- Wiadomości
Ukraina: modernizacja samolotów rozpoznawczych Su-24MR
Ukraiński koncern Ukroboronprom prowadzi prace nad modernizacją samolotów rozpoznawczych Su-24MR, które mają dostosować je do zachodnich standardów ICAO/NATO. Równocześnie prowadzone są remonty maszyn tego typu znajdujących się na uzbrojeniu sił powietrznych Ukrainy. Pierwszy samolot powrócił już do służby, a kolejne dwa przechodzą obecnie prace remontowe.

Remonty generalne realizowane są przez Mikołajewskie Lotnicze Zakłady Remontowe „NARP”, należące do państwowego koncernu Ukroboronprom. Spółka poinformowała o przekazaniu pierwszej maszyny Su-24MR przed terminem. Prace realizowane są na podstawie umowy zawartej w październiku 2017 roku.
Pierwszy Su-24MR przeszedł remont główny, który objął wymianę i naprawę zużytych części oraz podzespołów po uprzednim kompleksowym przeglądzie struktury. Samolot został przetestowany w locie i na ziemi w obecności przedstawicieli ukraińskich sił powietrznych, a następnie powrócił do macierzystej jednostki. Kolejne dwie maszyny Su-24MR przechodzą obecnie podobną procedurę i powinny powrócić do służby przed końcem roku.
Równolegle z remontami prowadzone są prace nad modernizacją samolotów rozpoznawczych Su-24MR ukraińskiego lotnictwa i dostosowaniem ich do wymogów ICAO oraz NATO. Prace realizowane są przez Mikołajewskie Lotnicze Zakłady Remontowe we współpracy z zakładami w Mikołajewie i innymi spółkami nieleżącymi do Ukroboronprom.
Oprócz podniesienia możliwość wykrywania i identyfikacji obiektów za pomocą optycznych i radiolokacyjnych środków rozpoznania maszyny Su-24MR mają otrzymać awionikę zmodernizowaną m. in. w zakresie zgodności z zachodnimi standardami. Obecnie trwają prace nad pierwszym prototypem, którego testy mają rozpocząć się prawdopodobnie jeszcze w roku 2018.
W ukraińskich siłach powietrznych służy ponad dwadzieścia naddźwiękowych samolotów Su-24 w wersji rozpoznawczej Su-24MR. Są one wyposażone w zintegrowany kompleks rozpoznawczy BKR-1, na który składa się m. in. radar, system podczerwienny Zima oraz kamery Aist-M i RDS-BO. Dodatkowe systemy rozpoznawcze mogą być przenoszone w zasobnikach. Produkcja maszyn Su-24MR zakończyła się 25 lat temu, dlatego modernizacja pozostających w służbie egzemplarzy jest jak najbardziej uzasadniona. Podobne prace, mające na celu zarówno podniesienie możliwości bojowych jak i dostosowanie do zachodnich standardów, prowadzone są przez ukraiński przemysł również na innych samolotach znajdujących się obecnie w służbie, takich jak Su-27, MiG-29 czy Su-25.
WIDEO: Rakietowe strzelania w Ustce. Patriot, HOMAR, HIMARS