Reklama

Helitab pełni funkcję elektronicznego systemu zarządzania informacją EFB. Zawiera pakiet zintegrowanych aplikacji odpowiadających za gromadzenie i dostęp do danych niezbędnych pilotom podczas lotu. Dostarcza między innymi aktualne mapy, informacje na temat pogody, lotnisk oraz depesze Kierownictwa Lotów NOTAM. Rozwiązanie to ma ułatwić pilotom szybki dostęp do najważniejszych informacji aktualizowanych w czasie rzeczywistym.

System pozwala załodze aktualizować informacje na temat trwającej misji w systemie sterowania lotem FMS oraz zmieniać plan lotu w jego trakcie. Istnieje także możliwość wygenerowania trajektorii lotu w 3D, obliczenia osiągów śmigłowca czy też jego obciążenia. Dzięki połączeniu z siecią wszystkie informacje są aktualizowane w czasie rzeczywistym.

Zaprojektowaliśmy system EFB z myślą o wykorzystaniu go w najnowszych helikopterach Airbus, jak również dla tych maszyn, które już są w eksploatacji. Oprócz tego Helitab jest podłączony do infrastruktury naziemnej.

Jean-Yves Pujol, Transversal Program, Airbus Helicopters

Do stworzenia systemu Helitab wykorzystano w pełni wzmocnione tablety Panasonic FZ-G1. Tablety były testowane w trudnych warunkach, a o ich wyborze przesądziła, jak wskazuje Airbus, wysoka jasność ekranu, moc obliczeniowa, pojemność i czas latencji podczas korzystania z map. Toughpad FZ-G1 stanowi rozwiązanie typu all-in-one zastępujące wszystkie narzędzia niezbędne podczas lotu.

Naszym następnym krokiem będzie zintegrowanie rozwiązania EFB, przy wykorzystaniu sieci Wi-Fi, z pokładowymi systemami łączności. Dzięki temu system Helitab będzie mógł na bieżąco czerpać dane z systemów awioniki. To pozwoli nam zwiększyć funkcjonalność rozwiązania i zdecydowanie podnieść efektywność operacyjną.

Julien Simon, Helitab & Mission Planning Project Manager, Airbus Helicopters

Wykorzystane tablety Panasonic Toughpad FZ-G1 pracują w oparciu o system Microsoft Windows 8. Dotychczas Helitab został wdrożony w śmigłowcach H215 i H225. Wkrótce pakiet zostanie zaktualizowany dla systemów Microsoft Windows 10 oraz Apple iOS i będzie stopniowo wdrażany w helikopterach typu H175, H145, H135 i H160.

Reklama
Reklama

Komentarze (2)

  1. ~ronin

    Poważne wojskowe softy oparte na Windows 8?? Jaja sobie chyba robią. Totalna porażka i amatorszczyzna.

  2. spr

    Trochę nie na temat ,ale jestem pod wielkim wrażeniem. Na LiveLeak pokazał się filmik z nowym MH-60R SEAHAWK. Siada na statku płynącym po bardzo wzburzonym morzu. Mistrzostwo świata.