Reklama

Przemysł Zbrojeniowy

Rusza produkcja koreańskiego myśliwca. Są pieniądze

KF-21
Start prototypu samolotu 5. generacji KF-21 Boramae.
Autor. KAI

Na rozpoczęcie budowy pierwszych 40 egzemplarzy samolotu KF-21 Boramae właśnie przeznaczono znaczną kwotę. Maszyny wejdą do służby za cztery lata, ale debiut w Siłach Powietrznych Republiki Korei mają zaliczyć jeszcze w tym roku – donoszą media koreańskie.

Reklama

Na rozpoczęcie produkcji małoseryjnej KF-21 Boramae przyznano równowartość 178,6 milionów dolarów amerykańskich. Oczywiście środki te nie wystarczą na zbudowanie 40 nowoczesnych myśliwców, szczególnie że ich linia produkcyjna dopiero powstanie. Z kolei efekt skali (tj. stopniowa redukcja ceny jednostkowej w toku produkcji seryjnej) zostanie osiągnięty dopiero z czasem, po wyprodukowaniu kilkudziesięciu maszyn. Najwyraźniej wspomniana kwota jest niezbędna do ukończenia przewidzianych na bieżący rok prac badawczo-rozwojowych, zaś z czasem pojawią się kolejne zastrzyki finansowe.

Reklama

Obecnie wydaje się, że Republika Korei zamówi łącznie ok. 120 egzemplarzy Boramae w wersji Block 1, czyli standardzie odpowiadającym nowoczesnym zachodnim maszynom 4. generacji. Zastąpią one w służbie F-4 Phantom II i część F-5 Tiger II. Później możliwa jest produkcja kolejnego wariantu samolotu – KF-21 Block 2, który zgodnie z oficjalnymi planami ma być pełnoprawną maszyną 5. generacji, wyposażoną między innymi w wewnętrzne komory uzbrojenia i dysponującą rozszerzoną zdolnością do rażenia celów naziemnych.

Czytaj też

Obecnie istnieje sześć prototypów KF-21. Część z nich może zostać oficjalnie wdrożonych do służby w tym roku. Samoloty te przechodzą z sukcesami serię badań w locie od wiosny 2022 r., ale cykl prób ma zakończyć się dopiero w 2028 r. Wówczas do służby mają trafić zakontraktowane obecnie seryjne samoloty w wariancie Block 1 zdolnym do realizacji ograniczonego zakresu zadań, z których większość będzie stanowiło wywalczanie przewagi w powietrzu. Decyzja o rozpoczęciu produkcji seryjnej KF-21 w czasie, gdy prototypy przeszły dopiero część prób, wydaje się obarczona dość pokaźnym ryzykiem, ale najwyraźniej producent oraz klient nie spodziewają się kosztownych niespodzianek. Takich, które wymuszałyby przekonstruowanie seryjnych samolotów już na linii produkcyjnej.

Reklama

Równolegle trwają prace nad zintegrowaniem Boramae z całym szeregiem pocisków powietrze-powietrze: krótkiego, średniego i dalekiego zasięgu. Biorąc pod uwagę żelazną wręcz konsekwencję, z jaką agendy rządowe oraz przemysł obronny Republiki Korei realizują kolejne programy badawczo-rozwojowe, na przestrzeni najbliższych lat możemy spodziewać się stałego strumienia informacji o KF-21 Boramae.

Czytaj też

Reklama

"Będzie walka, będą ranni" wymagające ćwiczenia w warszawskiej brygadzie

Komentarze (10)

  1. Komandos PCK Shev Valdore

    Brawo!!! Tempo programu imponujące.

    1. Davien3

      12 lat na opracowanie samolotu 4 gen gdzie tylko kadłub jest koreański a reszta to składak z połowy świata. istotnie "imponujace".

    2. Chyżwar

      I tak właśnie należy robić. A u nas? Pozbyliśmy się do groma BWP-1 na rzecz Ukrainy, Tymczasem Borsuk drepcze w miejscu. To jeszcze pół biedy, bo to nowa konstrukcja gdzie wojsko szuka dziury w całym, żeby nie było niespodzianek. Ale pozbyliśmy się także około 100 doskonale nam znanych Rosomaków. A zamówień na nowe w ich miejsce do tej pory nie widać. Fajne to "przygotowywanie się do wojny". Czyż nie?

    3. Chyżwar

      @Davien3 A Gripen to niby czym jest?

  2. kapusta

    Ej, ale dlaczego oni czekają z wymianą pamiętających Gomułkę maszyn F-4 i F-5? Mają takiego ponoć wspaniałego FA-50, już lada dzień ponoć tak dobrego jak F-16V, a nijak ich nie kupują tylko czekają kolejną dekadę by zastąpić swoje starocie pierwszymi wersjami KF-21 z ograniczonym zakresem możliwości bojowych? Czyżby ich ministerstwo obrony i dowództwo sił zbrojnych opierało się na "netowych znafcach" którzy od dawna mówią, że szkolny samolocik przerobiony na lekki szturmowiec nigdy nie będzie prawdziwą maszyną wielozadaniową?

    1. LMed

      No cóż, nie pchają się FA-50, bo potrzebują sprzęt na rzeczywisty konflikt wojenny. Nie koncentrują się zupełnie na pokazach, paradach i krzepiacych mężne, patriotyczne serca fotkach samolocików ustawionych pod sznurek.

    2. Davien3

      Kapusta , maja 60 FA-50 i właśnie zaczynaja ich poważna modernizacje bo nawet na armie KRLD sie nie nadawały I nie robia jak u nas z tej słabej maszyny uderzeniowej mysliwca ani samolotu szkolno-bojowego ale wzmacniają zdolności uderzeniowe

  3. GGG BBB

    (2C - cd) Info z Korei: W tradycyjnej walce powietrznej atakujesz, zajmując pozycję myśliwca przeciwnika na godzinie 6:00. Jeśli jednak wykonasz manewr ataku pod dużym kątem, możesz uniknąć wroga, który atakuje z dużą prędkością od tyłu, za pomocą nieokreślonego manewru, a następnie przyjąć pozycję lub postawę, aby zaatakować wroga w odwrotnej kolejności. W szczególności nowoczesna i przyszła walka powietrzna wymaga umiejętności wykonywania ataków wyprzedzających przy jednoczesnym wykonywaniu nieprzewidywalnych manewrów na odległość, której wróg nie jest w stanie wykryć. Aby to osiągnąć, wymagane są wysokowydajne systemy manewrowości, stabilności i kontroli lotu, a KF-21 udowodnił swoje możliwości w tym teście. [cdn]

    1. Paweł69

      Teraz strzelasz amramy w killing zone i w d.. masz na której są godzinie , nic nie ucieknie. A ty jesteś już 100 km od wraku

  4. szczebelek

    I tak powinno wyglądać modelowe wprowadzanie rodzimego sprzętu w każdym kraju.

  5. Hmmm.

    Wygląda to pozytywnie, ale wciąż nie widzę wzmianki o udziale polskiego przemysłu.

    1. slykov

      bo go nie bylo. :]

    2. Ali baba,

      Udział nie jest darmowy i przede wszystkim nie szybki

    3. Rusmongol

      A to dlatego że takowego nie było, co najwyżej w sferze rozważań forumowych.

  6. Rusmongol

    @komandos. Mała Korea jest szybsza niż wielkie imperium mosskowi. Ale tuż tuż mig 41 i su szach mat 🤣

  7. GGG BBB

    (2D - cd) Info z Korei: [Jin Tae-beom, główny pilot KAI]: Przy wchodzeniu i wychodzeniu z głębokiego przeciągnięcia samolot wydawał się bardzo stabilny i odzyskany. Miałem więc poczucie, że jest to stabilny samolot nawet przy dość dużym kącie natarcia. Jeśli te cechy będą nadal widoczne, uważam, że dużą zaletą jest to, że piloci mogą łatwo odzyskać siły, nawet jeśli wpadną w sytuację, w której nie będą mogli kontrolować samolotu podczas ataku na samolot wroga przy małych prędkościach, a ponieważ jest on bardzo stabilny, będą mogli może wykonywać manewry przy małych prędkościach bez obciążenia.Ponieważ takie próby w locie są bardzo ryzykowne, ze względów bezpieczeństwa zainstalowano urządzenie do odzyskiwania kontroli. Jednakże w miarę pomyślnego przebiegu prób w locie, stabilność sterowania KF-21 została pomyślnie zweryfikowana bez użycia urządzenia.

  8. GGG BBB

    (2B - cd) Info z mediów o KF-21: Znaczenie tego testu polega na tym, że udowodnił, że KF-21 ma mobilność i przeżywalność wymaganą od współczesnego myśliwca. [Dyrektor Noh Ji-man / Administracja Programu Przejęć Obronnych Zespół Projektowy Koreańskich Myśliwców]: Test wysokiego kąta natarcia ma na celu sprawdzenie, czy myśliwiec może wykonywać misje operacyjne nawet w ekstremalnych sytuacjach manewrowych i czy potrafi odzyskać siły po utracie kontroli. Celem jest potwierdzenie zwrotności i stabilności myśliwca KF-21. . Manewr o dużym kącie natarcia to lot z bardzo dużym kątem natarcia nagle lub w całkowicie nieoczekiwanym kierunku i w sposób, i jest to manewr niemożliwy do wykonania w przypadku istniejących konwencjonalnych samolotów myśliwskich. W tradycyjnej walce powietrznej atakujesz, zajmując pozycję myśliwca przeciwnika na godzinie 6:00.

  9. GGG BBB

    (2A) Info o KF-21: [Wiadomości o obronności] 31.01.2024 - KF-21, sukces w ekstremalnych testach w locie! [Agencja Public Relations Obrony] Rozwój najnowocześniejszych myśliwców, które rozważano wyłącznie do użytku potężnych krajów, z dnia na dzień przynosi rezultaty. Krajowy myśliwiec KF-21 pomyślnie przeszedł ekstremalny test w locie.Reporter Ahn Jae-hyeon przekazuje szczegółowe informacje. 12 grudnia drugi prototyp KF-21 pomyślnie przeszedł test w locie dotyczący stabilności sterowania przy dużym kącie natarcia nad południowymi morzami Sacheon. Ten test w locie przeprowadzono w celu ustalenia, czy KF-21 będzie w stanie odzyskać kontrolę, jeśli straci kontrolę pod dużym kątem natarcia przy małej prędkości. Poleciał na dużą wysokość 38 000 stóp, utrzymując kąt wznoszenia do 70 stopni, przekraczając graniczny kąt natarcia wynoszący 50 stopni dla typowego myśliwca, i udało mu się powrócić do stabilnej kontroli po osiągnięciu niskiej prędkości 20 węzłów. [cdn]

  10. GGG BBB

    (1) Info z mediów koreańskich o KF-21: "Indonezyjscy inżynierowie zostali przyłapani na próbie kradzieży poufnych informacji z firmy Korea Aerospace Industries (KAI), która pracuje nad koreańskim naddźwiękowym myśliwcem KF-21 (Boramae). Ponieważ niedawno doniesiono, że rząd Korei prowadzi wspólne prace nad „myśliwcem szóstej generacji” z Arabią Saudyjską, oczekuje się, że indonezyjska próba ujawnienia poufnych informacji będzie miała jeszcze większe konsekwencje. Indonezja, która wzbudziła w Korei wiele podejrzeń poprzez dalsze opóźnianie płatności swojego wkładu w rozwój KF-21, wplątała się w jeszcze większe podejrzenia."

Reklama