Reklama

Włochy zestrzelą rakiety balistyczne z morza

Model Fregaty FREMM EVO
Model Fregaty FREMM EVO
Autor. Andrzej Nitka

W stoczni Riva Trigoso (Liguria) położono stępkę pierwszej z dwóch fregat rakietowych typu FREMM EVO (Evolution) zamówionych dla włoskiej floty (Marina Militare). Nowa jednostka będzie nosiła nazwę Bersagliere.

Położenie stępki miało miejsce 8 lipca 2025 roku. Okręty typu FREMM EVO stanowią kolejny etap rozwoju włoskich fregat typu FREMM, w którym wykorzystane zostaną najnowsze rozwiązania techniczne mające na celu poprawę ich zdolności operacyjnych. Jednostki te otrzymają zmodernizowane systemy zarządzania walką, urządzenia obserwacji technicznej, walki elektronicznej oraz łączności, a także zmodyfikowane uzbrojenie artyleryjskie i rakietowe.

Czytaj też

Reklama

Najnowsze włoskie FREMM-y powstaną w ramach wieloletniego programu „Projektowanie, rozwój i zakup dwóch jednostek morskich typu fregata FREMM nowej generacji (EVO)”. Jego koszt oszacowano na 2 mld Euro, z czego do 2025 r. ma być wydatkowanych 60 mln Euro przeznaczonych na badania wykonalności i ograniczenia ryzyka. Pozostałe 1,940 mld Euro ma zostać rozdysponowane po podpisaniu umów z wykonawcami. Cały program, wliczając w to wsparcie eksploatacji, ma zakończyć się do 2040 r.

Kontrakt na budowę dwóch zmodyfikowanych fregat typu FREMM został podpisany 31 lipca 2024 r. w Rzymie. Umowa o wartości około 1,5 mld Euro została zawarta pomiędzy europejską Organizacją Współpracy i Kooperacji w Dziedzinie Uzbrojenia (OCCAR – Organisation Conjointe de Cooperation sur l’Armement), która reprezentowała włoski rząd, a spółką joint venture Orizzonte Sistemi Navali (OSN), w której swoje udziały mają włoskie koncerny zbrojeniowe Fincantieri i Leonardo.

Autor. Andrzej Nitka

Obie fregaty powstaną w należących do Fincantieri stoczniach w Riva Trigoso i Muggiano działających wspólnie jako Integrated Naval Shipyard, w których zbudowane zostały wszystkie włoskie jednostki tego typu. Pierwszy FREMM EVO ma zostać przekazany w czerwcu 2029 r., a drugi w czerwcu 2030 r.

Głównym elementem wyróżniającym FREMM EVO od dotychczasowych jednostek tego typu jest modyfikacja nadbudówki. Zaprojektowana została ona z wykorzystaniem rozwiązań stworzonych dla wielozadaniowych patrolowców pełnomorskich (w rzeczywistości fregat) typu PPA oraz wielozadaniowego okrętu desantowego Trieste. Będzie ona składać się z dwóch osobnych części, tak aby lepiej rozłożyć ciężar dwuzakresowego wielozadaniowego radaru Leonardo Kronos Dual Band. Łącznie okręty te posiadać będą osiem anten ścianowych, z których cztery pracują w paśmie C (Kronos Quad 3000), a cztery kolejne w paśmie X (Kronos StarFire 3000).

Czytaj też

Reklama

Ten nowoczesny system radarowy wykorzystujący anteny z aktywnym skanowaniem elektronicznym (AESA) ma umożliwić FREMM EVO jednoczesne prowadzenie detekcji, śledzenie wykrytych celów, naprowadzanie własnych rakiet, kierowanie ogniem, a nawet przeciwdziałanie elektroniczne we wszystkich kierunkach. Dzięki temu jednostki te będą zdolne do zwalczania wszelkich zagrożeń powietrznych, w tym pocisków przeciwokrętowych i manewrujących, a także rakiet balistycznych.

Pozostałe wyposażanie elektroniczne oraz uzbrojenie ma odpowiadać zastosowanemu na włoskich okrętach typu FREMM w wersji zwalczania okrętów podwodnych. Przewidziano jednak pewne modyfikacje obejmujące zastosowanie sytemu dowodzenia i zarządzania walką SADOC Mk 4, uzupełnienie zestawu rakiet przeciwlotniczych o nowo opracowane pociski przeznaczone do zwalczania rakiet balistycznych MBDA Aster 30 B1 NT.

Model Fregaty FREMM EVO
Model Fregaty FREMM EVO
Autor. Andrzej Nitka

Na pokładach tych okrętów mają pojawić się również nowe pociski przeciwokrętowe MBDA Teseo Mk 2/E. Najmniejsze zmiany dotyczyć będą uzbrojenia artyleryjskiego. Jedyną zmianą ma być zastąpienie dwóch armat Leonardo OTO Melara 25 mm/80 przez dwa nowe zdalnie sterowane systemy artyleryjskie Leonardo Lionfish 30.

Czytaj też

Dotychczas Marine Militare dysponowała ośmioma fregatami typu FREMM, po cztery w wersji wielozadaniowej i zwalczania okrętów podwodnych. W bieżącym roku wzmocnią je dwie jednostki w ulepszonej wersji wielozadaniowej, które zastąpią dwa okręty tego typu sprzedane na początku obecnego dziesięciolecia do Egiptu. Tak więc docelowo włoska flota dysponować ma dwunastoma okrętami tego typu.

Reklama
WIDEO: Defence24 Days 2024 - Podsumowanie największego forum o bezpieczeństwie
Reklama

Komentarze

    Reklama