Reklama

Polskie Leopardy z nową obsługą

Polskie czołgi Leopard 2PL podczas załadunku na zestawy niskopodwoziowe.
Polskie czołgi Leopard 2PL podczas załadunku na zestawy niskopodwoziowe.
Autor. st. chor. sztab. Bartosz Kozłowski/PKW Łotwa

Używane przez polskie Siły Zbrojne czołgi Leopard 2 na kolejne lata zyskały obsługę serwisową. Odpowiadać będą za nią Zakłady Mechaniczne Bumar-Łabędy S.A. oraz poznańskie Wojskowe Zakłady Motoryzacyjne S.A.

W środę 23 kwietnia 2025 roku w siedzibie 4. Regionalnej Bazy Logistycznej we Wrocławiu podpisano umowę ramową, na mocy której w gliwickich Zakładach Mechanicznych Bumar-Łabędy S.A. oraz poznańskich Wojskowych Zakładach Motoryzacyjnych S.A. będą odbywały się „przeglądy, weryfikacja stanu technicznego, a w razie potrzeby remonty wszystkich używanych przez polskie Siły Zbrojne typów czołgów Leopard „2 – poinformowała Polska Grupa Zbrojeniowa. Kontrakt ma dotyczyć lat 2025-2028.

Reklama

Jak powiedział dyrektor Biura Projektów Lądowych PGZ S.A. Rafał Poradka umowa, która została zawarta 23 kwietnia, ma być kolejnym przedłużeniem współpracy z wojskiem. Dzięki poprzedniemu porozumieniu w samym 2024 roku udało się zrealizować umowy na remont 19 czołgów.

„Podobnie, jak w przypadku poprzednich kontraktów, do umowy ramowej zawierana będzie oddzielna umowa wykonawcza obejmująca weryfikację stanu technicznego czołgu. Następnie, w zależności od stanu maszyny, zawierane będą porozumienia dotyczące przeprowadzenia przez konsorcjum przeglądu technicznego wymaganego poziomu lub też remontu i przeglądu” – czytamy na stronie PGZ.

Obecnie polskie jednostki pancerne dysponują liczbą 230 czołgów Leopard. PGZ ma odpowiadać za przeglądy techniczne wszystkich wersji obecnych w Wojsku Polskim.

Reklama
WIDEO: Szef Sztabu Generalnego dla Defence24: Musimy móc uderzać na odległość nawet 3000 km
Reklama

Komentarze (4)

  1. Zygazyg

    A ile A4 jeszcze będzie podniesione do standardu PL? Ciągle mowa w wszystkich czy skończy się na tym co już zrobione?

    1. Grom2137

      Mają być wszystkie, ale kiedy to nikt nie wie

    2. Essex

      I wtefy beda mogly zaczac moderke od poczatu bo na wymiane czekaja radiostacje, kmy i ocxywiscie asop plu zagluszarka...i tak bedziemy sie bawic bez konca a kolejce czeka wersja A5....

    3. Nihoo

      @Zygzag - moderka ma zostać wykonana na 128 wozach. Obecnie jest chyba 82 zrobione.

  2. Monkey

    Czyli Bumarowi też coś skapnie. I dobrze, bo coś o drugiej linii produkcyjnej dla Krabów cichuteńko…

    1. RumoR

      Arek Bąk p.o. prezesa PGZ stwierdził kilka dni temu, że w Łabędach i Poznaniu ma być uruchomiona produkcja podwozi do Krabów oraz LPG do Borsuków. Ich integracja ma dalej być na liniach w Stalowej Woli. Dzięki skalowaniu ilość poszczególnych produkcji będzie zależna od aktualnych zamówień czyli kasy.

    2. mick8791

      @RumoR nic takiego nie stwierdził! To jest tylko plan wariantywny. Jasno określił, że na ten moment HSW ma w obu projektach moce produkcyjne większe niż skala zamówień i w dalszym ciągu je powiększa poprzez budowę nowych hal. Temat produkcji komponentów podwozi w Bumarze i WZM może zaistnieć dopiero jakby w sposób znaczący wzrosły zamienienia i PGZ chce być na taką ewentualność przygotowana. Reasumując żadna tego typu produkcja nie ma być w tej chwili uruchomiona ani w Gliwicach ani w Poznaniu.

    3. mick8791

      @Monkey nic nowego nie skapnie. To jest tylko kontynuacja umów, które obowiązują od lat! Bumar odpowiada za remonty Leo A4, a WZM za A5.

  3. Essex

    Ja zapytam inaczej, czy birac pod uwage koszt tej modernizacji polaczony z usprawnieniem i remontem calego wozu oraz czas jaki ma sluzyc w jednostkach plus doswiadczenia wojny na Ukrainie widac to w tych czolgach? Jak mozna ponodic takie koszty nie zadbac o nowoczesne radiostacje i wymiane kmow na nasze? Jsk mizna wypyszczac cxolgi bez ASOP czy zagluszarek realizujac tylko moderke opracowana wiele lat temu z klapkami na oczach??????

    1. mick8791

      Misiu a Ty rozumiesz w ogóle o czym jest ten artykuł? No nie rozumiesz i piszesz bzdury! Już tłumaczę - to jest artykuł o bieżącej obsłudze serwisowej tych czołgów i na to zostały podpisane umowy! To nie ma nic wspólnego z programem modernizacji więc zastanów się o czym piszesz!

  4. JDM$

    Ehhhh trochę szkoda, że przez ich nabycie nie kupiliśmy PT90 :) w liczbie 300 bo dzisiaj może mielibyśmy już wdrożony PT100 i zakupy z KOREI i USA byłyby zbyteczne.

    1. mick8791

      Misiu nie ma i nie było takiego czołgu jak PT90! Jak nie masz pojęcia o czym piszesz to się po prostu nie odzywaj! Był (i jest dalej na stanie) czołg PT-91 ale to jest tylko moderka i podrasowanie czołgu T-72 i co za tym idzie dziedziczy po nim WSZYSTKIE istotne wady tej konstrukcji. Dodam, że mówimy tutaj o T-72 w małpiej wersji eksportowej czyli o znacznie gorszych parametrach i ruskie T-72. I zakupy innych czołgów i tak byłyby konieczne, bo rozwijanie idei T-72 to ślepa uliczka i wiedza o tym doskonale ruscy, którzy próbowali ta wież zerwać i stworzyć T-14 ale im intelektu i technologii nie stało więc zostali w tym bagnie i wieże jak latały tak latają...

Reklama