Reklama

Przemysł Zbrojeniowy

Polski Holding Obronny i BAE Systems opracują wspólnie czołg?

CV90 Armadillo - fot. BAE Systems
CV90 Armadillo - fot. BAE Systems

Polski Holding Obronny i BAE Systems wspólnie zaoferują Polsce nową rodzinę pancernych pojazdów gąsienicowych .

Więcej: Powstaje Polski Holding Obronny Jak czytamy w przesłanym  wspólnym oświadczeniu obu koncernów: "Polski Holding Obronny i BAE Systems porozumiały się w sprawie przygotowania wspólnej oferty w zakresie pancernych pojazdów gąsienicowych w ramach priorytetowego programu modernizacji Polskich Sił Zbrojnych. Zgodnie z postanowieniami umowy na wyłączność, która zostanie podpisana 29 maja, obie firmy będą współpracować, aby zaoferować Polskiej Armii konkurencyjne rozwiązanie spełniające wymagania stawiane rodzinie pancernych pojazdów bojowych o masie powyżej 25 ton, opartych o uniwersalną platformę gąsienicową." Podpisana umowa może być - wbrew pierwszemu wrażeniu - bardzo korzystna nie tylko dla PHO, ale również dla największego europejskiego koncernu zbrojeniowego BAE Systems. Dlaczego? Sztandarowy produkt BAE Systems dla wojsk lądowych to platforma CV90, opracowana jeszcze w latach 80 ubiegłego wieku (pierwsze zamówienie dla armii szwedzkiej zrealizowane w 1993 roku). Jest to co prawda konstrukcja sprawdzona – ponad 1000 wyprodukowanych egzemplarzy – ale pytanie czy dość nowoczesna aby sprostać wymogom współczesnego pola walki. I tutaj mogą się przydać polskie doświadczenia, które zdobyto przy budowie demonstratora technologii "Anders". Czytaj też: Anders nie dla wojska Prezes Polskiego Holdingu Obronnego Krzysztof Krystowski stwierdził: „Partnerstwo z BAE Systems Hägglunds dowodzi, że Polski Holding Obronny jest atrakcyjnym partnerem biznesowym dla światowych liderów z branży. Oznacza też, że projekt uniwersalnej platformy gąsienicowej skorzysta na technologii pancernych pojazdów bojowych naszego partnera, za którą stoją miliony godzin prac projektowych i inżynieryjnych w przeciągu ostatnich 20 lat. Nasz wkład to miliony złotych, które już przeznaczyliśmy na rozwój programu”. Z kolei Erwin Bieber, prezes Dywizji Lądowej i Uzbrojenia w BAE Systems powiedział –„Doświadczenia Polskiego Holdingu Obronnego jako głównego dostawcy na rynku krajowym będą kluczowe dla stworzenia nowej rodziny pancernych pojazdów bojowych, które spełnią oczekiwania wojska i będą produkowane w Polsce”. Słowa prezesów Krystowskiego i Bieber'a, oraz nieoficjalne informacje do których dotarł portal Defence24.pl świadczą, że obydwa koncerny mogą wspólnie opracować następcę CV90, przeznaczonego nie tylko na potrzeby polskiej armii, ale również stwarzające perspektywy eksportowe. A to jest najbardziej pożądany kierunek dla całego polskiego przemysłu obronnego. I na takim działaniu powinno wszystkim zależeć, bo inicjatywa PHO otwiera również szansę dla innych firm z branży obronnej. Należy pamiętać że w projekcie Anders, oprócz spółek z grupy Bumar uczestniczyły także inne polskie podmioty takie jak WB Electronics czy WZM Siemianowice Śląskie. Czytaj też: Porozumienie BAE Systems i WZL-1 w sprawie przetargu na samolot szkoleniowy AJT „Dzięki połączeniu sił nasze wspólne rozwiązanie spełni rygorystyczne wymagania techniczne i czasowe stawiane temu kluczowemu programowi oraz umożliwi dostarczenie Wojskom Lądowym istotnej zdolności operacyjnej” – dodał Krzysztof Krystowski. Podpisywana umowa może mieć dla BAE Systems jeszcze jeden ważny walor. A mianowicie stworzenie wrażenia szerokiej współpracy z polskim przemysłem obronnym, co powinno pomóc w pozycjonowaniu BAE Systems jako dostawcy systemu szkolenia zaawansowanego (AJT) w przetargu dla Polskich Sił Powietrznych, gdzie Brytyjczycy oferują samolot Hawk. Miejmy nadzieję, że na "wrażeniu" się nie skończy i dojdzie do realnej współpracy z polskim przemysłem obronnym niezależnie od wyników tego przetargu. (MMT)
Reklama

Komentarze

    Reklama