Reklama

Przemysł Zbrojeniowy

Pierwszy polski FA-50 oficjalnie w czerwcu

FA-50GF
Polski FA-50GF opuszczający malarnię w zakładach KAI.
Autor. KAI

Na 7 czerwca w zakładach Korea Aerospace Industries (KAI) zaplanowano oficjalny roll-out, czyli uroczyste wyprowadzenie z zakładów pierwszego samolotu FA-50GF dla Polski. Spodziewana jest obecność przedstawicieli Ministerstwa Obrony Narodowej.

Reklama

Wojna na Ukrainie - raport specjalny Defence24.pl

Reklama

Jak poinformowali przedstawiciele producenta podczas konferencji prasowej dla mediów koreańskich, oficjalny roll-out samolotu FA-50GF będzie miał miejsce w zakładach, które realizują produkcję tych maszyn. Z wcześniejszych komunikatów producenta wiadomo, że ukończono już montaż i pomalowano w polskie barwy dwa egzemplarze, o numerach taktycznych 5001 i 5002. Samoloty te już w sierpniu mają znaleźć się w Polsce, by wziąć udział w pokazach Radom Air Show 2023.

Obecnie brak jest oficjalnych informacji na temat udziału w uroczystości reprezentantów strony polskiej, jednak w tego typu wydarzeniach tradycyjnie biorą udział przedstawiciele klienta. Patrząc na dotychczasową praktykę, można spodziewać się obecności wysokich oficjeli z Ministerstwa Obrony Narodowej i Sił Powietrznych RP. Nie można również wykluczyć, że pojawi się minister Mariusz Błaszczak.  

Reklama

Samoloty, które mają znaleźć się w sierpniu bieżącego roku w Polsce, nie reprezentują docelowej wersji FA-50PL. Jest to wariant przejściowy (stąd oznaczenie "GF", czyli "Gap-filler"). Mają one posłużyć do szkolenia, ale też zastąpić w 23. Bazie Lotnictwa Taktycznego myśliwce MiG-29 przekazane Ukrainie.

Czytaj też

Reklama

Komentarze (4)

  1. kanapowy Wódz Naczelny

    Dlaczego w kontekście fa50 mówi się o zastąpieniu mig’ow 29? To mija się z sensem jak zastąpić stary ale jednak samolot przewagi powietrznej nowym ale małym samolotem wsparcia pola walki? Czemu nie mówi się o zastąpieniu przez fa 50 su 22 a w perspektywie zakupie samolotu przewagi powietrznej w stylu f15 lub eurofightera na zastępstwo dla migów ?

    1. Davien3

      @kanapowy Mig-29 NIGDY nie był mysliwcem przewagi powietrznej ale mysliwcem pola walki.

    2. kanapowy Wódz Naczelny

      Coś mi się wydaje jednak ze mig był projektowany jako maszyna przewagi powietrznej. Dwa silniki manewrowość do walki kołowej itp itd. Jak go potem wykorzystywano to inna sprawa ale tak czy siak pełną gębą myśliwiec przewagi powietrznej z ograniczoną zdolnością wsparcia pola walki.

    3. Davien3

      @Kanapowy nie ,nie był projektowany jako maszyna przewagi powietrznej ale własnie jako lekki mysliwiec frontowy bedacy rosyjska odpowiedzią na F-16A Nie miał ani awioniki ani uzbrojenia na mysliwiec przewagi powietrznej nawiasem mówiac \su-27 tez był mysliwcem frontowym tyle ze o wiekszym zasiegu

  2. z00rro

    To są samoloty 2-miejscowe, skąd my weźmiemy tylu ludzi na załogi?

  3. KrzysiekS

    W tej Korei to za dużo pracują nasłać na nich KE niech zrobi z nimi porządek ;-).

  4. radziomb

    Jak to ? .juz w czerwcu dostawa FA-50 do Polski? Co beda krytykowac fahofcy od samolotow? Skandal. Zwracam sie do prezydenta korei o wstrzymanie wysylki i zrobienie co najmniej takiego samego opoznienia jakie robi Locheed.Martin dla Tajwanu z f16. Czyli ponad rok.

    1. Key

      7 czerwca to zostaną oficjalnie odebrane przez Polskę od producenta. Na polskim niebie pojawia się zapewne na przełomie lipca/sierpnia jak polscy piloci zakończą szkolenie na tych maszynach. Tempo produkcji tych maszyn jest naprawdę szybkie a możliwości bojowe tych GF względem migów i su o niebo lepsze.

    2. Madagaskar

      Jakby Ci to wytłumaczyć. W salonie Skody też dostaniesz szybciej auto, niż u Lamborghini. A że zapłaciłeś za bieda wersję, z kierownicą po prawej stronie połowę lambo, to gratuluję jedynie strategii negocjacyjnej.

    3. PPPM

      W sierpniu. W czerwcu go wytoczą z zakładów w Korei.

Reklama