a jak narazie zakontraktowali kormorana, ratownika i jakieś holowniki.

  4. Kris

    I ja się zapytam jak to możliwe że oni budują i ich stać i że będą to te śmigłowce a przecież nasze utraciły wsparcie techniczne producenta......!??? Może ktoś zna odpowiedź...

  5. max

    no to małe pytanie Do panów redaktorów : \" 24 mm oraz śmigłowiec pokładowy o masie 10 t, dla których przewidziano hangar oraz lądowisko. W marynarce egipskiej będą to najprawdopodobniej śmigłowce Kaman SH-2G Super Seasprite. (...) - czy to jest pomyłka czy pomyłką jest stwierdzenie naszego MON że nia ma jak serwisować kaszych Kaman-ów ?? - sprawdzi to ktoś - jako szary obywatel nie mam możliwości :)

  6. taka prawda

    Egipt buduje korwety po mimo mniejszego budżetu od polski a w Polsce tylko możemy po marzyć o takich okrętach