Włochy zestrzelą rakiety balistyczne z morza

Autor. Andrzej Nitka
W stoczni Riva Trigoso (Liguria) położono stępkę pierwszej z dwóch fregat rakietowych typu FREMM EVO (Evolution) zamówionych dla włoskiej floty (Marina Militare). Nowa jednostka będzie nosiła nazwę Bersagliere.
Położenie stępki miało miejsce 8 lipca 2025 roku. Okręty typu FREMM EVO stanowią kolejny etap rozwoju włoskich fregat typu FREMM, w którym wykorzystane zostaną najnowsze rozwiązania techniczne mające na celu poprawę ich zdolności operacyjnych. Jednostki te otrzymają zmodernizowane systemy zarządzania walką, urządzenia obserwacji technicznej, walki elektronicznej oraz łączności, a także zmodyfikowane uzbrojenie artyleryjskie i rakietowe.
Czytaj też
Najnowsze włoskie FREMM-y powstaną w ramach wieloletniego programu „Projektowanie, rozwój i zakup dwóch jednostek morskich typu fregata FREMM nowej generacji (EVO)”. Jego koszt oszacowano na 2 mld Euro, z czego do 2025 r. ma być wydatkowanych 60 mln Euro przeznaczonych na badania wykonalności i ograniczenia ryzyka. Pozostałe 1,940 mld Euro ma zostać rozdysponowane po podpisaniu umów z wykonawcami. Cały program, wliczając w to wsparcie eksploatacji, ma zakończyć się do 2040 r.
Kontrakt na budowę dwóch zmodyfikowanych fregat typu FREMM został podpisany 31 lipca 2024 r. w Rzymie. Umowa o wartości około 1,5 mld Euro została zawarta pomiędzy europejską Organizacją Współpracy i Kooperacji w Dziedzinie Uzbrojenia (OCCAR – Organisation Conjointe de Cooperation sur l’Armement), która reprezentowała włoski rząd, a spółką joint venture Orizzonte Sistemi Navali (OSN), w której swoje udziały mają włoskie koncerny zbrojeniowe Fincantieri i Leonardo.

Obie fregaty powstaną w należących do Fincantieri stoczniach w Riva Trigoso i Muggiano działających wspólnie jako Integrated Naval Shipyard, w których zbudowane zostały wszystkie włoskie jednostki tego typu. Pierwszy FREMM EVO ma zostać przekazany w czerwcu 2029 r., a drugi w czerwcu 2030 r.
Głównym elementem wyróżniającym FREMM EVO od dotychczasowych jednostek tego typu jest modyfikacja nadbudówki. Zaprojektowana została ona z wykorzystaniem rozwiązań stworzonych dla wielozadaniowych patrolowców pełnomorskich (w rzeczywistości fregat) typu PPA oraz wielozadaniowego okrętu desantowego Trieste. Będzie ona składać się z dwóch osobnych części, tak aby lepiej rozłożyć ciężar dwuzakresowego wielozadaniowego radaru Leonardo Kronos Dual Band. Łącznie okręty te posiadać będą osiem anten ścianowych, z których cztery pracują w paśmie C (Kronos Quad 3000), a cztery kolejne w paśmie X (Kronos StarFire 3000).
Czytaj też
Ten nowoczesny system radarowy wykorzystujący anteny z aktywnym skanowaniem elektronicznym (AESA) ma umożliwić FREMM EVO jednoczesne prowadzenie detekcji, śledzenie wykrytych celów, naprowadzanie własnych rakiet, kierowanie ogniem, a nawet przeciwdziałanie elektroniczne we wszystkich kierunkach. Dzięki temu jednostki te będą zdolne do zwalczania wszelkich zagrożeń powietrznych, w tym pocisków przeciwokrętowych i manewrujących, a także rakiet balistycznych.
Pozostałe wyposażanie elektroniczne oraz uzbrojenie ma odpowiadać zastosowanemu na włoskich okrętach typu FREMM w wersji zwalczania okrętów podwodnych. Przewidziano jednak pewne modyfikacje obejmujące zastosowanie sytemu dowodzenia i zarządzania walką SADOC Mk 4, uzupełnienie zestawu rakiet przeciwlotniczych o nowo opracowane pociski przeznaczone do zwalczania rakiet balistycznych MBDA Aster 30 B1 NT.

Autor. Andrzej Nitka
Na pokładach tych okrętów mają pojawić się również nowe pociski przeciwokrętowe MBDA Teseo Mk 2/E. Najmniejsze zmiany dotyczyć będą uzbrojenia artyleryjskiego. Jedyną zmianą ma być zastąpienie dwóch armat Leonardo OTO Melara 25 mm/80 przez dwa nowe zdalnie sterowane systemy artyleryjskie Leonardo Lionfish 30.
Czytaj też
Dotychczas Marine Militare dysponowała ośmioma fregatami typu FREMM, po cztery w wersji wielozadaniowej i zwalczania okrętów podwodnych. W bieżącym roku wzmocnią je dwie jednostki w ulepszonej wersji wielozadaniowej, które zastąpią dwa okręty tego typu sprzedane na początku obecnego dziesięciolecia do Egiptu. Tak więc docelowo włoska flota dysponować ma dwunastoma okrętami tego typu.
WIDEO: Defence24 Days 2024 - Podsumowanie największego forum o bezpieczeństwie