Przemysł Zbrojeniowy
Prezes PZL Mielec o przekazaniu pierwszych Black Hawków dla specjalsów [Defence24 TV]
Pierwszy etap realizacji kontraktu podpisanego w styczniu tego roku jest zakończony. Efekt Państwo widzą za mną, cztery śmigłowce z pierwszego etapu są gotowe w terminie. […] Pełna konfiguracja będzie pod koniec przyszłego roku. Konfiguracja jest wiedzą zastrzeżoną w tym wypadku. One oczywiście będą realizować swoje zadania, ale w przyszłym roku będą odbywane szkolenia i doposażenia tego śmigłowca aż do końca przyszłego roku kiedy to mają osiągnąć pełną zdolność operacyjną — powiedział prezes zarządu i dyrektor naczelny PZL Mielec Janusz Zakręcki.
Prezes PZL Mielec ma nadzieję, że przekazywane Wojskom Specjalnym śmigłowce S-70i Black Hawk będą doskonale wyposażone dzięki czemu będą spełniać wymagania i zadania, jakie są powierzone Wojskom Specjalnym, gdyż nie jest to ostateczna konfiguracja tych maszyn.
Zakręcki wspomniał także o wielowariantowości Black Hawków, czyli możliwości stworzeniu wielu różnych wersji tych maszyn w zależności od potrzeb odbiorcy. W tym kontekście wspomniał o wcześniejszym zakupie maszyn tego typu przez Policję i o przyszłych, potencjalnych perspektywach kolejnych zakupów przez SZ RP i służby mundurowe.
Przedstawił także najnowszą propozycję śmigłowca uderzeniowego PZL Mielec dla SZ RP, jaką jest uzbrojona wersja Black Hawka. Doposażenie tej wersji, jest uzależnione w pełni od wymagań MON, jednak propozycja obejmuje szeroki wachlarz systemów uzbrojenia i wyposażenia na zewnętrznych podwieszeniach.
andrzrj
Dlaczego prokuratura nie zajeła się zakupe Black Hawków dla Policji. Żaden z dostarczonych śmigłowców do Policji nie spełnia wymagań jakie były zawarte w specyfikacji zamawiającego czyli Policji. Ktoś chcę sprawę uciszyć.
Adolf Hejter
Cztery sztuki będą dozbrajać i doposażać przez ten i przyszły rok? No to gratulacje...A przez te dwa lata teoretycznie specjalsi są bez śmigłowców. No jesteśmy wręcz POTĘGĄ....
rezerwista
dawno sie tak nie usmiałem czytając(propaganda sukcesu tyle ze sukcesy na propagandzie sie konczą) tyle ze naszym zołnierzom zwłaszcza pod ogniem w s-70 i nie będzie do śmiechu
Panie prezesie jak to jest?
Ciekawe czy silniki zostaną wymienione na mocniejsze jak w MH-60, UH-60 wątpię, ciekawe czy zamontują płyty balistyczne i klatkę kewlarową polotów?
Gts
Niestety wersja silnikowa determinuje przygotowanie do niego kadłuba. Na linię produkcyjną kieruję się ówcześnie przygotowane projekty maszyn i do nich tworzy się skorupy pod zabudowę.
Vvv
Ani nikt nie wymieni używanych silników :) PiS wie co robić...zawsze piszą „będą modernizowane do....wstaw czas następnej kadencji” :)
booloo
propaganda sukcesu kwitnie tyle ze politycy nie będą używać tego sprzętu (s-70 i) nie daj boże pod ogniem potencjalnego nieprzyjaciela
Sebek
Zgadzam sie w 100%.Sa to taksowki dla politykow, z uh60m to nie ma nic wspolnego. Slowacja ma juz nawet uh60m. To co my zamowilismy to ma poszycie jak papier, slabe silniki i brak mozliwosci lotu na noktowizji wiec wspolczuje naszym specjalsom.
As
Na defiladzie osprzętu niewiele co widać. Komentator dyletant podczas transmisji przeczyta z kartki, że lecą Black Hawki, a nie S70i z przykręconym karabinkiem i będzie sukces. Politycy na tle nowych śmigłowców foty już mają, to już same narzędzia pracy i bezpieczeństwo naszych specjalsów, to najmniejszy problem. W końcu uwielbiamy klęski, przemowy i wieńce.
W3-pl
na defiladzie niewiele ale na defence podano na tacy o dostawach Rozumiesz, wcieleniu ostatniego TRZECIEGO Caracala CSAR jednej Marine,czyli Marynarki (Brazylii)! ale wiesz ILE LAT od podpisania kontraku (przypadkowo na 50 sztuk, przy montowni gotowej w kraju odbiorcy) czekali tam to cacko, zinegrowane z wyrzutnikami rac/bipoli dla samooobrony? Pierwszy odebrali podpowiem w czerwcu 2017, PO...ile lat jest od 2008, rok podpisania kontraktu? w innej Tajlandi zooptymalizowne do szybkiego zjazdu na linie, sar + Csar itp czekali na 7my i 8 my Caracal do 2018. 6 lat od podpisania cyrografiku na dostawy. a wszystko spada, o czy niedaleko bo na def.24; o rozbitym rasowym UH-60M Tajwanu....Cougarze z spesjalsami w Mali. RepFrancji
Olo
A co to ma do rzeczy? Rety ile można wałkować temat Caracali? To problem Brazylii my mamy własny z BH. Czekali długo to fakt....Ale otrzymali pełnowartościowe śmigłowce w docelowej wersji my za to otrzymaliśmy 4 wydmuszki. Rozumiesz różnice?
Marek1
Kolejna porcja medialnych pierdoletów generowana przez p. Prezesa dla ubogiego w wiedzę elektoratu. Śmigłowce dla WS US Army(MH-60) to łącznie prawie 1500kg elektroniki, osprzętu napędu(silniki, przekładnia, łopaty wirnika, itp), optoelektroniki, kewlaru i tytanu więcej niż kiedykolwiek nosić będą mogły S70-i. Słabszych osiągów i przeżywalności S70-i NIE da się niczym zamaskować, a tylko próbować załatać mniejszym ciężarem zabieranego wyposażenia niż to w MH-60. Życie i zdrowie polskich operatorów WS nie ma tu większego znaczenia.
Ludwik
Racja, nie wnikając w szczegóły tak to wygląda. Te S-70i po doposażeniu mogą co najwyżej zbliżyć się osiągami i możliwościami do transportowych UH-60M używanych przez US Army (tylko zbliżyć bo i tak będą mieć mniejszą moc - łopaty wirnika głównego i przekładnia). O możliwościach MH-60M możemy co najwyżej pomarzyć.
Fanklub Daviena
Na początek mogłyby się osiągami zbliżyć do Sokołów, bo TOPR po próbach stwierdził, że w przeciwieństwie do Sokoła, nie nadają się nawet na Tatry... A potem zdziwienie, że NATO w Afganistanie używało ponad 950 Mi-17... :)
Ludwik
Nic mi nie wiadomo o testach S-70i dla TOPR. Na podstawie ogólnie dostępnych danych można jedynie stwierdzić, że S-70i ma lepszy stosunek mocy maksymalnej do maksymalnej masy startowej niż W-3A. Być może jego wyższość wynika z lepszej zwrotności, nic w tym dziwnego bo jest mniejszy i lżejszy. A tak w ogóle to mam wrażenie, że nie wiedziałeś jak się wciąć w temat z notorycznie przez ciebie lansowaną tezą o "wyższości" techniki rosyjskiej nad resztą świata, bo ani temat artykułu ani dyskusja pod nim nie dotyczą Mi-17.
Qaz
Wojska specjalne powinny otrzymać AW101 który gwarantuje większy zasięg, większą przestrzeń ladunkowa, ma 3 silniki o ogromej mocy. Jak zwykle obecna władza patrzy z perspektywy jak dobrze zrobić amerykanom a ci tylko zacierają ręce w duchu zanoszac się ze śmiechu.
Gts
Przecież to jest takie wielkie i drogie bydle, że nikt rozsądny chyba tak nie myśli. Co do zaś robienia dobrze Amerykanom, pełna zgoda.
Piotr ze Szwecji
Qaz, nie rozumiesz co to jest "wojska specjalne". Nie rozróżniasz black-ops operatorów z Gromu, Formozy, Nil i Agatu od zwykłych piechurów z kałachami w ręku z 25 BKP, którzy w Polsce nadal robią za "kawalerie powietrzną" z ambicjami generalicji, że bez treningu komandosów będą oddziałem polskich "rangers". Ci drudzy potrzebują dużego i szybkiego śmigłowca jak AW101. Głównie do przenoszenia sprzętu kawalerii powietrznej, który nigdy jeszcze nie posiadali w jednostce (albo nigdy nie będą nawet posiadać z taką rangers-generalicją), albo szybkich przerzutów w większej ilości niż 1 kompania ze sprzętem. Co innego operatorzy. Oni muszą mało rzucać się w oczy. Mniejszy śmigłowiec więc jest dla specjalsów atutem, dodatkową ich bronią na polu walki. Black Hawk, nawet w wersji biedahawka z Mielca, ma tą przewagę nad innymi śmigłowcami w swojej klasie, że jest bardzo manewrowy. Qaz, jeśli nie rozumiesz co to jest manewrowość i do czego ten fant służy, to polecam ci googlować polską prasą opowiadającą o losie tego komandosa, który miał nieszczęście używać podczas ćwiczenia w porcie (nie było to w Gdańsku?) niezdarnych posowieckich latających polskich klocków, porównywalnych z tym AW101, i w wyniku miernej manewrowości śmigłowca wpadł między burty dwóch statków i został zmiażdżony na śmierć. Wysoka manewrowość śmigłowca Black Hawk, jest więc warta autentycznie w życiu żołnierzy. Niech więc się ludzkość śmieje, byle nasi dzielni woje nie umierali z głupich powodów, bo zamiast zwinnego Black Hawka dostali następny latający klocek...
Fanklub Daviena
Blackhawk jest mniej manewrowy od Sokoła...
Gal
Sami wielcy znawcy.... Idziecie do salonu po auto i chcecie konkretna konfigurację i ile trzeba czekać ? Nawet kilka miesiecy.... W tym przypadku też tak jest Mielec by zrobił pełna konfigurację ale trwało by to dłużej a potrzeby MON były na już żeby się nauczyć tym latać. To jest jak z autem żeby się nauczyć jeździć to nie kupuje się od razu mercedesa za 500 tys.
Max
Jak idę po nowy samochód, to nie idę do pierwszego lepszego salonu i mówię bierę, to co stoi na wystawie. Tylko analizuje potrzeby, umawiam się z kilkoma dilerami na jazdę próbną. Po selekcji interesujących mnie modeli kieruję zapytania do tych dilerów o konkretne oferty, cenowe, serwisowe, co dostanę extra jeśli się zdecyduję, bo konkurencja oferuje mi to i to Tak chyba inteligenty człowiek kupuje samochód, a co dopiero sprzęt wojskowy warty kilkaset milionów.
Erter
Znalazł się wielki obrońca MON z netu. Jak idziesz do salonu po samochód to też kupujesz golasa a potem po roku to doposazasz czy Od razu wersje taka jaką Ciebie interesuje?. Jak znajdziesz odpowiedź na to pytanie to może coś do Ciebie dotrze i zajarzysz.
Ludwik
Taaa, gdyby nie tracono czasu na pierdy byłego ministra MON, niejakiego A.M. któremu rok czasu zajęło powiedzenie NIE Francuzom (pominę milczeniem w jaki sposób to zrobiono). To już mielibyśmy UH-60M takie jak zamówione przez Słowację (a biorąc pod uwagę podkreślaną przez niektóre media prawdziwą przyjaźń pomiędzy naszym i amerykańskim prezydentem może nawet dostalibyśmy zgodę na zakup prawdziwej wersji dla specjalsów czyli MH-60M). A tak za parę miesięcy będziemy mieli (w najlepszym razie) prawie podobne S-70i (po doposażeniu) przy czym tu prawie robi istotną różnicę (na naszą niekorzyść). Ale propaganda... kwitnie, jak za PRL-u.
w
gotowe ??? A pełna konfiguracja za rok ????? Nie ma w jezyku polskim takiego okreslenia zeby to nazwac
Adam
Jest: proces.
Telamon
Pełna konfiguracja to raczej czas następnych wyborów... Wszystkie zakupy robione przez MON mają cel stricte propagandowy i wizerunkowy.
w
to mi przypomina działania na resztkach naszego przemysłu. Co sie robi ??? RESTRUKTURYZACJĘ. No ale to musi potrwac i trzeba czekac na jej rezultaty. Po paru latach zmieniamy ekipe która robi. Co ??? Restrukturyzacje. Itd
Waldemar Kulinski
Wybrano śmigłowiec o gorszych parametrach niż AW-109. Starszą konstrukcję niż AW 109 . Nie produkowany w Polsce tylko częściowo składany .... Dno. Polityka gospodarcza prowadzona na kolanach....
Davien
Widział pan w ogóle AW-109?? Bo chyba nie, inaczej takich kwiatków by pan nie sadził.
Gts
Aż zacząłem się, zastanawiać co on pisze. Akurat dla specjalsów to prawdziwa wersja Black Hawka byłaby najlepszym rozwiązaniem, tylko taka jaką zamawiają Słowacy.
PPP
Waldemarze czy dobrze zrozumiałem? Porównujesz Black Hawka do AW109? To może porównaj do Chinook,a Tez fajnie.
adams
Prezes PZL Mielec ma nadzieję, że przekazywane Wojskom Specjalnym śmigłowce S-70i Black Hawk będą doskonale wyposażone- Mam nadzieję jak mówi pan prezes,więc nie jest nic pewnego jak one będą wyposażone,czyli znając życie wojska specjalne zostaną z 4 golasami
Gts
Ma nadzieję, czytaj czekają na oficjalną ofertę od LM, co za ile.
Navigator
Prezes juz wie ze BŁASZCZAK musi zamówić kolejnych 14 sztuk To przez ten offset
Jakie silniki
Jakie silniki są zamontowane słabsze czy mocniejsze z uh-60
AceR
Zależy o jakiej wersji UH-60 myślisz. Zakładam, że masz na myśli standardową obecnie w US Army wersję UH-60M. Nowo-wyprodukowane śmigłowce UH-60M są napędzane przez takie same silniki jak montowane w PZL Mielec S-70i, czyli T700-GE-701D o mocy maksymalnej 1 447 kW każdy. Natomiast używana przez siły specjalne USA wersja Balck Hawka, (czyli MH-60M) jest napędzana przez znacznie mocniejsze silniki typu YT706-GE-700 o mocy maksymalnej 1 967 kW każdy. Wracając do S-70i istnieją rozbieżności co do typu zainstalowanego kontrolera mocy. Na polskiej stronie PZL Mielec podawane jest, że stosowany jest kontroler typu D, jednak inne, wiarygodne źródła podają, że w S-70i stosowany jest starszy typ kontrolera typu C. Ponadto w odróżnieniu od standardowych amerykańskich UH-60M, na S-70i montowane są starsze typy łopat wirnika głównego wytwarzające wyraźnie mniejszą siłę nośną od nowego typu łopat o szerokiej cięciwie stosowanych na amerykańskich UH-60M. Idąc dalej, w odróżnieniu od naszych S-70i na standardowych amerykańskich UH-60M są instalowane fabrycznie takie systemy jak AN/AAR-57(V)3 (ostrzegający o zbliżaniu się rakiet), AN/APR-39C(V)l/4 (system ostrzegający o namierzaniu przez radar), AN/AVR-2B(V) (system ostrzegający o opromieniowaniu przez laser), MX-10D EO/IR (system optoelektroniczny i podczerwieni z podświetlaczem laserowym), oraz kilka innych systemów defensywnych i wspomagania, zwiększających przeżywalność na polu walki (jak chociażby wyrzutniki flar). Oczywiście wersja dla amerykańskich specjalsów (czyli MH-60M) ma te w/w i jeszcze więcej systemów przydatnych podczas wykonywania misji na zapleczu nieprzyjaciela, dlatego jest wyposażona w znacznie mocniejsze silniki.
MWK
T700-GE-701D ma moc maksymalną 1210 kW, ta moc którą podajesz to jego moc chwilowa. Reszta się zgadza.
dim
Masz samochód ? Pewnie masz ? - Ale dlaczego taki, a nie znacznie lepszy ?
alex
bidahawki
Slayer
Cztery śmigła w dziadowskiej wersji a cyrk jak byśmy ze sto Apaczy odbierali. Żenada
Dred
Pewnie Caracale były by lepsze?
BUBA
Caracale byly by lepsze ???????
ff
tak
Niutek
S-70 i to nie jest prawdziwy Black Hawk ( czyli warianty UH-60). To maszyna o zbyt małej mocy, by być śmigłowcem dla wojsk specjalnych czy operacyjnych. Zmarnowane pieniądze podatników. To zwykłe Bieda Hawki.
MWK
Siły specjalne USA (np. sławny 160th SOAR) używają wersji MH-60M. Jedna litera a różnica ogromna (ponad 1500 kW sumarycznej mocy maksymalnej).
Navigator
Przede wszystkim brakuje plyt balistycznych i klatki kewlarowej pilotów
say69mat
Pure ... Flowerpower ;))) Przyjacielu, pierwsze wzmianki o łączeniu płyt stalowych z kevlarem, które to rozwiązanie zastosowano w konstrukcji Boeinga CH46, pochodzą z ... 1968 roku. Tak więc, skąd się u ciebie bierze niewzruszona pewność, że tego typu rozwiązanie nie zostało zastosowane w konstrukcji kadłuba S70i???
Strażnik Teksasu
Kłamstwo powtórzone 1000 razy ....itd..!