Przemysł Zbrojeniowy
Farnborough 2018: Wielozadaniowy Bombardier Q400
Koncern L3 Technologies przedstawił podczas targów Farnborough wielozadaniową wersję turbośmigłowego, regionalnego samolotu pasażerskiego Bombardier Dash-8 Q400. Samolot poddano wielu modyfikacjom, które mają przystosować go do wykonywania zadań bojowych.
Zobacz też: Raport specjalny Defence24.pl z Farnborough 2018
Wzdłuż kadłuba L3 Q400 MMA (ang. multimission aircraft) zostały zainstalowane dwa duże zbiorniki paliwa podwajające zasięg maszyny. Dzięki nim samolot może pozostawać w powietrzu przez okres do 12 godzin. Pod samolotem dodana została wielozadaniowa komora na systemy zadaniowe. Jej potencjalne wyposażenie będzie zależne od wymagań konkretnego odbiorcy. Ponadto samolot został wyposażony w punkty podwieszeń na uzbrojenie i inne wyposażenie.
L3 Q400 MMA ma być wyposażony w cztery do sześciu stanowisk operatorskich oraz w stanowisko planowania misji. Koncern zakłada, że załoga samolotu będzie się składać z 10 ludzi. Maszyna wraz z odpowiednim wyposażeniem może wykonywać zadania morskiego samolotu patrolowego w tym posiadać zdolność wykrywania i zwalczania okrętów podwodnych, jak również może prowadzić obserwację czy wykonywać zadania nasłuchu radioelektronicznego. Oczywiście możliwe jest skonfigurowanie samolotu jako maszyny transportowej dalekiego zasięgu.
Producent włożył dużo pracy w modyfikację platformy Q400 jednak docelowa konfiguracja sensorów dla maszyny nie jest jeszcze gotowa. Analizowana jest również (wspólnie Bombardierem, producentem platformy) możliwość by wyposażyć Q400 w zdolność pobierania paliwa w locie.
Jak zaznaczył wiceprezes L3 Aerospace Systems Darryl Conley, platforma Dash-8 Q400 została wybrana ze względu na dobre zdolności lotne na małych pułapach, dużą moc i zasięg, a także na wydajność systemów elektrycznego i chłodzenia. L3 ma duże doświadczenie w modyfikacji różnego typu samolotów, w swojej historii w zakładach zmodyfikowano ponad 1500 maszyn. Obecny demonstrator Q400 MMA został wyprodukowany w 2002 i przez ok 10 lat latał jako samolot pasażerski w komercyjnych liniach lotniczych, do L3 trafił w 2012.
Samolot może być potencjonalną konkurencja dla propozycji takich firm jak Airbus czy Leonardo, które budują maszyny tej klasy na bazie wojskowych samolotów transportowych.
Zobacz też: Raport specjalny Defence24.pl z Farnborough 2018
Mateo
Podwozie też mu się będzie składało tak jak w cywilnych wersjach? :D