Reklama

Przemysł Zbrojeniowy

Seul rozpoczyna budowę okrętów podwodnych nowego typu

W Południowej Korei odbyła się uroczystość położenia stępki pod pierwszy okręt podwodny nowego typu KSS-III (program Jangbogo III).

W ramach programu Jangbogo III zostanie zbudowanych 10 okrętów KSS-III w trzech seriach. Pierwsza (Batch-I) będzie liczyła dwie jednostki, druga (Batch-II) - trzy i trzecia (Batch-III) - pięć.

Okręty pierwszej serii będą budowane w stoczni DSME (Daewoo Shipbuilding and Marine Engineering). Kolejne trzy zostaną wyprodukowane przez stocznię HHI (Huyndai Heavy Industries).

Pierwszy okręt będzie budowany w sumie sześć lat. Planuje się, że będzie on zwodowany w 2018 r. natomiast przyjęty do służby operacyjnej zostanie pod koniec 2020 r. - po dwóch latach prób morskich. Druga jednostka zostanie wprowadzona do linii w 2022 r., natomiast ostatnia będzie oddana do 2029 roku. Oznacza to przekazywanie średnio jednego okrętu rocznie.

fot. DSME

Jednostki KSS-III to opracowane w Południowej Korei duże, oceaniczne okręty podwodne o napędzie klasycznym. Pomimo to mają być one wyposażone w rakiety manewrujące, startujące z sześciu wyrzutni pionowego startu, co jest rzadko stosowanym rozwiązaniem na tej klasy jednostkach pływających. Podobnie jak i okręty, także rakiety manewrujące mają być opracowane w Korei Południowej. Prace nad nimi prowadzi przez koncern LIG Nex1, który ma być również dostawcą okrętowego systemu walki i prawdopodobnie sonaru z anteną rozmieszczoną na burtach. Krajowej produkcji maja być również baterie akumulatorów litowo–jonowych.

Pozostałe wyposażenie będzie stanowiło połączenie najlepszym zdaniem Koreańczyków rozwiązań ze światowych rynków. Maszty i peryskopy oraz system inercyjny zostanie więc dostarczony przez francuską firmę SAGEM, Thales wyprodukuje pozostałe sonary, brytyjska firma Babcock będzie się zajmowała systemem uzbrojenia natomiast hiszpańska Indra ma być dostawcą systemu walki elektronicznej.

Sam okręt będzie miał wyporność podwodną 3705 ton (3358 ton na powierzchni), długość 83,5 m, szerokość 9,6 m i maksymalną prędkość podwodną 20 węzłów. Zasięg szacowany jest na 10000 Mm. Załogę będzie stanowiło około pięćdziesięciu osób.

Reklama

Komentarze (3)

  1. Pytajnik???

    No no Daewoo i Huyndai ciekawe czy dadzą 5 letnią gwarancje ;) O już widzę że się zaczynają płacze na forum więc przypomnę tylko że my możemy się porównywać z innymi krajami które wydostały się z pod buta rosyjskiego a nie z krajem który dostał podobny zastrzyk technologiczny i finansowy od USA co Izrael. Już lepsza do porównywania była by Korea ale północna tam dobrze widać jak łatwo te "postępowe" narody Azji bez wsparcia zewnętrznego sobie radzą.

  2. Lehu

    Jak to możliwe, że 30 lat temu polskie i południowokoreańskie biura projektowe i stocznie były na tym samym poziomie. Masakra....

    1. Tom

      Tak to możliwe że my się uwsteczniamy, nie inwestujemy w BiR oraz jesteśmy oporni na wiedzę. Nie potrafimy zbudować nawet przyzwoitej jakości platformy gąsienicowej (patrz Krab). Przykre ale prawdziwe, ważne aby to sobie w końcu uświadomić i zmienić podejście.

    2. zzz

      u nas byla komuna u nich nie

  3. Wojmił

    W latach 60 tych, 70 tych Korea Płd mogła patrzeć na Polskę... pomimo podległości czerwonym kacapom... nawet wtedy władza czerwona w Polsce była bardziej ambitna.... Dzisiaj jest odwrotnie: to rozwój Korei Płd może dla nas być przykładem ambicji i realizacji... W latach 80 tych tak ogólnie naukowo (trochę lepsi byliśmy) i technicznie / przemysłowo (na równi) byliśmy na równych poziomach... A przecież nowe władze w 1989 roku mówiły, że sprawią tak abyśmy byli jeszcze lepsi... jeszcze ulepszymy, będzie jeszcze lepiej... obiecanki cacanki... w Polsce w latach 90tych poszli w modły (nic w Polsce tak bardzoe ważne nie jest jak religia i życie pozagrobowe - to najważniejsze chyba) i kłótnie a w Korei w naukę, technikę i przemysł... straszne to jak zmarnowano to co było a wymagało jedynie zmian aby zyskało na efektywności...

    1. say69mat

      Na przykładzie Iron Dome. System powstaje na konkretne zapotrzebowanie, generowane przez ostrzał Hamasu i Hezbollahu. Wszak obejmując zakresem działania spectrum potencjalnych zagrożeń!!!! Podstawowe założenia i zręby systemu opracowuje wojskowy zespół roboczy, w ramach Departamentu Rozwoju Broń i Infrastruktury Technologicznej (Maf'at). Szczegółowy projekt systemu powstaje w Rafael Advanced Defense Systems Ltd., produkcja przy współpracy Israel Aerospace Industries. Czas potrzebny dla realizacji przedsięwzięcia, od pomysłu, poprzez fazę projektową, do zastosowania bojowego, to jedynie sześć lat!!! Porównaj to z efektywnością większości programów modernizacyjnych naszej armii!!! Na ten przykład, z ... czasem 'KRABA'!!! Przecież to czas apokalipsy na miarę 'Wesela w Atomicach'. Zobacz kolejny, wałkowany przykład, kosztowna modernizacja samolotów MiG-29 i Su22. No i co z tego, co z tego, że maszyny będą zmodernizowane, skoro ich uzbrojenie nie pozwala na konfrontację, w starciu bezpośrednim lub pośrednim, z samolotami potencjalnego przeciwnika. Co z tego, że będą zmodernizowane, skoro nie posiadają nowoczesnego uzbrojenia. Zdolnego do przełamania systemów defensywnych, zbudowanych w oparciu o najnowocześniejsze systemy przeciwlotnicze!!!

Reklama