Reklama
  • Analiza
  • Wiadomości

System kamieni milowych pomoże usprawnić zakupy sprzętu wojskowego

Polski system pozyskiwania uzbrojenia dla Sił Zbrojnych RP jest skomplikowany i niewydajny. Przekłada się to na znaczne opóźnienia w zakupach kluczowych systemów walki oraz spadek wartości bojowej jednostek wojskowych, które mają na wyposażeniu wiekowy sprzęt. Zmiana instytucjonalna w formie utworzenia Agencji Uzbrojenia zarządzającej projektami w systemie kamieni milowych pomoże przełamać trwający impas – pisze mec. Filip Seredyński. 

fot. Jerzy Reszczyński/ Defence24.pl
fot. Jerzy Reszczyński/ Defence24.pl

27 marca 2017r. w siedzibie Warsaw Enetrprise Institute odbędzie się kolejna prezentacja projektu utworzenia Agencji Uzbrojenia. Wcześniej projekt został skonsultowany na odrębnych spotkaniach ze środowiskiem przedsiębiorców i przedstawicielami sejmu oraz administracji publicznej.

W dyskusji nad funkcjonującym systemem pozyskiwania uzbrojenia i sprzętu wojskowego zwracano uwagę na niedoskonałości instytucjonalne przejawiające się w zbytnim rozproszeniu kompetencji i rozmywaniu odpowiedzialności za podejmowane decyzje. Krytykowano również nieefektywne rozwiązania prawne w obszarze zamówień publicznych, które utrudniają pracę resortowi obrony i jednostkom podległym jako decydentom. Ponadto zwracano uwagę na problem wydajności procesów decyzyjnych, które są zależne od struktury organizacyjnej instytucji zamawiającej uzbrojenia i sprzęt wojskowy. Decyzje mogą zapadać szybciej, jeśli procesy byłyby zarządzane projektowo, a pozyskiwanie danego systemu uzbrojenia opierałoby się o system kamieni milowych. Taki system pozwoliłby w przystępny sposób monitorować postępy prac. Nowa instytucja w formie Agencji Uzbrojenia powinna funkcjonować właśnie w taki sposób, co przełożyłoby się na większą efektywność. Prezentowany projekt odpowiada na te potrzeby. Koncepcja prezentowana przez WEI określa nie tylko sposób działania Agencji, ale także propozycję jej struktury.

Według koncepcji WEI w Agencji Uzbrojenia kluczową rolę powinni pełnić kierownicy projektów. Takie osoby byłyby odpowiedzialne za realizację najważniejszych programów mając do dyspozycji, w zależności od potrzeb, pracowników poszczególnych departamentów Agencji. Kierownicy posiadaliby szerokie kompetencje niezbędne do pełnej realizacji projektu. Mogliby dyscyplinować departamenty w celu sprawnej realizacji zadań. Ponosiliby również odpowiedzialność za niezrealizowanie projektów w założonych terminach. Podstawa działania kierowników projektów byłaby oparta o przyjęte harmonogramy (wspomniany system kamieni milowych) i budżety. Taka struktura w czytelny sposób obrazuje zaawansowanie danego przedsięwzięcia oraz motywuje kierowników do sprawnej realizacji postawionych przed nimi zadań.

Obecna struktura organizacyjna Inspektoratu Uzbrojenia już częściowo odpowiada na wyzwania stojące przed Agencją Uzbrojenia. Obejmuje bowiem osobne wydziały zajmujące się projektami w zakresie techniki lądowej, morskiej oraz lotniczej. Nie umożliwia jednak przekazania poszczególnym osobom kompetencji i odpowiedzialności za realizację projektów w powyżej opisany sposób oraz nie pozwala na wykorzystanie zatrudnionych ekspertów w odpowiednio szerokim zakresie.

Efektywny proces zarządzania projektami pozyskania uzbrojenia i sprzętu wojskowego to jeden z najważniejszych elementów koncepcji powołania Agencji Uzbrojenia. Dzięki niemu obecny impas w skutecznym nabywaniu sprzętu dla wojska może zostać przełamany, a umiejętności osób odpowiedzialnych za ten obszar optymalnie wykorzystane.


Filip Seredyński

Radca prawny z ponad 10-letnim doświadczeniem w obsłudze prawnej przedsiębiorstw branży zbrojeniowej. Partner w Kancelarii Sandurski, Leśniak, Seredyński.

 

WIDEO: Zmierzch ery czołgów? Czy zastąpią je drony? [Debata Defence24]
Reklama
Reklama