- Wiadomości
Nowy pojazd ELINT dla białoruskich sił specjalnych
BRDM-4B to nowy pojazd dedykowany dla białoruskich sił specjalnych a przeznaczony do prowadzenia wywiadu elektronicznego zakresu Electronic Intelligence (ELINT).

Obecnie przechodzi on testy, które mają być planowo zakończone do końca tego roku. Głównym wykonawcą jest Mińska spółka OAO Agat-SU (Control Systems), która zaprezentowała ten wóz na MILEX 2019.
Na pojeździe zamontowano cztery specjalistyczne systemy rozpoznawcze (w tym optoelektroniczny z zasięgiem rozpoznania lądowego 6 km i powietrznego 40 km oraz radiolokacyjny o zasięgu 18 km). Ponadto wóz zaopatrzono w zestawy do prowadzenia łączności (przekazywania danych) głosowej, obrazowej i tekstowej (o zasięgu 30 km podczas jazdy i do 350 km w czasie postoju) oraz sejsmiczne urządzenie rozpoznawcze o zasięgu wykrywania 40 km.
Czytaj też: Białoruś nadal nie kupi broni w krajach UE
Praca poszczególnych sensorów jest automatycznie zgrywana a pozyskane dane przesyłane do stanowisk dowodzenia i analizy danych szczebla nadrzędnego.
Przeznaczeniem BRDM-4B jest zapewnienie elektronicznej osłony i wsparcia dla własnych formacji oraz neutralizacja wrogich systemów walki radioelektronicznej (WRE). Ma on za zadanie stworzenie obrazu aktywności radiolokacyjnej przeciwnika a ponadto zapewnia ciągłą aktualizację gromadzonych danych.
Czytaj też: Milex 2019: Rakietowa Białoruś
Nośnikiem całości jest dobrze znany opancerzony wóz wysokiej mobilności Volat V1 MZKT-990100. Wcześniej demonstrowano go w wersji wozu WRE ze stacją Groza-S, rozpoznawczej ze zdalnie sterowanym stanowiskiem strzeleckim Adunok (12.7 mm wkm oraz 30 mm granatnikiem AGS-17) i BSP Biekryt-1 czy przeciwpancernej z kompleksem Szerszeń-M (pociski RK-2, RK-2W, B-2M oraz RK-3).
Wóz ma 6400 mm długości, 2550 mm szerokości i 2660 mm wysokości. Masa własna wynosi 8000 kg (DMC 11 000 kg), prędkość maksymalna 120 km/h a zasięg do 1000 km. Do napędu zastosowano silnik wysokoprężny JaMZ-53452 współpracujący z hydromechaniczną przekładnią SAAZ-4334. Volata wyposażono m.in. w system filtrowentylacyjny, dwustrefową klimatyzację, przeciwwybuchowe fotele dla załogi i przewożonego desantu, elektroniczny system diagnostyczny i kontrolny czy centralny system pompowania kół (opony Beł-248 14.00R20 z wkładkami balistycznymi). Poziom zapewnianej osłony balistycznej odpowiada II wg STANAG 4569.
WIDEO: Zmierzch ery czołgów? Czy zastąpią je drony? [Debata Defence24]