Reklama
  • Wiadomości

Wieże Rosomaków do remontu

Spółka Rosomak S.A. otrzymała od 4. Regionalnej Bazy Logistycznej zamówienie na remonty wież Hitfist-30 oraz obrotnic KTO Rosomak, za kwotę 19,5 mln zł. Ta sama firma prowadzi też negocjacje w sprawie dostawy transporterów przeznaczonych do przewozu ppk Spike-LR do Sił Zbrojnych RP z Inspektoratem Uzbrojenia.

Fot. Defence24.pl.
Fot. Defence24.pl.

4 Regionalna Baza Logistyczna (podlegająca Inspektoratowi Wsparcia SZ) poinformowała za pośrednictwem Dziennika Urzędowego UE o zawarciu umowy na „wykonanie usług napraw awaryjnych systemu wieżowego Hitfist 30 mm oraz obrotnic KTO Rosomak.”. Zamówienie otrzyma siemianowicka spółka Rosomak S.A., która jako jedyna złożyła ofertę.

Zgodnie z treścią wcześniejszego ogłoszenia, prace mają być realizowane od maja 2020 do listopada 2022 roku. Wartość umowy to nieco ponad 19,5 mln zł. Transportery Rosomak z wieżami Hitfist-30 są używane w jednostkach 12 i 17 Brygady Zmechanizowanej, a wozy z obrotnicami – również w kilku innych jednostkach. Zakłada się, że docelowo Hitfist-30 powinny zostać – przynajmniej w części – wymienione na nowe ZSSW-30 zintegrowane z ppk Spike-LR, tak aby pododdziały w nie wyposażone zyskały możliwość odpalania ppk z transporterów, a nie tylko z wyrzutni przenośnych. Z integracji Hitfistów ze Spike-LR zrezygnowano. Zanim jednak nowe ZSSW-30 zostaną dostarczone, wieże Hitfist muszą być utrzymywane w sprawności.

Z systemem przeciwpancernym Spike-LR i KTO wiąże się też inne (odrębne) postępowanie, w którym uczestniczy Rosomak S.A., prowadzone przez Inspektorat Uzbrojenia i dotyczące dostaw 60 transporterów Rosomak-S, dostosowanych do przewożenia obsług wyrzutni ppk Spike-LR. Kilka dni temu o planie podpisania umowy na dostawę tych transporterów poinformował szef MON Mariusz Błaszczak.

Nowe informacje o tym postępowaniu zostały przekazane przez Inspektorat Uzbrojenia za pośrednictwem Dziennika Urzędowego UE. Transportery Rosomak-S powstaną poprzez przebudowę podwozi bazowych dostarczonych już Siłom Zbrojnym RP. Procedura prowadzona jest „z wolnej ręki”, gdyż to Rosomak S.A. „jest jedynym podmiotem posiadającym uprawnienia do produkcji, modyfikacji i modernizacji pojazdu KTO Rosomak w wersji bazowej dokonywanych na potrzeby Sił Zbrojnych RP, więc również do dokonywania zabudowy specjalistycznej będącej przedmiotem zamówienia”.

Ponadto, niezbędne jest dokompletowanie Sił Zbrojnych w sprzęt w tej samej wersji, jaka jest używana dziś, gdyż inne rozwiązanie mogłoby spowodować utrudnienia w funkcjonowaniu systemu wsparcia logistycznego. Wreszcie, to Rosomak S.A. jest uprawniony do wystawiania gwarancji zgodnie z dokumentacją tej spółki, a Zamawiający – czyli Inspektorat Uzbrojenia – wymaga odtworzenia gwarancji na podwozie bazowe, jak i zapewnienia tej gwarancji na wyrób finalny, czyli transporter w wersji Rosomak-S.

Na razie nie wiadomo oficjalnie do jakich jednostek trafią nowe transportery. Nie jest jednak wykluczone, że część z nich będzie służyć w jednostkach przewidzianych do przezbrojenia na KTO z wieżą ZSSW, np. w 21 Brygadzie Strzelców Podhalańskich czy 15 Giżyckiej Brygadzie Zmechanizowanej.

WIDEO: Rakietowe strzelania w Ustce. Patriot, HOMAR, HIMARS
Reklama
Reklama