Przemysł Zbrojeniowy

Rosja: Kolejne BTR-82A zamiast Bumerangów

BTR-82A - fot. W. Kuźmin/wiki
BTR-82A - fot. W. Kuźmin/wiki

Rosyjska armia kontynuuje modernizację transporterów BTR-80 do standardu BTR-82A i zakupy nowych wozów tego typu, ze względu na opóźnienia w programie "Bumerang". Ma to być nowy rosyjski transporter kołowy, lecz w odróżnieniu od czołgu "Armata", nie został on zaprezentowany, nawet na zamkniętych pokazach podczas targów Russia Arms Expo 2013. 

Bumerang ma stanowić znaczny postęp w zakresie rosyjskich transporterów kołowych. W odróżnieniu od wozów z rodziny BTR, jest konstruowany zgodnie ze światowymi standardami. Silnik jest umieszczony z przodu pojazdu a przedział desantowy z rampą znajduje się w części tylnej. Dzięki temu nie tylko desant nie jest już narażony na ostrzał, wysiadając górnymi i bocznymi włazami, ale też zwiększają się możliwości zabudowy specjalistycznej pojazdu. Pierwotnie wóz miał być gotowy w tym roku, a na uzbrojenie trafić w 2015 roku.

Zakłady AMZ, należące do koncernu  Military Industrial Company (MIC - ros. WPK), deklarują iż prototyp jest już gotowy. Mimo to nie zaprezentowały go, nawet podczas zamkniętych pokazów dla przedstawicieli rosyjskich władz.  Dlatego nie powinna dziwić kontynuacja zamówień na pojazdy BTR-82A, będące ciężko uzbrojoną i dopancerzoną wersją transportera BTR-80. 

Najbardziej widoczną modyfikacją BTR-82A jest bezzałogowa wieżą, uzbrojona w działko 2A72 kalibru 30 mm i 7,62 mm karabin maszynowy PKTM. Posiada ona stabilizację w dwóch płaszczyznach i nowoczesny, dzienno-nocny system celowniczy. System umożliwia zwalczanie zarówno pojazdów i siły żywej przeciwnika, jak też celów powietrznych na dystansach do 2,5 km.

To, czego nie widać, to między innymi nowy silnik z turbodoładowaniem o mocy 300 KM, system nawigacyjny GLONASS, oraz poprawione opancerzenie. Przede wszystkim zwiększono odporność na miny i ładunki improwizowane. Zastosowano absorbujące energię siedzenia, wykładziny przeciwodłamkowe i lepszy system gaśniczy.

Wszystkie te zmiany spowodowały wzrost masy całkowitej pojazdu do 15,4 tony, względem 14,5 t w wypadku BTR-80A. Mimo to, pojazd może się poruszać z prędkością 90km/h i zachował dobre własności terenowe oraz zdolność pływania. Ta ostatnia cecha jest istotna zwłaszcza w wypadku wersji BTR-82AM, przeznaczonej dla piechoty morskiej. 

Dostawy nowych i zmodernizowanych pojazdów trwają. Kolejne kontrakty zostały podpisane przez ministra Siergieja Szojgu na początku bieżącego roku, jednak jego realizacja nie jest zadowalająca. AMZ realizuje zamówienia zagraniczne kosztem odbiorców krajowych. Obecnie w służbie jest około półtora tysiąca wozów BTR-82A. Zaledwie jedna trzecia z nich to nowe pojazdy. Reszta, to zmodyfikowane transportery BTR-80.

Jeśli jesteś przedstawicielem wybranych instytucji zajmujących się bezpieczeństwem Państwa przysługuje Ci 100% zniżki!
Aby uzyskać zniżkę załóż darmowe konto w serwisie Defence24.pl używając służbowego adresu e-mail. Po jego potwierdzeniu, jeśli przysługuje Tobie zniżka, uzyskasz dostęp do wszystkich treści na platformie bezpłatnie.