Reklama
  • Wiadomości

Nowy bezzałogowy BWP na horyzoncie

BAE Systems wraz z firmą Forterra pracują nad opracowaniem autonomicznego wariantu transportera AMPV.

Wariant bojowego wozu piechoty AMPV.
Wariant bojowego wozu piechoty AMPV.
Autor. BAE Systems
Reklama

AMPV, czyli Armored Multi Purpose Vehicle, to rodzina gąsienicowych pojazdów opancerzonych, będąca ewolucją bojowego wozu piechoty M2A4 Bradley. Obecnie US Army wdraża do służby następujące warianty tego wszechstronnego pojazdu:

  • M1283 Transporter Opancerzony Ogólnego Przeznaczenia (522 planowanych),
  • M1284 Wóz Ewakuacji Medycznej (790 planowanych),
  • M1285 Mobilny Punkt Chirurgiczny (216 planowanych),
  • M1286 Wóz Dowodzenia (993 planowanych),
  • M1287 Moździerz Samobieżny (386 planowanych).

BAE Systems opracowuje kolejne warianty, jak bojowy wóz piechoty, samobieżny artyleryjsko-rakietowy zestaw przeciwlotniczy optymalizowany do zwalczania bezzałogowych statków powietrznych, czy transporter opancerzony dla saperów.

Transporter opancerzony M1283 powstały na bazie platformy AMPV
Transporter opancerzony M1283 powstały na bazie platformy AMPV
Autor. RENK Group

BAE Systems i Forterra pracują obecnie nad autonomicznym wariantem AMPV. Prototyp ma zostać zaprezentowany w roku 2026 w ramach prowadzonych prac w wozie AMPV zostanie zainstalowany moduł AutoDrive od Forterra.

AMPV SHORAD w wariancie wozy obrony przeciwlotniczej krótkiego zasięgu.
AMPV SHORAD w wariancie wozy obrony przeciwlotniczej krótkiego zasięgu.
Autor. BAE Systems

Takie rozwiązanie może być wykorzystywane w wariantach logistycznych, inżynieryjnych czy rozpoznawczych AMPV, dzięki czemu pojazdy te tak naprawdę są opcjonalnie bezzałogowe i mogą w sytuacji wysokiego zagrożenia być wykorzystywane w trybie autonomicznym.

Bojowy wóz piechoty M2A4E1.
Bojowy wóz piechoty M2A4E1.
Autor. US Army PEO GCS

Moduł AutoDrive może być także zainstalowany w bojowych wozach piechoty M2A4, armatohaubicach samobieżnych M109A7 i artyleryjskich wozach amunicyjnych M992A3. Tutaj warto wspomnieć, że takie rozwiązanie może być także wykorzystywane w wozach załogowych.

M109A7.
M109A7.
Autor. BAE Systems

W takim wypadku moduł autonomicznego prowadzenia pojazdu pozwala odciążyć załogę, np. kierowcę w trakcie długich przemarszów lub w trakcie walki. Może on skupić się na obsłudze innych urządzeń, odciążając dowódcę i operatora uzbrojenia.

Reklama
WIDEO: Zmierzch ery czołgów? Czy zastąpią je drony? [Debata Defence24]
Reklama
Reklama