Reklama

Przemysł Zbrojeniowy

Stępka nowego okrętu rozpoznawczego dla Deutsche Marine

Autor. NVL Group

25 lutego w należącej do NVL Group stoczni Peene-Werft w Wolgaście odbyła się uroczystość położenia stępki pod budowę pierwszego okrętu rozpoznawczego typu 424 (Flottendienstboot der Klasse 424) przeznaczonego dla niemieckiej marynarki wojennej (Deutsche Marine).

W uroczystości wzięli udział liczni przedstawicieli niemieckiej polityki, przemysłu i sił zbrojnych. Był wśród nich dowódca niemieckiej floty wiceadmirał Jan Christian Kaack, który tak scharakteryzował Flottendienstboot der Klasse 424.

Reklama

„Nasze nowe okręty rozpoznawcze stanowić będą nieodzowny element bezpieczeństwa narodowego. Istnieje na nie bardzo duże zapotrzebowanie, ponieważ prowadzić będą one rozpoznanie na całym świecie. Dlatego zastosowane rozwiązania konstrukcyjne pozwalać mają im na pozostawanie przez okres roku na akwenie operacyjnym, lądowanie śmigłowca oraz zabieranie dronów na pokład. Zupełnym novum w przypadku niemieckich okrętów rozpoznawczych będzie zdolność do uzupełniania zapasów na morzu (RAS), co ma na celu wydłużenia czasu operowania na morzu. Dla Deutsche Marine nowe okręty rozpoznawcze będą bardzo cennym nabytkiem i z niecierpliwością czekamy na ich wejście do służby”.

    Poprzednicy

    Nowe okręty rozpoznawcze zastąpią w służbie trzy jednostki typu 423 - Alster (A 50), Oste (A 52) i Oker (A 53), zbudowane w latach 1986-89 przez stocznię Flensburger Schiffsbau z Flensburga. Mają one 2375 t wyporności (pełna 3200 t) oraz wymiary 83,50x14,60x4,18 m a także siłownię w układzie dwuśrubowym składającą się z dwóch silników wysokoprężnych Deutz-MWM 8BV16M628 o mocy 4400 KM każdy oraz dwóch silników elektrycznych o mocy 380 KM cichego napędu. Dzięki temu osiągają one prędkość maksymalną wynoszącą 21 w. oraz zasięg określony na 5000 Mm.

    Podstawowym zadaniem tych okrętów jest gromadzenie i wstępna analiza wszelkich emisji sygnałów elektromagnetycznych (radiowych, radarowych) oraz hydroakustycznych, a także obserwacja i dokumentowanie aktywności jednostek morskich i powietrznych znajdujących się w sferze zainteresowań. Załoga każdego okrętu typu 423 składa się z 36 marynarzy oraz około 40 specjalistów z zakresu rozpoznania. Aktualnie wszystkie trzy jednostki typu Oste podporządkowane są 1. Dywizjonowi Okrętów Podwodnych i bazują w Eckernförde.

    Uroczystość położenia stępki w stoczni Peene-Werft w Wolgaście
    Uroczystość położenia stępki w stoczni Peene-Werft w Wolgaście
    Autor. NVL Group

    Droga do budowy następców

    Historia budowy tych okrętów sięga 23 czerwca 2021 r., kiedy to komisja budżetowa Bundestagu zatwierdziła fundusze w wysokości ponad 6 mld EUR na zakup nowych jednostek dla niemieckiej floty, wśród których znalazły się również trzy nowe okręty rozpoznawcze. Pozwoliło to na podpisanie 24 czerwca 2021 r. pomiędzy Federalnym Urzędem ds. Wyposażenia, Technologii Informacyjnych i Wsparcia Sił Zbrojnych (Bundesamt für Ausrüstung, Informationstechnik und Nutzung der Bundeswehr - BAAINBw) a przedsiębiorstwem Fr. Lürssen Werft GmbH & Co. KG z Vegesack koło Bremy - obecnie NVL Group (Naval Vessels Lürssen Group) umowy na ich zaprojektowanie. Według ówczesnych planów projekt tych jednostek miał być gotowy do 28 lutego 2023 r., zaś koszt ich budowy miał wynieść 2,1 mld EUR.

    Kolejnym krokiem było zatwierdzenie 6 lipca 2023 r. przez tą samą komisję Bundestagu dziesięciu projektów zbrojeniowych, wśród których znalazła się również budowa trzech okrętów rozpoznawczych typu 424 wraz z ośrodkiem szkoleniowo-referencyjnym. Otworzyło to drogę do podpisania 10 lipca 2023 r. umowy wykonawczej o wartości 3,26 mld EUR, która zostanie sfinansowana z budżetu ministerstwa obronny Republiki Federalnej Niemiec. Ze strony zamawiającego kontrakt ten został podpisany przez prezesa BAAINBw Annette Lehnigk-Emden, zaś ze strony wykonawcy przez Tima Wagnera dyrektora generalnego firmy NVL Group (wchodzącej w skład grupy stoczniowej Lürssen).

    Oste - jedna z trzech jednostek typu 423 sfotografowana podczas jednej z wizyt w Gdyni.
    Autor. Andrzej Nitka/Defence24.pl

    Tak duży wzrost wartości zamówienia należy wiązać z obserwowanym w ostatnich latach wzrostem kosztów produkcji przemysłowej. Według Federalnego Urzędu Statystycznego w Niemczech tylko od czerwca 2021 r. do końca 2022 r. ceny surowców, energii, produktów przemysłowych wzrosły o 25%. 21 listopada 2024 r. w cywilnej stoczni w Bremie-Lemwerder należącej do grupy stoczniowej Lürssen, której oddziałem wojskowym jest NVL, rozpoczęto budowę (cięcie blach) pierwszego okrętu rozpoznawczego typu 424. Dalsze jednak prace konstrukcyjne nad tymi jednostkami realizowane są jednak w stoczni Peene-Werft specjalizującej się w budowie okrętów wojennych.

      Flottendienstboot der Klasse 424

      Nowe niemieckie okręty rozpoznawcze będą wyspecjalizowanymi jednostkami przeznaczonymi do monitorowania obszarów morskich i przybrzeżnych za pomocą sensorów elektronicznych, elektrooptycznych i hydroakustycznych. Jednostki typu 424 podobnie jak ich poprzednicy będą operować również na innych akwenach światowego oceanu. Sprzyja temu fakt, że mają to być duże okręty, o większej autonomiczności i dzielności morskiej, a tym samym zapewniające lepsze warunki dla obsługującego je personelu. Szacuje się, że ich kadłuby mają mieć długość około 132 m i wyporność 3 500-4 000 t. Załoga jednostek liczyć ma 50 oficerów i marynarzy, drugie tyle stanowić ma personel odpowiedzialny za działania rozpoznawcze.

      Co prawda, nowe okręty rozpoznawcze będą eksploatowane przez Deutsche Marine, to jednak operować będą na rzecz CIR (Cyber- und Informationsraum) nowego rodzaju niemieckich sił zbrojnych zajmującego się zdobywaniem informacji i walką w cyberprzestrzeni. Dostawę jednostek typu 424 zaplanowano na lata 2029-2031, natomiast ośrodek szkoleniowy ma być dostępny już w 2027 r.

      Reklama
      WIDEO: Ta wojna nas nie obudziła
      Reklama

      Komentarze

        Reklama