Reklama

Przemysł Zbrojeniowy

Fot. Andrzej Hładij/Defence24.pl

Policja kupiła Black Hawki. Pierwszy krok śmigłowcowej modernizacji [KOMENTARZ]

Podpisanie kontraktu na śmigłowce Black Hawk dla polskiej Policji stanowi otwarcie potrzebnego i długo odkładanego procesu modernizacji lotnictwa tej formacji. Umowa ma jednak znacznie szerszy kontekst, związany również z ogólnie pojmowaną wymianą śmigłowców polskich resortów siłowych.

Podczas uroczystości szef MSWiA Joachim Brudziński zwrócił uwagę na konieczność modernizacji służb mundurowych, jak i na fakt, że najstarszy śmigłowiec w Policji ma 47 lat. Jest to pierwszy w obecnym wieku zakup nowych, zachodnich śmigłowców wielozadaniowych dla polskich resortów siłowych (w latach 90. pozyskiwano pojedyncze maszyny Bell 412) i pierwszy w tym samym czasie kontrakt na nowe wiropłaty dla Policji.

Oto najważniejsze punkty, związane z wprowadzeniem śmigłowców Black Hawk:

  • Rozpoczęcie modernizacji lotnictwa Policji. Podpisana umowa faktycznie rozpoczyna odwlekany proces wymiany śmigłowców rosyjskiej konstrukcji w Policji, a nawet więcej – w polskich resortach siłowych. Natomiast w ramach podpisanej dziś umowy zastąpione zostaną wysłużone, 35-letnie maszyny Mi-8. To pierwsze od lat uzupełnienie wyposażenia Policji w nowy sprzęt. Policyjne lotnictwo dysponuje obok nich także trzema maszynami W-3 Sokół, dwoma Bell 206, jednym Bell 412 i czterema Mi-2, z których najstarszy ma 47 lat. Spośród pozostałych śmigłowców, ostatni – Bell 206 – trafił do Policji w 2011 roku, został jednak zakupiony jako maszyna używana. Podobnie Bell 412, który przekazany został z Sił Powietrznych. Niewątpliwie pilnej wymiany wymagają też Mi-2, i kroki w tym celu już podjęto. W rozmowie z Defence24.pl gen. Dariusz Wroński mówił jednak o konieczności szerszej rozbudowy lotnictwa śmigłowcowego Policji. Niewykluczone więc, że za zakupem Black Hawków pójdą również następne, tym bardziej że z nieoficjalnych informacji InfoSecurity24.pl wynika, iż istnieje opcja zakupu dwóch dalszych maszyn, choć nie zawarto jej formalnie w umowie.
  • Wysoki poziom zdolności śmigłowców Black Hawk. Śmigłowce Black Hawk są dostosowane do wykonywania szeregu różnych zadań, w tym także wsparcia policyjnych pododdziałów antyterrorystycznych. W służbach policyjnych USA są one używane głównie na szczeblu federalnym - między innymi przez centralną jednostkę antyterrorystyczną HRT FBI, a także przez Departament Bezpieczeństwa Krajowego (DHS). Zakres misji tych ostatnich obejmuje wsparcie ochrony granic, ale też dużych operacji policyjnych. Black Hawki są dość rzadko spotykane w lokalnych jednostkach policyjnych, gdyż te z reguły używają lżejszych śmigłowców. Jednakże, pododdziały antyterrorystyczne SWAT w różnych regionach często współdziałają z jednostkami Gwardii Narodowej, wyposażonymi właśnie w Black Hawki. Oprócz tego, śmigłowce te są wykorzystywane również przez jednostki policyjne, m.in. w Meksyku, Kolumbii i Turcji. Jak mówił w rozmowie z Defence24.pl gen. Wroński: „Wierzę w to, że ta maszyna jest najlepsza spośród dostępnych obecnie, z kilku powodów. Po pierwsze, jest to śmigłowiec sprawdzony, w bardzo różnych zadaniach i w różnych warunkach. Poszczególni użytkownicy zyskali bardzo dużo doświadczeń z eksploatacji Black Hawków. (…) Jestem przekonany, że ten śmigłowiec spełnił wymagania wypracowane przez grupę specjalistów i będzie bardzo dobrze wykonywać swoje zadania”.

    image
    Fot. James Tourtellotte/U.S. Customs and Border Protection
  • Wprowadzenie generacyjnie nowych śmigłowców wielozadaniowych do Polski. Zakontraktowane przez Policję Black Hawki będą też pierwszymi generacyjnie nowymi śmigłowcami wielozadaniowymi wprowadzonymi do wykorzystania w polskich formacjach rządowych. Jak wiemy, wysiłki MON w celu pozyskania nowych wiropłatów tej klasy do tej pory nie zakończyły się powodzeniem, a ostatnie zrealizowane dla armii zakupy to interwencyjne pozyskanie rosyjskich Mi-17 z myślą o misji w Afganistanie. Podpisany przez Policję kontrakt może więc stanowić impuls do dalszych zakupów, zarówno dla wojska, jak i dla służb mundurowych. Nie stoi to w sprzeczności z planowaną przez MON modernizacją posiadanej floty maszyn, gdyż wprowadzanie nowych śmigłowców musi być rozłożone w czasie, i z definicji jest długotrwałym procesem.
  • Aspekt przemysłowy. Podpisana dziś umowa to też pierwsze polskie zamówienie na śmigłowce oferowane przez zakłady PZL Mielec, należące do koncernu Lockheed Martin. Zakłady w Mielcu zostały sprywatyzowane w 2007 roku, zakupił je koncern Sikorsky, obecnie wchodzący w skład Lockheed Martin. Są usytuowane w południowo-wschodniej Polsce, w Dolinie Lotniczej. Kontrakt może więc wpłynąć pozytywnie na sytuację tej spółki, zatrudniającej około 1700 osób i znajdującej się w wykazie przedsiębiorców o szczególnym znaczeniu gospodarczo-obronnym. Środki przeznaczone na nowe śmigłowce będą więc również stanowić wsparcie dla polskiego przemysłu.

Podpisany dziś kontrakt na śmigłowce Black Hawk to efekt postępowania prowadzonego w trybie „z wolnej ręki”, po odrzuceniu odwołania koncernu Airbus Helicopters. Procedurę udało się sfinalizować, a nowe śmigłowce trafią do polskiej Policji. Jest przy tym dość paradoksalne, że to właśnie ta formacja, przez lata niedoinwestowana, jako pierwsza otrzyma nowe maszyny. Warto przypomnieć, że do niedawna jedynym szerszym programem zakupu śmigłowców konstrukcji zachodniej w państwowym lotnictwie (nie związanym jednak z resortami siłowymi) był plan modernizacji Lotniczego Pogotowia Ratunkowego, w ramach którego wprowadzono znaczną liczbę maszyn H135 Airbus Helicopters.

Nie ulega też wątpliwości, że za kontraktem na Black Hawki dla Policji powinny iść kolejne. Lekkie śmigłowce Mi-2, które służą w tej formacji, pilnie wymagają następców. Zarówno Policja, jak i Wojsko Polskie potrzebują stopniowej i planowej modernizacji floty śmigłowców. Dzisiejszy kontrakt może więc stanowić pierwszy ważny krok w celu wdrażania generacyjnie nowych śmigłowców do polskiej Policji, czy do służb mundurowych w ogóle, ale za nim muszą zostać podjęte następne.

Reklama

"Będzie walka, będą ranni" wymagające ćwiczenia w warszawskiej brygadzie

Komentarze (41)

  1. Julek

    Black Hawk kosztuje 65 mln PLN, nowy Sokół kosztowałby pewnie jakieś 25 mln - 30 mln. PLN. Te z Bumaru z nalotem w granicach 50h zamknęłyby się z remontem w połowie tej kwoty.

  2. Krystian Andrzej Szkudelski

    Chyba się mylisz Black Hawk kosztuje około 5 milionów dolarów a sokół około 7 milionów dolarów.

  3. Wiśnia PSP

    Bo po co wspierać Polski rynek i kupować polskie śmigłowce. Nie wiem jak z jakością ale czas zadbać o Polska jakość i Polski rynek.

  4. ricci

    A gdyby zamiast takiego dużego kupić dwa mniejsze rodzimej produkcji, nie zwiększyłoby to mobilności policji? Tymi dwoma polatają sobie zapewne ważne figury w policji.

  5. tomaszek

    przecież to nie jest lekki śmigłowiec. strasznie głośny jak na działania w mieście. będziemy a jakże pierwszym krajem na świecie który użytkuje te śmigłowce w miastach. parodii ciąg dalszy

  6. Julek

    W Świdniku stoją od lat 2 nowe śmigłowce PZL W-3A Sokół, nigdy nie odebrane przez Bumar (Polski Holding Obronny). Są własnością Bumaru, czyli pośrednio państwa. Ich zakup (łącznie z przeglądem / remontem po długotrwałym postoju) zamiast 2 Black Hawków kosztowałby może 25% tych pieniędzy. Za resztę można by kupić pozostałe śmigłowce i cały zakup zamknąłby się w kwocie niższej niż obecnie państwo zapłaci za Black Hawki. Wiem, co zaraz powiedzą malkontenci, ale od razu informuję, że w polskich warunkach Sokoły zrobią te samą robotę co Black Hawki, ale po dużo niższych kosztach i korzystając z części produkowanych w Polsce (łącznie z silnikami). Pojemność kabiny na 10 policjantów z wyposażeniem jest w polskich warunkach wystarczająca.

  7. padaśnieg

    wiem - zakupili dwa z opcja na kolejne dwa, ale proszę o cytat z powyższego artykułu gdzie jest napisane, że kupili te dwa egzemplarze

  8. jan

    Po co kupują śmigłowiec w wersji cywilnej? Dla policji jak i dla wojska trzeba S -60 i zamówić trzeba było w USA a nie w Mielcu!.

    1. Dyzma

      Kup ciężki młot...

    2. artur

      słusznie, Mielec nie produkuje S - 60, a ten ma znacznie lepsze osiągi od wersji cywilnej.

  9. Zając

    Słuchaj Endriu, dokładnie ci nie powiem, bo już nie pracuję w P&W w Rzeszowie. Ale cena jednostkowa to było dokładnie tak że za jednego BH kupiłbyś 4,5 (cztery i pół) Sokoła. Wiadomo że gdyby koledzy z mielca się rozkręcili, ta cena spadłaby na start 30%. Ale jeszcze 3 lata temu tak było.

  10. jmg

    Normalnie powala mnie ta \"radosna wiadomość\". Kupili dwa śmigłowce i wielka zachwyty. A ile wynoszą potrzeby?

  11. gregorew

    Black Hawki jeżeli zostaną wybrane jako śmigłowce wielozadaniowe powinny by wyposażone papiet przeciwpancerny , wszystko co lata w Polsce powinno być przeciwpancerne, oczywiście program Kruk swoją drogą

    1. Wiesiek

      Przecież w przetargu na 50 śmigłowców takie wersje miały być , śmigłowce wsparcia uzbrojone w bronią przeciwpancerną. Oczywiście że Kruk to jeszcze inny temat. Ja nie mogę słuchać kiedy trolle słusznej zmiany piszą że Caracale były dwukrotnie przepłacone, pan Krystowski z PZL Świdnik powiedział że ta cena którą żądał Airbus nie wynika z ich chciwości tylko z wysokich wymagań zamawiającego

    2. Davien

      Wg Krystowskiego nawet nie były najdroższe, tu palme pierwszeństwa zdobyły własnie nieuzbrojone S-70i

  12. erpico

    cytat: \"to pierwszy w obecnym wieku zakup NOWYCH, zachodnich śmigłowców wielozadaniowych ..\" \'Zachodnich\', to zgoda, ale nie \'nowych\' !, Po numerze na ogonie widać, że ten egzemplarz został wyprodukowany w 2013 roku !! . Jeśli to tylko scenografia dla \"obrzędu\", to jakim cudem i czy zgodnie z przepisami lotniczymi widnieje tam napis \"POLICJA\"?

    1. Niezależny

      Pewnie normalnie, pokazano jak będzie wyglądał śmigłowiec, naklejono kilka naklejek które się potem ściągnie i wszystko , wystarczy trochę ruszyć głową.

    2. Anty 50 C-cali przed 500+

      z def.24 WIADOMO?? o kontr-ofercie z Francji : 2 Pumy do grudnia br? oblot Pumy 1965? Przerobiona Super - dekada poTem?? s70i NIE jest PRZEROBIONY z niczego. zgodnie z wikipedia

    3. Davien

      No to po kolei : BH to lata 70-te a S-70i to okrojona z całego specjalnego wyposażenia wersja UH-60M by mogła byc produkowana poza USA wiec jak zwykle wtopa panie anty:)

  13. UH60M-3xtak, S70i NIE

    Jeżeli ten zakup ma \"rozkręcić\" w Mielcu pełną produkcję wojskowego modelu UH-60M dla Polskiej Armii to można by przymknąć oko na unijne protesty konkurencji.

    1. B777

      pod warunkiem wystąpienia z Unii pomysłowy dobromirze.... :)

    2. box

      A to niby czemu? Unią rządzi gromada dwulicowych hipokrytow dla których liczą się tylko interesy własne lub własnych krajów. Żadne zasady nie obowiązują. Ci którzy nas oskarżają o naruszanie praworządności robią to w sytuacji gdy u nich takie same lub podobne przepisy obowiązują od lat. Ci sami którzy nazywają nas nazistami mają u siebie setki nazistowskich marszy rocznie i 10x więcej przypadków antysemityzmu niż my (przy czym u nas odkąd platforma straciła władze i tak ta liczba spadła o połowę co oczywiście nie przeszkadza oskarżac o to obecnego rządu). Ci sami którzy mówią o zagrożeniu demokracji, wychwalaja Marksa który walnie przyczynił się do śmierci ok 100mln ludzi i mówił o potrzebie holokaustu. Kiedy ue nakazywala zamykać nam Stocznie za niedozwolona pomoc publiczną, wydawała zgodę na dofinansowanie niemieckich stoczni, przez rząd w berlinie. Dziś rownolegle do finansowania przez kraje zachodniej swoich kolei, wszczęto postępowanie przeciwko przewozom regionalnym, a kiedy we Francji dlug publiczny przekracza dwukrotnie poziom dozwolony przez Unię, junker z rozbrajajaca szczerością na pytanie dziennikarza dlaczego wobec Francji nie zostaje wszczęta procedura nadmiernego deficytu, odpowiada: \"bo to Francja\"... Ludzie dorośnijcie. Nikt nam nie robi żadnej łaski że jesteśmy w UE albo że dostajemy dotacje, bo raz że dzięki temu mogą nas drenowac na 100mld rocznie, a dwa ze 90% środkow które trafia do Polski na inwestycje wraca do niemiec, wiec de facto jesteśmy dla nich sposobem na obejście zakazu finansowania własnych przedsiębiorstw przez rząd, chociaż i tak jak napisałem wyżej jest to systematycznie przyklepywane przez komisję europejską. Nie ma żadnych powodów żebyśmy nie mieli bronić naszych interesów i nabijać kasę tym którzy robią wszystko żeby nas rolowac przy każdej okazji, czego przykładem w przypadku Francji jest chociażby przyjęta dopiero co ustawa o pracownikach delegowanych

    3. Myślę samodzielnie

      \"wychwalaja Marksa który walnie przyczynił się do śmierci ok 100mln ludzi\" - powtarza pan propagandowe kretynizmy. xxxxxxxxxxx \"dlaczego wobec Francji nie zostaje wszczęta procedura nadmiernego deficytu\" - nie zgodnie z Traktatem o euro (Maastrich) toleruje się naruszenie kryteriów Maastrich, jeżeli służy ono ich dotrzymaniu na dłuższą metę. Tak samo RFN ma zadłużenie ponad 60% PKB, ale od lat ma nadwyżkę budżetową i redukuje to zadłużenie. Karanie RFN za nadmierne zadłużenie utrudniałoby RFN jego likwidację. xxxxxxxxxx \"dzięki temu mogą nas drenowac na 100mld rocznie\" - powtarza pan propagandowe kretynizmy, bo gdybyśmy nie byli w UE, to w pańskiem \"drenowaniu\" nic by się nie zmieniło. xxxxxxxxxxxxx \"dwa ze 90% środkow które trafia do Polski na inwestycje wraca do niemiec, wiec de facto jesteśmy dla nich sposobem na obejście zakazu finansowania własnych przedsiębiorstw przez rząd\" - powtarza pan propagandowe kretynizmy, bo niemieckie firmy nie działają inaczej niż firmy z innych państw, a skoro firmy USA robią to samo co firmy niemieckie, to wg pańskiej logiki USA darowują nam pieniądze tak jak to robi UE. USA jednak nie zwalniają nas z wizy i na odwrót, domagają się ponad 300 mld. od nas.

  14. obserwator

    \"Wiara\" i \"przekonanie\" to dwa najważniejsze parametry słusznie wypunktowane przez generała.Najważniejsze jest stałe i zdecydowane podnoszenie możliwości działania naszej policji jako najważniejszego elementu utrzymania spokoju i porządku w naszym niegrzecznym społeczeństwie.

  15. hjk

    No to czekamy teraz na pozwy za łamanie prawa o zamówieniach publicznych. Oj będzie się działo.

    1. bojowa owca

      To najpierw przeczytaj przepisy żartobliwie nazywane prawem i je zrozum. Wszystko jest legalnie. Trzeba tylko umieć czytać. Szkoda że Francuzi nie umieją (czytać) bo liczyłem że unifikujemy się z LPR i będą H135M albo może H145M od Airbusa. A tu mamy śmierciolota.

    2. Anty 50 C-cali przed 500+

      TO przeczytaj janes defence PO wbiciu PZL Mielec. TO z 2016. Dla ARMI Chile. i wbij jeszcze Cougar H215M. mieli....przed zakupem tego co nazywasz....

  16. TEPEL

    Panowie, napiszę tak. Jak każdy, kto chce jak najlepiej dla naszej armii i naszego państwa cieszę się z każdego nowego śmigłowca, każdego karabinu, czołgu, wyrzutni rakiet, okrętu, hełmu i oporządzenia jakie tylko się w niej pojawiaja. Przy totalnym złomowisku jaki panuje w resortach siłowych, to czy jest to BH, Caracal, AW, Bell czy co tam jeszcze można dopisać nie ma już znaczenia. Nie ma pod warunkiem, że zostało wybrane uczciwie, w uczciwym przetargu. Wybrane przez fachowców, pilotów, wybitnych specjalistów którzy po zapoznaniu sięz danymi producentów i po testach kontrolnych maszyn wybrali tę najlepszą. Jestem jednak zdecydowanie przeciwny postępowaniu jakie nam zafundowano, postepowaniu które pasuje do jakiejś republiki bananowej niż poważnego, państwa w tej części Europy. Jestem przeciwny wybiórczemu stosowaniu prawa, łamaniu przepisów i dokonywaniu wyboru z pobudek czysto politycznych i propagandowych przez ludzi bez żadnego pojęcia o temacie a tym bardziej przez ludzi ośmieszających nasz kraj opowieściami o wyborze na podstawie danych znalezionych w internecie. To robienie z naszego kraju pośmiewiska. Czy w tym naszym MON i Policji nikt ju z nie ma honoru? tylko wasalne podejście na kolanach do wszystkiego co amerykańskie? sorry ale tak to wygląda. Nie ważne co kupic i za ile, ważne że amerykańskie. Nie twierdzę że to złe śmigowce, nie twierdzę zę USA jest naszym sojusznikiem ale na boga NIE RUBCIE Z NASZEGO KRAJU POSMIEWISKA W EUROPIE. Zachowujcie się jak profesjonaliści i WSTAŃCIE WRESZCIE Z KOLAN. Całując buty amerykanów na pewno nie zdobędziecie ich szacunku i w jakim świetle stawiacie nas? obywateli? WSTYD!

    1. Marsel

      Dobry komentarz.

    2. jsylwester

      róbcie mistrzu pisze się przez ó Trzeba było fabryk nie sprzedawać za cenę jednego caracala, tylko robić swoje śmigłowce, nie ważne czy lepsze czy trochę gorsze, jak się jest kolonią, która nie ma nic swojego to czasem trudno coś zrobić, trzeba robić to co chcą kolonizatorzy (zawsze mogą ludzi zwolnić, fabrykę zamknąć, nie podesłać wojska itd.). Reasumując, chcesz mieć dobra kartę przetargową, promuj swój projekt. Wszystko sprzedane, nic nie produkujemy, nie mamy technologii, nawet takiego sokoła nie mają tylko oddali, więc co tu gadać, zrobili by inaczej była by reakcja i pracowników zakładu i usa :)

    3. BUBA

      Kolego my jesteśmy bananową republika co widać po tym jak Polskę i polskie prawo traktują od dziesiątków lat Amerykanie. Ostatnio dosadnie mówił o tym pewien Rosjanin Sikorskiemu.

  17. KOSA

    Jestem strasznie ciekawy ceny i okresu eksploatacji pakietu wyposażenia etc ,,,, Gdzie te dane?

    1. BUBA

      Wszystko trafia do Mielca. Sprzedajesz Bryzę czy Blach Hawka raz a zarabiasz na nim przez dziesięciolecia jak na F-16. Lockheedem ząrządzja mądrzy eksperci.

  18. Szkieł

    Jeżeli policję stać wyłącznie na niedzielną eksploatację polskich Sokołów to jakim cudem ma być lepiej przy S70i?

    1. kajmat

      Jeśli wycofają Mi-8 i będą używać S70i tylko w czwartki (wtedy brak meczów podwyższonego ryzyka), to może pieniędzy wystarczy.

  19. Endriu

    Proszę podać cenę i warunki offsetu!!!

  20. ito

    No i mamy następnych do wsadzenia- tylko władza się zmieni. A co na to związkowcy ze Świdnika? Już nie protestują, choć sposób wybrania śmigłowców dla policji urąga wszystkiemu- od prawa poczynając na zdrowym rozsądku kończąc?

    1. King

      PO dużo obiecywała i nic nie kupowała (wiadomo, obietnice nic nie kosztują). Nawet super drogich karaczanów nie kupili tylko woleli zwalić na następców. Teraz na szczęście ta niemoc jest przełamywana. W końcu zaczynamy kupować to co nam potrzeba. A po twoim komentarzu widać że jednak niektórym to nie pasuje. Niektórzy wciąż by woleli aby żadnych zakupów nie było. Wszyscy wiemy komu na tym zależy.

    2. jsr

      przepraszam ale tak idiotycznego komentarza dawno nie czytałem

    3. Agust

      Świdnik(Leonardo) podchodzi do ofert jeszcze mniej poważnie niż Lockheed. Stało się to po przegranym (o 2 cm sufitu) przetargu na 27 śmigłowców dla LPR. Mieli naprawdę lepszą ofertę, ale Kopaczowa \"uległa\" niemieckiemu* Arbisowi. * Kompleks fabryczny tej rodziny śmigłowców znajduje się w Niemczech. Jego wielkość przekracza powierzchnię sąsiadującego miasteczka Donauwörth .

  21. Misiek

    Dlaczego z wolnej ręki kupiono śmigłowce używane? Widoczny na zdjęciu egzemplarz S70i z numerem SP-YVA wielokrotnie brał udział w pokazach lotniczych w Poznaniu i Krakowie. Podobnie jak drugi SP-YVC. Oba śmigłowce od długiego czasu stoją w Mieleckim hangarze. To te same dwa, które miało dostać wojsko \"do końca 2016r.\" Teraz okazuje się że dokładnie Black Hawków, i to dokładnie dwóch, potrzebuje policja... Kto z polskiego rządu ma w interesie tak mocno wspierać prywatną amerykańską firmę, że politycy stają na głowie, byle tylko wydać w niej pieniądze?

    1. ale przemowa

      Ja bym go brał za sam, wygląd :) no i oczywiście walory użytkowe jakie posiada. Jak najdalej od garbatych Mi-8 /Caracali i wszystkiego co żywo przypomina siermiężny blok wschodni. Taki śmigłowiec na niebie, to jest smak wolności, to jest wypas i piękno. Kiedyś RFN, teraz Polska!

    2. Ireneusz

      Może dla tego że składają je polscy robotnicy ? Lepiej dać robotę Francuzom ? Przecież Caracale to porażka . We Francji ile mają sprawnych ? 25% ? To musielibyśmy cztery kupić , żeby mieć jeden sprawny .

    3. -CB-

      To też do końca nie jest takie proste, bo producent posiada pewną pulę znaków, które nadaje śmigłowcom na czas oblotów, testów itp. Po sprzedaży i zarejestrowaniu w innym kraju, takie same oznaczenia mogą nosić kolejne maszyny. Trzeba by dokładnie sprawdzić po numerach seryjnych losy danego śmigłowca i zerknąć np. do rejestru ULC.

  22. kajmat

    Proponuję iść za ciosem i w tym samym trybie Narew kupić na stan policji albo SOP (niestety na Wisłę już za późno) - z uzasadnieniem: >dla ochrony najważniejszych osób w państwie<.

  23. Łukasz

    Sytuacja wygląda tak: 1) armia(!) potrzebuje śmigłowców i przetarg na śmigłowce dla wojska wygrywa h225m, 2) w trakcie wyborów Antonii Macierewicz twierdzi, że armia potrzebuje s-70i a nie h225m 3) odbywają się wybory, zmienia się władza, Antonii Macierewicz zostaje ministrem MON 4) przetarg na h225m dla armii zostaje odwołany, Macierewicz twierdzi, że kupuje s-70i dla armii 5) z przyczyn merytorycznych armia nie może kupić s-70i, po czym to POLICJA kupuje s-70i. 6) i na końcu pytanie, czy Macierewiczowi chodziło o to, żeby armia kupiła śmigłowe czy o to, żeby Sikorsky sprzedał s-70i ? Odpowiedź jest oczywista, od początku chodziło o to aby Sikorksky sprzedał s-70i, ale dlaczego były minister tak mocno lobbował za interesem prywatnej firmy i w ogóle czy miał prawo do takich działań?

    1. dim

      @Łukasz... - ale o co chodzi ? Przecież rozwój wydarzeń wyjaśnił już, że A.M. w ogóle nie planował nic kupić. Planował fotografować się z nimi, możliwie najbardziej efektownie. I S-70i stały właśnie gotowe...

    2. tyle

      Sytuacja wyglądała tak, armia potrzebowała kilku typów śmigłowców.Ni stąd ni zowąd, jacyś super fachowcy od wszystkiego, wymyślają jedną platformę i tak ustalają warunki przetargu , że musi wygrać Caracal. Mam nadzieję , że ktoś kiedyś zostanie z tego rozliczony.

    3. Łukasz

      Mówisz o jednej platformie czyli s70 w wersjach uh-60 dla wojsk lądowych, hh-60 dla wojsk specjalnych, mh-60 dla marynarki ? I to jeszcze w różnych wersjach: medevak, ZOP, SAR, CSAR itp? Prawda jest taka, że ci co najgłośniej krzyczeli o ustawionym przetargu, kupili bez przetargu dwa śmigłowce po niewiadomo jakiej cenie. Brudne interesy i hipokryzja. I tyle w temacie

  24. Arado

    Wszystko ok, tylko suma poraża,to ok,33 mln€ za sztukę.Za ta sumę można kupić nowego pasażerskiego np,Bombadiera CS 300.No ale gdy przez to są utrzymane polskie miejsca pracy to jest ok.

    1. Wojcio

      ARado musisz sie nieco doszkolic i poszukać dobrze ale podstawowa wersja s70i dla policji kosztuje około 9 mln usd

  25. St. Chor.

    Ciekawe- to dokładnie te same dwa egzemplarze, które od kilku lat stoją w Mielcu w hangarach, i które najpierw Macierewicz obiecał kupić dla wojska jako \"śmigłowce do testów\". Tak, tak- to te dwa co miały być do końca 2016 roku. Teraz właśnie te dwie sztuki bez przetargu kupuje policja. Jak tłumaczył rzecznik Komendy Głównej- wybrali Black Hawki na podstawie danych dostępnych w internecie... Pytanie co i komu obiecał Lockheed Martin za ten zakup, że nawet po \"uwaleniu\" programu zakupu śmigłowców dla armii, polska i tak MUSIAŁA je kupić, i wymyślono że kupi je policja?

    1. Baz jaj

      A skąd wiesz, jakie to egzemplarze i czy to jest akurat to, co policja kupiła? Pracujesz w tej firmie? Helikopterów nie produkuje się na regał do magazynu, tylko pod klienta. Mielecka firma realizuje obecnie zamówienia dla kilku klientów.

    2. Gościu

      Może postraszyli ich że jak nie zaczną kupować to zamkną Mielec i przeniosą produkcję do Turcji

    3. St. Chor.

      Na zdjęciu, z dumnym napisem \"Policja\" widnieje śmigowciec z numerem bocznym- SP-YVA - ten sam który od kilku la oblatuje wszystkie pikniki lotnicze w Polsce- na zmianę z SP-YVC. Dziwnym trafem Mielec ma akurat dwa takie \"robocze\" śmigłowce, i dziwnym trafem dwa kupowane przez policję mogą być dostarczone praktycznie natychmiast... Dziwnym trafem też akurat tylko BH spełniły wymagania policji (oczywiście wymagania utajnione, a specyfikacja maszyn znaleziona w internecie- cyt. z rzecznika Komendy Głównej)...

Reklama