Przemysł Zbrojeniowy

Pierwszy lot transportowego Ił-112W

Ił-112W. Fot. UAC
Ił-112W. Fot. UAC

Rzecznik biura konstrukcyjnego Iljuszyna poinformował o pierwszym locie samolotu Ił-112W, maszyna wystartowała z lotniska fabrycznego w Woroneżu.

Ił-112W to lekki samolot transportowy, zaprojektowany jako następca skonstruowanego w końcówce lat 60. XX wieku An-26. Decyzję o skonstruowaniu w biurze Iljuszyna maszyny tej klasy dla potrzeb sił zbrojnych Rosji podjęto w 2003 roku, zgodnie z harmonogramem pierwszy lot miał odbyć się w 2010 r. Pierwotnie planowano zamówienie 70 egzemplarzy. Prace nad programem postępowały jednak niezwykle powoli, do tego lawinowo rosły jego koszty - w wyniku tego w maju 2011 r. poinformowano o anulowaniu programu na rzecz zakupu samolotu An-140T. 

image
Ił-112W. Fot. UAC

Program przywrócono na przełomie lat 2012 i 2013. Wówczas poinformowano też o przygotowaniu na jego potrzeby nowego silnika, miał on powstać w biurze konstrukcyjnym Klimowa. W listopadzie 2015 r., media otrzymały informację, że oblot planowany jest na 2017 rok. Ostatecznie, pierwsza publiczna prezentacja prototypu odbyła się 27 listopada 2018 roku.

image
Ił-112W. Fot. UAC

Samolot jest napędzany dwoma turbośmigłowymi silnikami Klimowa TW7-117ST o mocy 3500 KM każdy z sześciołopatowymi śmigłami. Maksymalna masa przenoszonego ładunku wynosi 5 ton (lub 44 żołnierzy). Potencjalni rywale w tym sektorze, a więc CASA C295 i Alenia Aermacchi C-27J Spartan, mają większe możliwości w tym zakresie (9 ton dla C295 i 11 dla C-27J). Rosyjska konstrukcja ma zasięg 2400 km z ładunkiem o masie 3,5 tony i 900 km w pełni załadowana. Zasięg C-295M kształtuje się na poziomie 4600 km z 3 tonami ładunku, 3700 km z ładunkiem o masie 6 ton i 1300 km z pełnym wykorzystaniem przestrzeni ładunkowej. Dla C-27J wartości te wynoszą 4130 km z 6 tonami i 1759 km z maksymalnym obciążeniem. Prędkość przelotowa Iła-112W to ok. 450 km/h (C-295M - 480 km/h, C-27J - 583 km/h), a pułap - 7600 m (C-295M - 9100 m, C-27J - 9144 km/h),

Załoga Iła-112W to tylko z dwóch pilotów - nowoczesna awionika pozwoliła wyeliminować stanowisko technika pokładowego obsługi ładunku (tzw. loadmastera). Maszyna dysponuje systemem ochrony przed trafieniem pociskami ziemia-powietrze identycznym z tym, jaki wykorzystywany jest przez śmigłowce Mi-28 i Ka-52. 

Jeśli jesteś przedstawicielem wybranych instytucji zajmujących się bezpieczeństwem Państwa przysługuje Ci 100% zniżki!
Aby uzyskać zniżkę załóż darmowe konto w serwisie Defence24.pl używając służbowego adresu e-mail. Po jego potwierdzeniu, jeśli przysługuje Tobie zniżka, uzyskasz dostęp do wszystkich treści na platformie bezpłatnie.