Reklama

Przemysł Zbrojeniowy

Nowa wersja Spartana na ostatnich testach

C-27J / Fot. Leonardo
C-27J / Fot. Leonardo

Firma Leonardo prowadzi ostatnie testy najnowszej wersji lekkiego samolotu transportowego C-27J Spartan Next Generation. Maszyna dysponuje nowymi elementami wyposażenia, nowym systemem awioniki i ma poprawioną aerodynamikę. Wszystko to ma się przełożyć na poprawę parametrów stosunku do produkowanego dotychczas Spartana.

Pierwszy Spartan w wersji C-27J ma zostać dostarczony nieujawnionemu klientowi już w 2021 roku. Leonardo informuje, że nowa wersja Spartana to "najskuteczniejszy wielozadaniowy wojskowy samolot transportowy w swojej klasie". Poprawa aerodynamiki to przede wszystkim zastosowanie wingletów, co jest obecnie standardowo stosowane w nowych wersjach różnych maszyn transportowych na świecie. Np. w konkurencyjnym C-295 i jego najnowszej wersji W, winglety przyczyniają się m.in. do obniżenia zużycia paliwa w czasie lotu o ok. 5 proc.

Zupełnie nowy system awioniki maszyn C-27J Next Generation jest zaprojektowany tak, aby spełniał wymogi Next Generation Air Traffic Control (Kontroli ruchu lotniczego następnej generacji), włączywszy w to łącze danych FANS 1/A+; TCAS 7.1; ILS Cat.II; ulepszony został też system TAWS (Terrain Awareness and Warning System). Nowe są wyświetlacze kokpitu, radar pogodowy, nawigacja radiowa, poprawiono możliwości komunikacji satelitarnej  i komunikacji radiowej, nowy jest system komunikacji wewnętrznej. Zastosowano też nowe panele kokpitu i ładunkowy, wojskowy system bezpiecznej zakodowanej transmisji Mode 5 IFF/ADS-B out, a także taktyczną  nawigację pionową VNAV oraz Search and Rescue (poszukiwawczo-ratownicza). W maszynach umieszczono także system oświetlenia w technologii LED.

Ponadto poprzednie skrzynki interfejsów awioniki i systemów ogólnych zostały zastąpione nowym sprzętem produkowanym przez pion elektroniki koncernu Leonardo. Nowa konfiguracja podstawowa jest oferowana jako rozwiązania modernizacyjne dla obecnych operatorów pragnących zmodernizować zdolności swojej floty maszyn C-27J.

Jak podaje Leonardo C-27J oferuje "wyjątkową jakość pod względem wytrzymałości, niezawodności, przeżywalności i manewrowości". Samolot utrzymał też zdolności do wykonywania startów i lądowań na lotniskach o złej jakości nawierzchni i możliwość wykonywanie krótkich startów i lądowań (zdolność STOL) w tym także w ekstremalnych warunkach środowiskowych.

Samolot może zostać wyposażony w podsystem obronny (Defensive Aids Sub-Systems suite), bezpieczny system komunikacji oraz ochrony balistycznej, co umożliwi mu działanie w środowiskach o wysokim zagrożeniu. Leonardo twierdzi, że dzięki szerokiemu zastosowaniu systemu do wykonywania misji w systemie roll-on / roll-off (ro-ro), C-27J mogą zostać szybko przekonfigurowane dla realizacji różnej gamy zadań, włączywszy w to transport taktyczny, patrole morskie, a nawet zadania w zakresie zwalczania okrętów podwodnych (ASW) czy dowodzenia, kontroli, komunikacji, gromadzenia informacji, śledzenia i obserwacji (C3ISR). Oczywiście pod warunkiem zakupienia odpowiednich modułów.

Podstawowe zastosowanie podstawowej wersji Spartana Next Generation to jednak transport żołnierzy, ładunków, zrzut spadochroniarzy i ładunków, ewakuacja medyczna i ewakuacja rannych (Medevac/Casevac) oraz transport VIP-ów. Maszyny te, mogą także prowadzić działania w zakresie pomocy humanitarnej, zwalczania skutków klęsk żywiołowych oraz gaszenia pożarów, dzięki możliwości szybkiej rekonfiguracji operacyjnej.

W przeciwieństwie do eksploatowanych w Polsce popularnych Airbusów C-295M (16 egzemplarzy w służbie), Spartany mogą przenosić ładunki wielkogabarytowe. W Polsce jednak uznano, że do tego zadania będą służyły średnie samoloty transportowe C-130 Hercules, których obecnie służy pięć, a pozyskanie kolejnej używanej piątki jest teraz w toku.

image
Reklama
Reklama

"Będzie walka, będą ranni" wymagające ćwiczenia w warszawskiej brygadzie

Komentarze

    Reklama