Przemysł Zbrojeniowy
Rosja: pierwszy lot dowódczego samolotu Tu-214 dla FSB
Swój pierwszy lot odbył kolejny specjalny wariant rosyjskiego samolotu pasażerskiego Tupolew Tu-214. Z lotniska przy podmoskiewskich zakładach Kazan Aviation Production Association wystartował Tu-214VPU. Jest to latające stanowisko dowodzenia, powstałe na zamówienie Federalnej Służby Bezpieczeństwa (FSB) Rosji.
Tu-214VPU będzie wykorzystywany przez specjalną lotniczą jednostkę FSB, jako maszyna do zadań C2 (Command and Control). Jest to druga, po wojskowym Tu-214PU, wersja tej maszyny przeznaczona do misji C2. Oba typy posiadają, umieszczone nad górną częścią centralnego kadłuba, owiewki zawierające anteny i czujniki systemów łączności i zbierania danych. Wyposażenie które się tam kryje nie zostało ujawnione.
Pozostałe trzy warianty specjalne to rozpoznawcze Tu-214ON 'Open Skies' i Tu-214R, oraz retransmisyjny Tu-214SR i platforma łączności TU-214 SUS. Ze względu na różnego typu modyfikacje i warunki działania, ich parametry lotu znacznie się od siebie różnią.
Wszystkie są obecnie eksploatowane w Rosji. Problemy sprawia jedynie rozpoznawczo-patrolowy Tu-214R. Lotnictwo wojskowe nie jest z niego zadowolone, jak pisała kilka miesięcy temu Izwiestia. Chodziło przede wszystkim o czas lotu i zasięg. Jednak zdaniem przedstawicieli producenta, są to bezpodstawne zastrzeżenia, wynikające z wymagań od samolotu odrzutowego parametrów zbliżonych do turbośmigłowego poprzednika, Iliuszyna IŁ-20.