Przemysł Zbrojeniowy
Pierwszy lot transportowego Ił-112W

Rzecznik biura konstrukcyjnego Iljuszyna poinformował o pierwszym locie samolotu Ił-112W, maszyna wystartowała z lotniska fabrycznego w Woroneżu.
Ił-112W to lekki samolot transportowy, zaprojektowany jako następca skonstruowanego w końcówce lat 60. XX wieku An-26. Decyzję o skonstruowaniu w biurze Iljuszyna maszyny tej klasy dla potrzeb sił zbrojnych Rosji podjęto w 2003 roku, zgodnie z harmonogramem pierwszy lot miał odbyć się w 2010 r. Pierwotnie planowano zamówienie 70 egzemplarzy. Prace nad programem postępowały jednak niezwykle powoli, do tego lawinowo rosły jego koszty - w wyniku tego w maju 2011 r. poinformowano o anulowaniu programu na rzecz zakupu samolotu An-140T.

Program przywrócono na przełomie lat 2012 i 2013. Wówczas poinformowano też o przygotowaniu na jego potrzeby nowego silnika, miał on powstać w biurze konstrukcyjnym Klimowa. W listopadzie 2015 r., media otrzymały informację, że oblot planowany jest na 2017 rok. Ostatecznie, pierwsza publiczna prezentacja prototypu odbyła się 27 listopada 2018 roku.

Samolot jest napędzany dwoma turbośmigłowymi silnikami Klimowa TW7-117ST o mocy 3500 KM każdy z sześciołopatowymi śmigłami. Maksymalna masa przenoszonego ładunku wynosi 5 ton (lub 44 żołnierzy). Potencjalni rywale w tym sektorze, a więc CASA C295 i Alenia Aermacchi C-27J Spartan, mają większe możliwości w tym zakresie (9 ton dla C295 i 11 dla C-27J). Rosyjska konstrukcja ma zasięg 2400 km z ładunkiem o masie 3,5 tony i 900 km w pełni załadowana. Zasięg C-295M kształtuje się na poziomie 4600 km z 3 tonami ładunku, 3700 km z ładunkiem o masie 6 ton i 1300 km z pełnym wykorzystaniem przestrzeni ładunkowej. Dla C-27J wartości te wynoszą 4130 km z 6 tonami i 1759 km z maksymalnym obciążeniem. Prędkość przelotowa Iła-112W to ok. 450 km/h (C-295M - 480 km/h, C-27J - 583 km/h), a pułap - 7600 m (C-295M - 9100 m, C-27J - 9144 km/h),
Załoga Iła-112W to tylko z dwóch pilotów - nowoczesna awionika pozwoliła wyeliminować stanowisko technika pokładowego obsługi ładunku (tzw. loadmastera). Maszyna dysponuje systemem ochrony przed trafieniem pociskami ziemia-powietrze identycznym z tym, jaki wykorzystywany jest przez śmigłowce Mi-28 i Ka-52.
Jeśli jesteś przedstawicielem wybranych instytucji zajmujących się bezpieczeństwem Państwa przysługuje Ci 100% zniżki!
Aby uzyskać zniżkę załóż darmowe konto w serwisie Defence24.pl używając służbowego adresu e-mail. Po jego potwierdzeniu, jeśli przysługuje Tobie zniżka, uzyskasz dostęp do wszystkich treści na platformie bezpłatnie.