Reklama

Przemysł Zbrojeniowy

U.S. Army zamawia dodatkowe samobieżne haubice

M109A7 Fot. BAE Systems
M109A7 Fot. BAE Systems

Wojska Lądowe Stanów Zjednoczonych (U.S. Army) przyznały BAE Systems zlecenie o wartości 249 mln USD na dostawę dodatkowych 60 samobieżnych haubic M109A7, które poprawią zdolności artyleryjskie Pancernych Brygadowych Zespołów Bojowych (ABCT).

„Cieszymy się z możliwości dostarczania kolejnych nowych haubic i zwiększania ochrony naszych żołnierzy” – powiedział Jeremy Tondreault, wiceprezes i dyrektor generalny Działu Wozów Bojowych w BAE Systems. „M109A7 z pewnością umożliwią wojsku realizację bieżących misji oraz wspiera jego przyszłe potrzeby i wymagania dzięki zastosowaniu precyzyjnych środków artyleryjskich dalekiego zasięgu”.

Dodatkowe zamówienie wynika z wykorzystania opcji zawartej w istniejącej umowie na produkcję małoseryjną i obejmuje także wytworzenie 60 gąsienicowy wozów amunicyjnych M992A3 (CAT), które będą towarzyszyć M109A7.

Zestawy wozów M109A7 i CAT zapewniają lepszą unifikację sprzętową w ABCT i posiadają znaczny potencjał rozwojowy za sprawą większej mocy elektrycznej i ładowności. W konstrukcji pojazdu zastosowano nowe podwozie, silnik, skrzynię biegów, zawieszenie, układ kierowniczy, nową architekturę instalacji wysokiego napięcia i lepszą ochronę. Armata pojazdu pozostaje taka sama, jak w M109A6 Paladin.

M109A7 to dla U.S. Army ważny program zwiększający potencjał ogniowy jednostek ABCT. Zaspokaja długoterminowe potrzeby wojska w zakresie gotowości i modernizacji pojazdów rodziny M109, dzięki planowi przekonstruowania i produkcji nowych wozów w oparciu o najbardziej zaawansowane technologie. „Cyfrowy szkielet” i zwiększona autonomiczna zdolność do wytwarzania energii są w M109A7 należą do najwyższego poziomu w swojej klasie. Dzięki tym cechom nowe haubice zapewniają jednostkom ABCT bardziej niezawodne, elastyczne i cechujące się większą przeżywalnością wsparcie ogniem pośrednim. M109A7 została znacząco ulepszona w stosunku do M109A6, gdyż przy zachowaniu przestrzeni, masy i układu chłodzenia zespołu napędowego haubicy z poprzedniej wersji, w nowej konstrukcji przewidziano znaczny potencjał rozwojowy, pozwalający wykorzystać nowe i przyszłe technologie.

Pierwotna umowa została zawarta w 2017 roku. Obecne zamówienie zwiększyło całkowitą liczbę zamówionych zestawów pojazdów – haubic M109A7 i wozów amunicyjnych M992A3 – do 156, a łączną wartość zamówienia – do 1,16 mld USD.

Prace nad M109A7 będą wykonywane w kilku zakładach firmy zajmujących się produkcją wozów bojowych, w tym w: Aiken, w stanie Karolina Południowa; Elgin w Oklahomie; Sterling Heights w Michigan; i York w Pensylwanii.

Reklama

"Będzie walka, będą ranni" wymagające ćwiczenia w warszawskiej brygadzie

Komentarze (4)

  1. dropik

    No to macie tą swoją niska cenę. Tak jak pisałem tylko podwozie jest nowe .Reszta to przeszczepy z A6. bo jakis sens było produkować nowe armaty o długości 39 kalibrów. "Legacy M109 howitzers first are shipped to the Anniston Army Depot, Ala., where they are disassembled to provide cab structures, overhauled gun and cannon assemblies, and other vehicle components, and re-shipped to BAE Systems combat vehicle factory in York, Pa., for final assembly." czyli : "Haubice Legacy M109 są najpierw wysyłane do bazy wojskowej Anniston w Alabamie, gdzie są demontowane w celu zapewnienia konstrukcji kabiny, remontowanych armat i dział armatnich oraz innych elementów pojazdu, a następnie ponownie wysłane do fabryki pojazdów bojowych BAE Systems w Yorku. , do montażu końcowego." Nie są tańsze od krabów. cały program na 500-600 pojazdów +amunicyjne to miał kosztować ok 8mld

  2. Leopardzik

    4.15 mln usd sztuka? Za palladyna Niedrogo

    1. dropik

      no ale wieża stara, z A6. To nie są nowe wozy. Przebudowane z A6 na podwoziu bradleya, które być może również nie jest nowe :P

    2. Marek

      Bo ja wiem czy niedrogo, zważywszy, że to modernizacja istniejących już dział?

  3. Stary Grzyb

    W przeliczeniu na 1 lufę przeszło 1,5 raza taniej, niż "Kraby"?

    1. Covax

      Porównamy cenę na "lufę" przy kolejnych zamówieniach, bo to że dla kraba trzeba było stworzyć cały system to chyba "kolega" nie policzył. Wierióry szepczą o kolejnych 48 krabach wtedy policzymy ;-)

    2. I to jest problem szczególnie, że koszty mniejsze u nas.

    3. Ukulele

      Krab jest dużo lepszy. Wystarczy porównać parametry

  4. Rzyt

    Ile wozów dowódczych mają Amerykanie? Po 3 na 4 wozy ogniowe...i dlaczego mają tak dużo pojazdów amunicyjnych jeśli u nas jeden minimum 4 styka

Reklama