Reklama

Przemysł Zbrojeniowy

Nowe transportowce Antonowa i Iliuszyna dla rosyjskich sił powietrznych

An-140 - fot. mil.ru
An-140 - fot. mil.ru

Rosyjskie ministerstwo obrony podpisało z Biurem Konstrukcyjnym Iliuszyna wart 7,9 mld rubli kontrakt na opracowanie i rozwój transportowej maszyny Ił-112W, którego produkcja ma ruszyć w 2017 roku. W tym samym roku do wojska mają też trafić pierwsze samoloty An-140 w specjalnych wariantach wojskowych.     

Rosja równolegle finansuje rozwój dwóch samolotów transportowych, które mają zastąpić starzejącą się flotę ponad 300 eksploatowanych obecnie An-24 i AN-26.

Dostawy maszyn An-140 już się rozpoczęły, jednak lotnictwo morskie zamówiło standardowy wariant cywilny. Koncernowi Aviacor z Samary zabrakło funduszy do opracowania wariantów wymaganych przez siły zbrojne do celów transportowych. An-140S będzie wyposażony w duży boczny luk a wariant An-140T w opuszczaną tylną rampę. Obie opcje umożliwiają załadunek dużych gabarytów. 

Jednocześnie Aviacor podpisał z ukraińskim Antonowem umowę na transfer technologii i własności intelektualnej, na co naciskało zamawiające samolot ministerstwo obrony Rosji. 

Równolegle rosyjski resort obrony będzie finansować opracowanie przez Biuro Konstrukcyjne Iliuszyna samolotu Ił-112W, którego projekt został w 2011 roku zawieszony ze względu na brak funduszy. Państwowe finansowanie wstrzymano rok wcześniej.

Rosyjskie lotnictwo wyraziło ponowne zainteresowanie Iłem-112 w tym roku. Samolot ma trafić do produkcji w 2017 roku. Wówczas ministerstwo obrony zdecyduje o podpisaniu kontraktu na dostawy maszyn seryjnych. Planowana wysokość zamówień to co najmniej 60 samolotów Ił-112W. 

Decyzja o rozwoju obu konstrukcji wynika prawdopodobnie z potrzeby szybkiego zastąpienia obecnie eksploatowanych maszyn. Przy niewystarczających możliwościach produkcyjnych dywersyfikacja dostawców zdaje się rozsądną decyzją. 

Reklama
Reklama

Komentarze (2)

  1. Rychu

    Putin podpisał właśnie decyzję o wznowieniu produkcji An-124 Rusłąn-"Remilitaryzacja obwodu wpisuje się w realizowany od kilku lat przez Moskwę plan wielkiej modernizacji wojsk. W 2009 roku Dmitrij Miedwiediew podpisał decyzję o zakupie 20 samolotów An-124, które mogą transportować uzbrojone pojazdy-wyrzutnie Iskander o wadze ok. 42 ton. Czytaj oryginalny artykuł na: http://www.stefczyk.info/publicystyka/opinie/kaliningradzki-straszak-na-europe,9389160416#ixzz2ohg4qr00"

  2. dd

    A jak tam z An-124 Rusłan? Kiedy produkcja ma ruszyć? Także komercyjnie na ten samolot powinien być duży zbyt

    1. MarcinK

      produkcja Rusłanów raczej juz nie ruszy . Rosjanie beda sie skupiać na nowych konstrukcjach . chyba ze niebeda mieli funduszy wtedy moze wraz z Ukraincami i Kazachstanem zainteresuja sie znowu Rusłanami