- Analiza
- Wiadomości
Polska firma przejęła napędowego potentata z Wielkiej Brytanii. Szansa dla zbrojeniówki
Polska firma SKB Drive Tech przejęła brytyjską spółkę Webster Drives, zajmującą się produkcją napędów gąsienicowych oraz przekładni do napędów gąsienicowych i pojazdów kołowych. W ten sposób uzyskała dostęp do światowych rynków, zarówno cywilnych, jak i wojskowych. SKB Drive Tech może też w szybkim tempie stać się partnerem do realizacji przez polski przemysł programów pojazdów – zarówno samochodów, jak i wozów bojowych, gąsienicowych i kołowych.
Firma SKB Drive Tech przejęła niedawno brytyjską spółkę Webster Drives, istniejącą od roku 1878, a od lat 30. XX wieku zajmującą się budową układów napędowych. Jak zaznacza w rozmowie z Defence24.pl prezes Jakub Kowalski, dzięki tej transakcji polska firma uzyskała dostęp do szerokich rynków zagranicznych, związanych zarówno z produkcją dla sił zbrojnych, jak i kontrahentów cywilnych.
Transakcja pozwoliła na prowadzenie dostaw zarówno dla długotrwałych klientów brytyjskiej firmy, jak i tych, którzy dopiero rozpoczynają współpracę. Rozmawiamy też z potencjalnymi kontrahentami, wcześniej zainteresowanymi produktami Webster. Chcę podkreślić, że firma, którą przejęliśmy działała nie tylko w branży wojskowej, ale i cywilnej. Jednym z naszych klientów jest Volvo ze swoimi wywrotkami ciężkimi TEREX. Dlatego obecnie mamy szerokie pole do działania, jesteśmy otwarci również na nowe rynki.
Przejęcie Webster Drives umożliwiło też rozszerzenie oferty polskiej firmy. Wcześniej wytwarzała ona zawieszenia niezależne, a obecnie do jej asortymentu dołączyły różnego rodzaju przekładnie, między innymi systemy przeznaczone do gąsienicowych pojazdów bojowych. Mogą one być wytwarzane w kraju. Jakub Kowalski podkreśla, że nie może ujawnić konkretnych informacji dotyczących klientów z branży wojskowej z uwagi na wymogi tajemnicy, ale transakcja otworzyła przed polską firmą szeroko rozumiane rynki. Nie mogę zdradzić konkretnych informacji dotyczących umów dla sektora wojskowego, gdyż nie życzą sobie tego klienci - są to umowy objęte tajemnicą. Mogę jednak powiedzieć, że dzięki know-how firmy Webster Drives mamy dostęp do rynków na całym świecie od USA przez Bliski Wschód aż po Singapur. – podkreśla Jakub Kowalski.
Przejęcie Webster Drives przez SKB otwiera też potencjał do współpracy z krajowym przemysłem obronnym. Firma może bowiem dostarczyć elementy układu przeniesienia mocy, przeznaczone dla różnego typu pojazdów, jakie mają zostać wprowadzone do polskich Sił Zbrojnych. Dotyczy to zarówno samochodów terenowych czy ciężarowych, w tym specjalistycznych (jednym z klientów jest obecnie Volvo, pozyskujące sprzęt dla wywrotek TEREX), jak i ciężkich pojazdów bojowych – BWP czy transporterów opancerzonych, zarówno na podwoziu kołowym jak i gąsienicowym.
Firma została przejęta po to, aby móc produkować napędy gąsienicowe oraz przekładnie do napędów gąsienicowych i do pojazdów kołowych. Oznacza to, że poszerzyliśmy naszą ofertę. Dzisiaj produkujemy już zawieszenia niezależne, a firma którą kupiliśmy wytwarzała określonego rodzaju przekładnie, między innymi przekładnie jedno- i dwu- stopniowe typu drop-box, końcówki odbioru mocy PTO, przekładnie boczne do wozów gąsienicowych BWP. Obecnie możemy produkować te elementy w kraju.
Współpraca z SKB Drive Tech mogłaby zapewnić polskiemu przemysłowi bezpieczeństwo dostaw kluczowych komponentów pojazdów, bez konieczności współpracy z partnerami zagranicznymi. Spółka posiada koncesję do obrotu specjalnego, jeszcze przed przejęciem Webster Drives realizowała kontrakty dla sił zbrojnych i służb ratowniczych jako dostawca poszczególnych komponentów. Nie były to jednak kontrakty dla Wojska Polskiego.
Współpracowaliśmy przy kontraktach na dostawę dla sił zbrojnych i służb ratowniczych jeszcze przed przejęciem Webster Drives jako dostawca poszczególnych komponentów. Produkowaliśmy zawieszenia niezależne i przekładnie do sprzętu innego typu. Nie były to jednak zlecenia związane z dostawą wyposażenia dla Sił Zbrojnych RP. Obecnie, po poszerzeniu oferty, chcielibyśmy brać udział również w procesie modernizacji Wojska Polskiego.
Przykład takiej firmy jak SKB pokazuje, że polskie przedsiębiorstwa mogą rozwijać się dynamicznie w oparciu o potencjał endogenny. Krajowy kapitał oraz wysiłek polskich konstruktorów i technologów pozwolił na opracowanie bardzo nowoczesnego zawieszenia niezależnego. Powoduje to, że SKB Drive Tech to rzadki jeszcze w Polsce przypadek połączenia posiadanych mocy produkcyjnych z wypracowywanym kapitałem intelektualnym. Jednym z kolejnych kroków pozwalających na przeskoczenie luki technologicznej może być pozyskiwanie nowoczesnych technologii w drodze przejęć i taka próba została podjęta przez SKB.
SKB to kolejny przypadek polskiej prywatnej firmy branży zbrojeniowej odnoszącej sukcesy zagraniczne i praktycznie niezauważanej przez MON. Taka polityka resortu obrony w dłuższej perspektywie doprowadzi do zahamowania inwestycji w innowacyjne produkty branży zbrojeniowej w sektorze prywatnym. Rządowa Strategia Odpowiedzialnego Rozwoju przewiduje, że jednym z filarów rozwoju innowacyjnych firm będzie mobilizacja kapitału prywatnego na rzecz prowadzenia działalności B+R+I. Sektor systemów militarnych został uznany w Strategii za kluczowy. Bez zaangażowania sektora prywatnego w zamówienia obronne nie zostaną w pełni zrealizowane w sektorze zbrojeniowym cele Strategii takie jak zmiana modelu uprzemysłowienia poprzez promowanie działalności przemysłowej o wyższym zaawansowaniu technologicznym, rozwój małych i średnich przedsiębiorstw czy ekspansja zagraniczna.
W rozmowie z Defence24.pl Filip Seredyński, radca prawny i członek Narodowej Rady Rozwoju podkreśla, że SKB jest przykładem prywatnej firmy zbrojeniowej osiągającej sukcesy zagraniczne, jednak niezauważanej przez resort obrony. Należy też zauważyć, że sam fakt przejęcia świadczy o posiadaniu dużego potencjału, związanego z samą realizacją transakcji, poniesieniem jej kosztów czy wreszcie możliwością absorpcji zdolności zakupionej firmy. W tym wypadku technologie zostały przeniesione do Polski i uzupełniły ofertę spółki SKB Drive Tech, już wcześniej obecnej na rynkach zagranicznych i dostarczającej rozwiązania powstałe w ramach własnych działań B+R.
Interesujący jest kierunek przejęcia. Pozyskanie technologii do produkcji przekładni napędu do ciężkich pojazdów gąsienicowych i kołowych pozwala na rozwinięcie na terytorium RP niezależnego ośrodka przemysłowego zapewniającego Siłom Zbrojnym bezpieczeństwo dostaw. Taki ruch powinien zapewnić SKB regularne zamówienia w MON, zwłaszcza w kontekście przewidywanej modernizacji parku pojazdów tworzących wojska pancerne i zmechanizowane.
Jakub Palowski
WIDEO: Zmierzch ery czołgów? Czy zastąpią je drony? [Debata Defence24]