Reklama
  • Wiadomości

Testy wytrzymałościowe F-16. "Ekwiwalent 27 tys. godzin lotu"

Koncern Lockheed Martin poinformował o przeprowadzeniu testów wytrzymałościowych samolotu F-16C Block 50. Uczestnicząca w próbach maszyna pomyślnie ukończyła ponad 27 000 ekwiwalentnych godzin lotu.

F-16 Block 50/52. Fot. Lockheed Martin
F-16 Block 50/52. Fot. Lockheed Martin

Firma Lockheed Martin poinformowała o przeprowadzeniu testów wytrzymałościowych myśliwca F-16C Block 50. Maszyna ukończyła ponad 27 000 symulowanego lotu. Próby miały miejsce w ośrodku testowym koncernu w Fort Worth w Teksasie.

Producent przekazał, że myśliwiec F-16C Block 50 pomyślnie ukończył 27 713 ekwiwalentnych godzin lotu, wykonanych w ramach tzw. prób "Full Scale Durability Test", mających wykazać maksymalną wytrzymałość płatowca i określić potencjalne problemy związane ze zmęczeniem materiału jego konstrukcji. W trakcie prób, przeprowadzanych w 32 rundach przez dwa lata, maszyna kilkukrotnie poddawana była obciążeniom identycznym z występującymi w czasie wykonywania lotów z pełnym obciążeniem bojowym, pomyślnie przechodząc każdą z nich.

Egzemplarz wykorzystywany do prób przechodzi teraz serię szczegółowych badań, w tym również fraktograficznych, mających pozwolić na ustalenie definitywnej wartości wytrzymałości konstrukcji. Już teraz wiadomo jednak, że będzie ona zdecydowanie wyższa niż wstępnie przewidywana wytrzymałość płatowca, określana na 8000 godzin lotu.

Dzięki testom możliwe stanie się określenie i zweryfikowanie założeń programu modernizacyjnego Service Life Extension Program (SLEP), w ramach któego amerykańskie siły powietrzne zamierzają wydłużyć resurs około 300 samolotom F-16C w wersjach Block 40 i wyższych do 12000 godzin lotów. SLEP będzie także proponowany odbiorcom zagranicznym F-16.

Dzięki tej modernizacji i powiązanej z nią modernizacji awioniki amerykańskie siły powietrzne będą nadal mogły korzystać z licznych maszyn F-16C/D, oczekując na szerokie wprowadzenie do służby samolotu F-35 Lightning II.

Lockheed Martin oferuje użytkownikom samolotu F-16, dostosowanie ich do standardu F-16V, czyli wyposażenie samolotu w stację radiolokacyjną z nową anteną z elektronicznym skanowaniem fazowym, modernizacja komputera misji i wyposażenia kokpitu, jak także możliwość wykorzystywania najnowszych rodzajów uzbrojenia. Pierwszym odbiorcą zagranicznym, który zdecydował się na modernizację swojej floty samolotów F-16 do tej wersji jest Tajwan, który zamierza w ten sposób zwiększyć możliwości bojowe posiadanych 145 maszyn F-16A/B Block 20.

Zobacz również

WIDEO: Zmierzch ery czołgów? Czy zastąpią je drony? [Debata Defence24]
Reklama
Reklama