- Wiadomości
Pomyślny koniec prób tureckiego czołgu Altay
Turecki koncern Otokar, w którego zakładach zaprojektowano czołg Altay, poinformował o udanym zakończeniu prób prototypów tego pojazdu. Pomyślne wyniki testów były jednym z warunków niezbędnych do przyjęcia czołgu na uzbrojenie armii tureckiej.
Firma poinformowała, że czołgi Altay biorące udział w próbach pomyślnie przeszły wszelkiego rodzaju testy, w tym mobilności i wytrzymałości w trudnym terenie i w zróżnicowanych warunkach klimatycznych, a także próby ogniowe i odpornościowe.
Dyrektor Otokar Serdar Görgüç stwierdził, że po "pomyślnym przejściu prób wykonywanych w ekstremalnych warunkach, jesteśmy, jako projektant, pewni, że Altay będzie jednym z najlepszych seryjnie produkowanych współczesnych czołgów".
Görgüç stwierdził też, że jego koncern gotowy jest nie tylko do produkcji 250 czołgów pierwszej serii tego typu dla armii tureckiej, ale przygotowane są również plany związane z dodatkową produkcją pojazdów dla odbiorców zagranicznych i wozów specjalistycznych opartych o Altay, jak pojazd przeciwminowy, ratowniczy lub przeznaczony do niszczenia umocnień. Jednym z zainteresowanych odbiorców zagranicznych ma być Pakistan, który pierwsze zapytania w tej sprawie skierował jeszcze w styczniu 2016 r.
Decyzja o przydzieleniu Otokarowi kontraktu na produkcję czołgu Altay na potrzeby armii tureckiej leży teraz w gestii Podsekretariatu do Spraw Przemysłu Obronnego. Inną możliwą decyzją jest rozpisanie konkursu, w którym Otokar byłby tylko jednym z uczestników. Rozważana wówczas mogłaby być też opcja związana z produkcją czołgu wybranego przez armię turecką przez konsorcjum kilku firm.
Otokar zawarł umowę z rządem tureckim w roku 2008, na mocy której w zamian za 500 mln USD zobowiązał się do zaprojektowania i wyprodukowania czterech prototypów czołgu Altay. Zgodnie z zapisami kontraktu producent miał następnie złożyć ofertę dotyczącą produkcji seryjnej. W przypadku uznania jej za satysfakcjonującą, umowa na produkcję seryjną czołgów Altay miała zostać podpisana bez rozpisywania konkursu. Konkurs mógłby zostać rozpisany tylko wówczas, gdyby przedstawiona oferta uznana zostałaby za niekorzystną dla państwa.
Pierwsza oferta tego rodzaju została złożona w styczniu ubiegłego roku, obejmowała ona produkcję 250 pojazdów i związane z tym wsparcie logistyczne. Pół roku później, w sierpniu 2016 r., Otokar zrewidował ofertę - z nieoficjalnych informacji wynikało, że początkowa propozycja była "zadziwiająco wysoka".
Czytaj też: Coraz bliżej seryjnej produkcji czołgu Altay?
Wybór koncernu Otokar nie jest jednak przesądzony. Potencjalnym rywalem największego tureckiego producenta sektora obronnego jest bowiem firma BMC należąca do Ethema Sancaka, mającego doskonałe stosunki z prezydentem Turcji Recapem Erdoganem. Koncern BMC w sierpniu 2016 r. stworzył konsorcjum z niemieckim Rheinmetall AG i malezyjską firmą Etika Strategi. Deklarowanym celem powstania spółki jest produkcja kołowych i gąsienicowych pojazdów opancerzonych. Kierownictwo BMC w wywiadach udzielanych po podpisaniu tej umowy nie ukrywało również, że nowa spółka jest gotowa do wzięcia udziału w konkursie na seryjną produkcję czołgu Altay. Inną firmą, mającą środki niezbędne do produkcji ciężkich pojazdów pancernych, jest też turecki FNSS.
Program czołgu Altay zakłada wyprodukowanie ogółem 1000 pojazdów, pierwsza seria ma liczyć 250 czołgów dostarczonych w ciągu pięciu lat. Projekt jest dziełem specjalistów Otokar, jednak system kontroli ognia i dowodzenia oraz łączności to produkt Aselsana, natomiast główne uzbrojenie - armata kalibru 120 mm - to dzieło państwowej firmy MKEK. Podmiotem odpowiadającym za pancerz czołgu jest firma Roketsan.
Czołg podstawowy Altay stanowi narodowy produkt armii tureckiej, mający zastąpić dotychczas używane starsze konstrukcje zachodnie, takie jak M48/M60 Patton czy Leopard 1. Pojazd posiada masę ok. 65 t i klasyczny układ konstrukcyjny. Czteroosobowa załoga ma siedziska przeciwwybuchowe, opancerzenie jest modułowe i kompozytowe. Główne uzbrojenie stanowi gładkolufowa armata 120-mm/L55 stanowiąca odmianę broni opracowanej przez Rheinmetall, ze sprzężonym karabinem maszynowym 7,62 mm. Ponadto Altay posiada zdalnie sterowane stanowisko km 12,7 mm krajowego przedsiębiorstwa Aselsan.