Przemysł Zbrojeniowy
Rosyjskie siły powietrzne otrzymały pierwszy samolot An-148
Siły powietrzne Rosji przyjęły na stan pierwszy z szesnastu zamówionych samolotów An-148.
W przekazaniu samolotu w Borisogliebskiej lotniczej bazie szkoleniowej wziął udział minister obrony Rosji Siergiej Szojgu, który po obejrzeniu kabiny pilotów i salonu pasażerskiego powiedział po generalsku: „dobra maszyna, takich nam trzeba”.
Nie była to jednak polityczna deklaracja, ponieważ na uroczystości przekazano informację, że umowa którą ministerstwo obrony podpisało z producentem WASO (Woroneżskoje akcjoniernoje samolietostroicelnoje obściestwo) zakłada dostawę jeszcze 15 takich samolotów do końca 2017 r. Plany przewidują przekazywanie jednego AN-148 w 2013 r., po cztery rocznie w 2014 i 2015 r. i po trzy rocznie w 2016 i 2017 r.
Samoloty tego typu zostały zamówione w WASO również przez inne „siłowe” ministerstwa i urzędy Rosji.
An-148 to średniej klasy samolot transportowy do przewozu osób, który może pomieścić maksymalnie 75 pasażerów. W zależności od wersji ma on zasięg od 2 do 5 tysięcy kilometrów z prędkością przelotową 800-870 km/h i jest przygotowany do działań z nieutwardzonych lotnisk.
Wersja „pasażerska” przekazana w tym roku ma 60 miejsc klasy ekonomicznej i 8 miejsc w klasie biznes. Pierwszy An-148 będzie stacjonował na stałe w 800 bazie specjalnego przeznaczenia lotnictwa transportowego rosyjskich sił powietrznych na podmoskiewskim lotnisku „Czkałowskij”.
"Będzie walka, będą ranni" wymagające ćwiczenia w warszawskiej brygadzie