Reklama
  • Wiadomości

Nowe transportowce Antonowa i Iliuszyna dla rosyjskich sił powietrznych

Rosyjskie ministerstwo obrony podpisało z Biurem Konstrukcyjnym Iliuszyna wart 7,9 mld rubli kontrakt na opracowanie i rozwój transportowej maszyny Ił-112W, którego produkcja ma ruszyć w 2017 roku. W tym samym roku do wojska mają też trafić pierwsze samoloty An-140 w specjalnych wariantach wojskowych.     

An-140 - fot. mil.ru
An-140 - fot. mil.ru

Rosja równolegle finansuje rozwój dwóch samolotów transportowych, które mają zastąpić starzejącą się flotę ponad 300 eksploatowanych obecnie An-24 i AN-26.

Dostawy maszyn An-140 już się rozpoczęły, jednak lotnictwo morskie zamówiło standardowy wariant cywilny. Koncernowi Aviacor z Samary zabrakło funduszy do opracowania wariantów wymaganych przez siły zbrojne do celów transportowych. An-140S będzie wyposażony w duży boczny luk a wariant An-140T w opuszczaną tylną rampę. Obie opcje umożliwiają załadunek dużych gabarytów. 

Jednocześnie Aviacor podpisał z ukraińskim Antonowem umowę na transfer technologii i własności intelektualnej, na co naciskało zamawiające samolot ministerstwo obrony Rosji. 

Równolegle rosyjski resort obrony będzie finansować opracowanie przez Biuro Konstrukcyjne Iliuszyna samolotu Ił-112W, którego projekt został w 2011 roku zawieszony ze względu na brak funduszy. Państwowe finansowanie wstrzymano rok wcześniej.

Rosyjskie lotnictwo wyraziło ponowne zainteresowanie Iłem-112 w tym roku. Samolot ma trafić do produkcji w 2017 roku. Wówczas ministerstwo obrony zdecyduje o podpisaniu kontraktu na dostawy maszyn seryjnych. Planowana wysokość zamówień to co najmniej 60 samolotów Ił-112W. 

Decyzja o rozwoju obu konstrukcji wynika prawdopodobnie z potrzeby szybkiego zastąpienia obecnie eksploatowanych maszyn. Przy niewystarczających możliwościach produkcyjnych dywersyfikacja dostawców zdaje się rozsądną decyzją. 

WIDEO: Rakietowe strzelania w Ustce. Patriot, HOMAR, HIMARS
Reklama
Reklama