- Wiadomości
Śmigłowce Airbusa będą montowane w Rumunii
Airbus Helicopters wybuduje w rumuńskim mieście Braszów montownie śmigłowców H215 czyli najnowszej wersji maszyn AS332 C1e/L1e Super Puma. Produkcja ma się rozpocząć w 2017 roku. Linia montażowa będzie zdolna do wytwarzania 15 wiropłatów rocznie. Zakłady dadzą zatrudnienie 300 pracownikom.  
Airbus Helicopters wybuduje w rumuńskim mieście Braszów montownie śmigłowców H215 czyli najnowszej wersji maszyn AS332 C1e/L1e Super Puma. Kamień węgielny pod budowę zakładów o planowanej powierzchni 10000 m² położyli w dniu 18 listopada br. prezes Airbus Helicopters Guillaume Faury oraz Sekretarza Stanu ds. Inwestycji Zagranicznych i Partnerstwa Publiczno-Prywatnego rządu Rumunii Alexandru Nastase. Linia montażowa ma ruszyć w 2017 roku i być zdolna do wytwarzania 15 wiropłatów H215 rocznie. Zakład ma dać docelowo pracę 300 pracownikom zarówno przy montażu śmigłowców, jak i w biurze projektowym oraz w działach sprzedażowych. Całkowita wartość inwestycji ma przekroczyć 50 mln Euro.
Przy okazji rozpoczęcia inwestycji przezes Airbus Helicopters powiedział:
H215 ma strategiczne znaczenie dla Airbus Helicopters i umożliwi nam zaoferowanie klientom najlepszego śmigłowca do pracy, przy niezwykle konkurencyjnych kosztach operacyjnych i obsługowych. Dzięki rozwijającemu się partnerstwu z Rumunią, ważnym członkiem Unii Europejskiej i NATO, nasze słynne ciężkie śmigłowce dwusilnikowe będą bardziej ekonomiczne niż kiedykolwiek na obecnych i wschodzących rynkach.
Śmigłowce H215 będą produkowane na linii montażu końcowego w konfiguracji o różnorodnych możliwościach, co umożliwi wybranie przez użytkowników wielu opcji wyposażenia. Ma to być ekonomiczne rozwiązanie, które umożliwi wykonywanie różnych zadań przez te wiropłaty: od operacji pokojowych pod egidą ONZ po wsparcie logistyczne.
Airbus Helicopters H215 jest dwusilnikowym, wielozadaniowym śmigłowcem, który powstał z myślą o rynku cywilnym. Jest on wersją ewolucyjną helikopterów AS332 C1e/L1e. Wyposażony jest w nowoczesną awionikę typu glass cockpit i czteroosiowego automatycznego pilota z maszyny H225. Śmigłowiec może przenieść ładunek o maksymalnej wadze do 4115 kg w ładowni lub do 4500 kg w przypadku wykorzystania zewnętrznego zaczepu pod kadłubem. Zasięg w przypadku wykorzystania maksymalnej masy startowej 8600 kg wynosi 840 km. Prędkość przelotowa śmigłowca H215 to 252 km/h, a maksymalny pułap 6100 metrów.
WIDEO: Zmierzch ery czołgów? Czy zastąpią je drony? [Debata Defence24]