Przemysł Zbrojeniowy

Nowa wersja Mi-17 dla wojsk specjalnych [ANALIZA]

Fot. Rostec
Fot. Rostec

Zakłady w Ułan-Ude wyprodukowały pierwszy egzemplarz śmigłowca Mi-171Sz-NW, który stanowi efekt doświadczeń płynących m.in. z działań w Syrii. Maszynę zaprezentowano na wystawie HeliRussia 2018, posiada  ona silne uzbrojenie oraz nowoczesną, cyfrową awionikę. Jest to wojskowy odpowiednik cywilnej wersji Mi-171A2.

Śmigłowiec zaprezentowany na HeliRussia 2018 miał swoją premierę podczas ubiegłorocznego salonu lotniczego MAKS-2017, stanowi prawdopodobnie ostatnie stadium rozwoju rodziny Mi-8/Mi-17. Sami Rosjanie zapowiadają, że w swoich siłach zbrojnych Mi-8 zaczną powoli zastępować maszynami Mi-38. Prototyp śmigłowca oblatano w 2015 roku, jego wprowadzenie do służby planowano na rok bieżący, ale wiele wskazuje na to, że rosyjska armia jeszcze przez dekadę lub dwie polata na Mi-8AMTSz-W i pokrewnych maszynach.

Eksportowy Mi-171Sz-NW to śmigłowiec promowany przez koncern Russian Helicopters jako propozycja dla wojsk specjalnych i innych wysokomobilnych formacji. Ma on zapewniać zarówno duże możliwości transportowe, jak i siłę ognia, a także możliwość operowania w każdych warunkach. Od starszych wersji odróżnia go przede wszystkim zastosowanie rozwiązań pochodzących z programu Mi-38.

Chodzi tu przede wszystkim o nowe podwozie, lepiej pochłaniające energię, jak również łopaty wirnika nośnego oraz czterołopatowe śmigło ogonowe w nietypowym układzie „X”, zastosowanym m.in. w Mi-38 i Mi-28N. Zastąpiło ono stosowane w starszych wersjach symetryczne śmigło trzyłopatowe. Jeśli chodzi o napęd, tu również, zamiast dobrze znanego silnika rodziny TW-3-117, wykorzystano nowszą jednostkę napędową KW-2500, taką samą jak w śmigłowcach Mi-28NM, czy Ka-52. Pod tym względem Mi-171Sz-NW, podobnie jak w zakresie awioniki, zdaje się być odpowiednikiem cywilnego Mi-171A2. Dzięki zmianom w układzie napędowym i budowie wirnika poprawiono osiągi maszyny, zarówno w zakresie udźwigu, jak też działania w gorącym klimacie na dużych wysokościach.

image
Dwie głowice optoelektroniczne pod nosem Mi-171Sz-NW, opancerzenie kabiny oraz lina desantowa. Fot. Rostec

Awonika Mi-171Sz-NW obejmuje cztery wielofunkcyjne wyświetlacze i układ nawigacyjny oparty na systemach GLONASS/GPS oraz cyfrowego autopilota i komputer pokładowy, umożliwiające np. zaprogramowanie trasy wg. punktów zwrotnych. Podobny system wykorzystywany jest również w nowej wersji arktycznej śmigłowca Mi-8AMTSZ-WA wprowadzonej na uzbrojenie Floty Północnej. Ucyfrowienie maszyny umożliwiło zredukowanie załogi z trzech do dwóch osób. Śmigłowiec jest dostosowany do lotów z użyciem gogli NVG, jak również do lotów w dowolnych warunkach wg. wskazań przyrządów.

Pod nosem maszyny można zauważyć dwie niezależne, stabilizowane głowice optoelektroniczne. Jedna z nich wyposażona jest w system obserwacyjny działający w świetle widzialnym i podczerwieni, natomiast druga to element systemu obserwacyjno-celowniczego dla uzbrojenia pokładowego i posiada również opcję termowizji oraz laserowy wskaźnik celów dla pocisków kierowanych.

Uzbrojenie śmigłowca przenoszone jest na sześciu węzłach, które mogą służyć do podwieszenia szerokiej gamy środków bojowych. Na dwóch zewnętrznych węzłach można podwiesić maksymalnie 8 kierowanych laserowo pocisków 9M120 Ataka, które występują m.in. w wariancie termobarycznym lub przeciwpancernym z głowicą tandemową. Prezentowany egzemplarz miał również podwieszone dwie bomby lotnicze o masie 250 kg oraz zasobnik z działkiem GSZ-23L kalibru 23 mm i wieloprowadnicową wyrzutnię B8W20 z 80 mm rakietami niekierowanymi S-8. Całość uzupełniały cztery karabiny maszynowe 12,7 mm typu Kord, które sukcesywnie zastępują w rosyjskiej armii km NSW. Dwa Kordy zostały zamocowane w specjalnych zasobnikach ponad pylonami z uzbrojeniem, natomiast dwa kolejne w opancerzonych stanowiskach w drzwiach bocznych maszyny. Możliwe jest również zainstalowanie dwóch karabinów maszynowych na tylnej rampie.

image
Uzbrojenie śmigłowca jest zróżnicowane i bogate. Obejmuje kierowane i niekierowane rakiety, bomby, działka oraz karabiny maszynowe. Fot. Rostec

Warto tu wspomnieć o znacznym podniesieniu poziomu bezpieczeństwa Mi-171Sz-NW względem starszych modeli Mi-8/Mi-17. Kewlarowe elementy opancerzenia posiada nie tylko kokpit, ale również kabina ładunkowa, która jest osłonięta do poziomu okien bocznych. Ruchome elementy opancerzenia chronią również strzelców, a zamiast standardowych ławek desant może otrzymać siedzenia pochłaniające energię uderzenia. W maszynie zastosowano również samouszczelniające się zbiorniki i nowszy typ systemu gaśniczego. Silniki wyposażono w układ rozpraszający gazy wylotowe, natomiast aktywną ochronę przed, szeroko obecnie stosowanymi na polu walki, pociskami kierowanymi zapewnia rosyjski system President-S oraz potrójne bloki wyrzutni pułapek termicznych na obu bokach kadłuba.

Możliwości transportowo-desantowe śmigłowca są porównywalne ze starszymi modelami, choć zmiany w układzie napędowym mają wpływać na dynamikę lotu i jego prędkość przelotową, która wzrosła do 260 km/h. Prezentowany egzemplarz wyposażono w wyciągarkę i zawiesia dla lin desantowych w drzwiach bocznych kabiny. Na tylnej rampie znalazł się natomiast lekki pojazd wysokiej mobilności Chaborz M-3 produkcji czeczeńskiej.

image
Czeczeński pojazd Chaborz M-3 na rampie smigłowca. Fot. Rostec

Śmigłowiec Mi-171Sz-NW jest propozycją przede wszystkim dla odbiorców zagranicznych, blisko związanych z Rosją lub też potencjalnych użytkowników cywilnych maszyn Mi-171A2, z którymi posiada on wiele wspólnych rozwiązań. Jest to tym bardziej prawdopodobne, że Mi-171A2 uzyskał już certyfikat i na targach HeliRussia 2018 uroczyście przekazano pierwszemu użytkownikowi dwa egzemplarze tej maszyny.

Pomimo deklaracji koncernu Russian Helicopters o „szerokim zainteresowaniu delegacji sił zbrojnych z całego świata” prezentowanym Mi-171Sz-NW, brak jest informacji na temat zamówień. Dotyczy to zarówno odbiorców zagranicznych, jak też sił zbrojnych Federacji Rosyjskiej. Jest jednak niewykluczone, że wybrane rozwiązania wykorzystane i testowane w tym prototypie znajdą zastosowanie w maszynach dostarczanych siłom zbrojnym, ze szczególnym uwzględnieniem Floty Północnej oraz wojsk specjalnych. W tym zakresie sygnałem może być pewna zgodność zastosowanych rozwiązań z dostosowanym do warunków arktycznych Mi-8AMTSZ-WA.

Komentarze (29)

  1. bryxx

    Obie maszyny z tamtych lat. Tylko jedna do kolan nie sięga drugiej w tej klasie, co właśnie sami amerykanie przyznali.

  2. Davien

    Panei bryxx porównanie UH-60A z lat 70-tych do Mi-17... Istotnie zakończyli stwierdzeniem że cieższa o trzy-cztery tony rosyjska maszyna o tym samym udżwigu moze przewieżć większe rzeczy a nie cięższe i ze Afgańczykom mającym je od lat łątwiej je remontować niz nowo otrzymane BH których nigdy nie mieli. Ot i cała pzrewaga Mi-17 nad 40-sto letnim UH-60A:)

  3. bryxx

    No i dyskusje na temat przewag black hawków nad Mi-17 zakończyli sami amerykanie. Ciekawe co na to fun boye hamerykańskiego sprzęcioru. Od naszych awaryjnych zakupów dla naszego afgańskiego kontyngentu nic się w tej mierze nie zmieniło.

  4. realista

    Co dwa tygodnie w rosyjskim przemyśle zbrojeniowym przełom, a potem nadlatuje amerykańska rakieta i okazuje się, że król jest nadal goły

    1. Redsa

      Że jak? Możesz formułować jakieś sensowne zdania bo z tego bełkotu nic zrozumieć nie można. To Amerykanie juz niszczą rosyjskie fabryki? Kolejny fun boy USA. Ręce opadają.

    2. dada

      Chodziło mu pewnie o to, że amerykańska rakieta znowu przelatuje nad wyrzutnią najnowszych S-400 a Wania znowu widzi śnieg na ekranie. Nie wnikając jaki to rodzaj śniegu, czy techniczny czy polityczny.

  5. zeus89

    Wygląda jakby się mu tekstury wysokiej rozdzielczośni nie załadowały :D

  6. Anonim

    Szkoda, że to nie ukowe pomysły, bo w ramach koniecznej modernizacji posiadanego stanu, wymuszonej dyletanctwem i zaniechaniem właściwej rewitalizacji sił zbrojnych (tj. zakupu nowego sprzętu), taki szturmowik byłby jakimś pomysłem na wzmocnienie. Głuszec z tym co ma pod wirnikiem nigdy takim śmigłowcem wsparcia nie będzie. Nigdy. Ale to niestety .ru więc odpada z oczywistych powodów. Szkoda.

    1. Nietenjachu

      Śmigłowcami wojen się nie wygrywa.

  7. PKP kargo

    Bez opl Wisła i Narew nic nie ma sensu kupować... To tylko wydawanie pieniędzy i budowanie sztucznego ego... Wania znad wolgi

    1. Nietenjachu

      Bardzo dobry komentarz.

  8. Pol

    Mozna pozazdrościć i na tym koniec trzeba nauczyć sie z rosja rozdzielać biznes z zemstą. J skończyć z debilnym podejsciem odzyskać kontrolę nad pzl swidnik bo leonardo niewywiazal sie z umowy inwestycyjnej i jego szantażu z modernizacja sokoła w nowe ukrainskie silniki. J prawda jest taka ze nalezy cała linie mi modernizowac a nawet pokusic sie o budowe nowych zmodernizowanych na ich bazie i kontynuować to co sie potrafi bo jeszcze jest zaplecze ludzi i potencjał aby produkowac sokoła i zmodernizowani mi 17.

    1. sff

      Zemsta, zemsta ponad wszystko. Nie damy im jabłek za wypędzenie naszych z Moskwy a i za wcześniejsze sprawki też. Od czasów Chrobrego już nas gnębili, teraz my damy im popalić.

    2. zdezorientowany

      Piszesz o rosyjskiej władzy, która nie chce dać swoim obywatelom polskich jabłek?

    3. Davien

      Tyle ze sankcje na jabłka to wprowadziła Rosja wiec nawet nie wiesz o czym piszesz:)

  9. max

    Myślę że nasze zakłady zbrojeniowe zrobiły by to lepiej jeśli chodzi mi 17 czy nawet mi 24. Pamiętam że jeden z kraii Afryki zmodernizować swoje mi 24 znacznie. Nazywa się mi 24 Super Hide mk5

    1. sff

      Wasze zakłady tak zrobić jak oni zmodernizować.

  10. wuj_ata

    Brać ile wlezie i hajda na Kaliningrad... Rosjanie nie połapią się kto, co, z kim i dlaczego.

    1. sff

      Bierz karabin i hajda, może się nie połapią kto, co z kim i dlaczego. Od razu do trumienki.

  11. hevy

    Ciule z Defence24, Wy nie wiecie na czym polega obiektywizm i prawda. Wasze analizy to dno nawet literackie. Tylko do Was piszę Ciule bo i tak tego nie puścicie.

    1. xawer

      Bądź łaskaw, hevy \"ciulu\", wypowiadać się na Pudelku lub innym plotkarskim portalu i nie zaśmiecać tego portalu swoimi nic nie wnoszącymi wypocinami:-(

    2. lol

      Widzisz? Puścili. Przekleństwa puszczają, ale jakbyś się wysilił i napisał coś merytorycznie, ale w sprzeczności z poglądami cenzora to już byś się nie doczekał publikacji. Spróbuj napisać jakąkolwiek krytyczną odpowiedź na pisaninę niejakiego Waredy(pupilka cenzora), to publikacji swojego komentarza się nie doczekasz. Jedynie przytakiwanie pod jego komentarzem może się pojawić. Wszelkie wdawanie się w dyskusję i podważanie jego \"argumentów\" nie ma sensu, bo nikt tego nie zamieści. Takie jest to forum.

    3. sff

      Zapili to puścili, inne blokują.

  12. gady

    Zatem u nas kropidła i gromnice ! A rozumu w rządzie komu zabrakło ?

  13. Czesiek z Bunkra

    I tak Ruscy będą mieli nowe helikoptery, a my, tylko obietnice najlepszego ministra MON Antoniego, pyr pyr pyr panie ministrze i czekajcie chłopaki że specops WP na nowe helikoptery do 2022. I tak nasza przewaga topnieje w oczach. Idę kleknac i się modlić o nowe helikoptery dla naszych może ktoś wysłucha moich modlitw

    1. Marek1

      Czesiek - JAKA przewaga i niby w CZYM ?? Praktycznie we wszystkim jesteśmy od zawsze daleko w tyle za armią FR. A modlitwy są wszakże specjalnością obecnego WP i WOT, bo na NIC innego liczyć nie mogą ...

    2. b72

      My nie chcemy podbijac sasiadow, nie jestesmy bandytami, kupujemy obrone jak patrioty.

    3. Gts

      Nigdy przewagi nie mielismy, noze na poczatku kiedy wstepowalismy do NATO podnieslismy swoje zdolnosci skoksowo w kilku sektorach dzieki Leopardom, F-16 czy NDR ale jakos to nie jest zasluga wstajacych z kolan. Zobaczymy co z tym Patriotem, ale na razie z tego co ludzie mowia pieniadze glownie sa defraudowane na polityke historyczna dzieki ktorej niektorzy za pomoca spejcalnych umow np konsultacyjnych stawiaja wille, kupuja mieszkania i limuzyny. Uprawiaja takie warholstwo jak za czasow Leppera i poslanki Beger. Hipokryzja jakich malo, za chwile kolejne socjale jako kielbasa wyborcza az w konvu wszyscy ktorzy pracuja rzuca te robote i wyciagna lapy po socjal bo nie ma drugiej takiej wyzyskiwanej grupy spolecznej jak pracownicy i przedsiebiorcy klasy sredniej. No moze jeszcze poza kierowcami ktorych dyma sie na kazdym kroku.

  14. sos

    Chciałem się zapytać fanów śmigłowców i tych co chcą je kupować dziesiątkami a może i setkami, czy sami chętnie by wsiedli do helikoptera , który w trakcie konfliktu zbrojnego miałby polecieć w pobliże pozycji rosyjskich wojsk. Czy przypadkiem pasażerowie nie mieliby wrażenia , że znajdują się w latającej trumnie i przed akcją wszyscy powinni spisać testamenty? Info z ostatnich dni. Huti w Jemenie zestrzelili kolejnego Apacza.

    1. Davien

      Tak, zestrzelili w gazetce. Jedyne info to propagandowa strona Huti więc gratuluję żródła:))

    2. Opel

      Chciałabym się zapytać takiego wybitnego znawce z netu czy gdyby toneła jego łódź na morzu to chciałby aby po jego osobę przyleciał śmigłowiec ratowniczy czy wolałby zostać dobity rakietami z Patriota? Coś innego? Ok. Gdybyś był pilotem zestrzelonym na terytorium wroga to chciałbyś być uratowany przez śmigłowiec? A gdyby trzeba było wykonać szybką akcje specialsami w ramach sytuacji kryzysowej, ograniczonego konfliktu to wyslabys ich śmigłowcem czy rowerami? A może czolgami? Jakoś wojny z Rosją nie mamy. Wielka wojna milionów żołnierzy nam nie grozi. Czas już przestać myśleć z klapkami na oczach. Ja wiem ze w Polsce to sami historycy zatrzymani w czasie na 1939 niezdolni do myślenia w realiach XXI wieku ale naprawdę jak się czyta takie brednie to się już człowiekowi przewraca. No ile można? .Armia nie składa się tylko z czołgów. Zresztą co one znaczą w naszej armii dobitnie pokazał 1939. Znaczą tyle samo co samoloty i okręty. Wielkie Nic.

    3. Gts

      A ja hcialbym cie zapytac jak chcesz transporotowac wojsko, czy nawet oddzialy wojsk na zapleczu. Wszyskot chcesz Autosanami zalatwiac? Poza tym smiglowce rowniez sa wykorzystywane w czasie pokoju, a szczegolnie w trakcie klesk zywiolowych ktorych chyba w swoim krotki gimbusowym zyciu nie doswiadczyles. Pojecie o zastosowaniu smiglowca w trakcie konfliktu i w czasie pokoju masz marne.

  15. brać 1000 sztuk

    Maszyna trzyma mocny poziom sprzed 25 lat, czyli w sam raz dla nas.

    1. sylwester

      śniechy śmiechem ale potrzebujemy maszyny o podobnych możliwościach , miały być caracale a zapewne nie będzie nic , nie wiem czy bh nie są za małe do operacji poszukiwań na morzu czy jako jednostki do zwalczania okrętów podwodnych

    2. Davien

      Bh nie sa za małe jako maszyny ZOP nie są tez za male jako maszyny SAR, ale w obu przypadkach duza role gra jaka wersja BH jest podstawą a S-70i....

    3. Erter

      Bez przesady. Mamy doskonałe Anakondy. Większe śmigłowce nie są potrzebne. Mamy dziesiątki Mi2. Dobrych tanich śmigłowców. Będą modernizowane. MON postępuje słusznie. Okręty i śmigłowce są nam zbędne i powinniśmy skasować te jednostki. Przyszłością są lekkie jednostki o wysokim morale takie jak WOT. I tylko w WOT należy inwestować. Armia zawodowa u nas to błąd. Składowisko złomu i zbiorowisko lemingow z PO. Do rozwiązania.

  16. PRS

    ,,Dwa Kordy zostały zamocowane w specjalnych zasobnikach ponad pylonami z uzbrojeniem (...) \" Można? Można. Trzeba tylko chcieć. Proste rozwiązanie polepszające możliwości maszyn CSAR.

    1. -CB-

      Nie wiem czy zdążyłeś zauważyć, ale problemem naszych maszyn CSAR (czyli Głuszców) jest udźwig, a nie sama dostępność uzbrojenia czy brak pomysłów \"co by tam można jeszcze zamontować\"...

    2. Davien

      i Umozliwiajace jedynie strzelanie do przodu. To nie dla maszyn CSAR ale wsparcia a to spora róznica.

    3. w

      to czemu nie chcemy w Głuszcach nowszych łopat wirnika, mocniejszych silników i przekładni ( współpraca z Ukraincami) A po co sprzedalismy Swidnik wiedząc ze potrzebne nam beda smigłowce ???

  17. ccc

    I tego nam trzeba w ilości co najmniej 70 sztuk !

    1. Rez.95

      Tak sasza nada wam 700

    2. ccc

      Ty \"znafco\" utkwiłeś w Mi-2 ?

  18. Tomek

    Jedno pytanie. Najważniejsze. Pułap. Jakoś akurat o tym nie wspomnieliście w artykule. Przypadek?

  19. brylant

    Z tą siłą ognia to trochę przesadzili, na miarę przyzwoitego szturmowca

    1. brajan

      Nie przesadzili: Mi-17 figuruje w publikacjach lotniczych i Księdze Guinnessa jako najsilniej uzbrojony helikopter świata. Szturmowce tyle co on nie zabiorą, bo z uwagi na silniejsze opancerzenie, nie mają takiego udźwigu. Apache ma 4 pylony na uzbrojenie a Mi-17 6 pylonów. Mi-28 czy Ka-52 też 6, ale tyle co Mi-17 nie zabiorą, no i pozostają jeszcze te 6 szt. Kordów, których w szturmowych nie ma.

    2. Davien

      Oj panie Brajan, nie liczy się ilość pylonów ale co tam założysz, a taki Apache bierze 16 ppk i 4 Stingery, do tego ma działko 30mm wiec pomarzyc dobra rzecz. Zobacz jakie mozliwości ma Battlehawk, bo wcale temu twojemu Mi nie ustepuje

    3. b72

      Tak a rubin jako najciezszy telewizor tylko co to daje?

  20. Patryk

    Pomysł może się podobać dobrze by było u nas o czymś takim pomyśleć aby ciekawe jak z szybkością, manewrowoscia i oczywiście zawisem po modernizacji i oczywiście koszt. Należy o tym pomyśleć bo na nowe śmigłowce do końca Wisły nie ma co liczyć przykre ale taka prawda najgorsze że kuracja przeczyszczajaca prowadzona za Macierewicza jest obecnie odwracana

    1. Gts

      Jaka kuracja? Zmuszanie ludzi do salutowania misiowi? Wywalanie ludzi za slowo krytyki, nazywanie ich zdrajcami, szpiegami czy judaszami tylko dlatego ze nie zgadzaja sie z dyletantem jakim ow minister byl? Przeciez on nie ganial szpiegow i niedojdy z IU a kazdego kto mial chox troche olwju w glowie. Wszka minister ow bardzo lubil miernych ale gotowych salutowac i spiewac mu rote o 3 w nocy. Zadnych kompetencji poza strzelaniem z obcasa na jego widok nie uznawal. Znam kilku takich jegomosci co probuja przepchnsc najgorsza bzdure i absurd bo za grosz wnich zrozumienia nie tylko dla procedur ale w ogole nawet praw fizyki. Ludzie os pluga oderwani w gumofilcach przyszli na salony i teraz oni beda stawiac innych oo katach.

  21. MiP

    Że też Antoni Termobaryczny nie wpadł na to żebyśmy zbudowali ten śmigłowiec z ruskimi po tym jak budowa z Ukraińcami nam nie wyszła :)

    1. Wojciech

      Budowa z Ukraińcami nie wyszła bo Chińczycy zabrali Ukraińcom prawa do silników. Motor Sicz została rozgrabiona tak jak nasz przemysł.

    2. ppp

      TW-3-117 to konstrukcja biura im. Klimowa z Petersburga i raczej prawa własności do tych silników mają Rosjanie . Chiny przejmują prawa do silników Lotarieva i silnika D-136 z śmigłowca Mi-26 opartego o silnik D-36 z Jaka-42 . Ukraińcy nie są w stanie nic produkować ze względu na odcięcie zamówień z Rosji , którzy systematycznie zastępują wyroby z Ukrainy własnymi nowocześniejszymi silnikami . D-136 planują zastąpić silnikiem PD-12 , a TW3-117 ulepszonymi wersjami tego silnika produkcji rosyjskiej WK-2500 , czy TW7-117 . Z braku pracy znaczna część pracowników zakładu \"Motor Sicz\" podejmuje pracę na kontraktach zagranicznych - jak podaje prasa głównie na kontraktach w Chinach ( ale też i w Rosji ) .

    3. SOWA

      Bardzo mnie ciekawi kto przejął ukraińską technologię rakietową. Silniki z Motor Sicz to przy tym pikuś.

  22. A

    Czeczenia to jakieś nowe państwo czy część Federacji Rosyjskiej?

    1. Anonim

      I tu zaskoczenie. Nie tylko autonomiczna raspublika, ale biorąc pod uwagę własne wojsko, własnych bezpieczniaków, własne sądownictwo, własną politykę (w dużej mierze) wew. a nawet zew. to trudno powiedzieć, czy nadal część. Owszem, Kardyłow to bandzior, owszem nie ma tam mowy o normalnym funkcjonowaniu, bo mocno mafijne to wszystko, ale ...w sumie... niepodległe i niezależne od Moskwy. Sami Rosjanie przyznają, że Czeczenia to taki osobny byt, niektórzy z nieskrywaną irytacją...

    2. Urko

      Określenie \"część\" jest raczej obraźliwe. Federacja składa się z \"członków\". W Federacji Rosyjskiej Czeczenia ma status Republiki co w zasadzie oznacza republikę autonomiczną, ponieważ różne tzw autonomiczne okręgi, obszary oraz wydzielone autonomiczne miasta mają mniejsze prawa. To np. własny parlament, własna (dodatkowa) konstytucja oraz prawo do ochrony swojej kultury i języka. Tyle jeśli chodzi o teorię.

    3. SOWA

      Rosja to państwo federacyjne. Tak, Kadyrow delikatnie mówiąc jest postacią kontrowersyjną. Takim małym czeczeńskim bogiem. Jednak za jego rządów Czeczenia się rozwija, kraj został odbudowany i nie targają nim żadne konflikty. Wcześniej praktycznie każde pokolenie Czeczenów przeżyło wojnę. Odnośnie artykułu, czytając ogarnia mnie wściekłość. Rosjanie modernizują niby wiekowe konstrukcje, a my mając kilkadziesiąt Sokołów nie robimy nic. Oczywiście był gniot tzw. Głuszec ale jedna nieudana modernizacja nie może przekreślać losu kilkudziesięciu maszyn. Przecież nas nie stać na całkowitą wymianę parku śmigłowcowego.

  23. OK

    Tylko pozazdroscic

    1. JSM

      Trzeba było nie sprzedawać zakładów w Świdniku. W dodatku za cenę jednego śmigłowca bojowego. Przypomnę 339 mln pln w 2009 r.

    2. Antex

      2009 r to kto rządził PiS czy PO? I to powinien być koniec dyskusji a początek odpowiedzialności. W normalnym kraju odpowiedzialni za ten \"superbiznes\" bardzo szybko poszli by \"pod stienku\"... Ale czy my jesteśmy normalnym krajem?

    3. Grzyb

      Podobna akcja była z Fabryką Łożysk z Krasnika. W 2009r za 300 mln zł poszedł zakład którego przeciętne dochody wynoszą 200 mln zł rocznie. Państwo pod rządami Tuska zamiast pomoc firmie sprzedało zakład Chińczykom za bezcen.

  24. Gts

    Calkiem zgrabnie, moze nie tak jak Mi-38 ale jednak. U nas jak zwykle tylko skreslanie z listy \"Na stanie\".

    1. JSM

      Jak się oddało za psi pieniądz w 2009 r. fabrykę w Świdniku to teraz nimo śmigłowców.

    2. Bartek 1

      To się zrzuć ze szwagrem na te długi Świdnika co je inwestor zapłacił i zakład jest twój. Acha, nie zapomnij o wypłatach dla załogi, bo co prawda w 2009 nikt tych śmigłowców nie chciał kupować ale ludzie jeść musieli.

    3. -CB-

      A co niby tej miary ta fabryka produkowała?

  25. gnago

    To zamówić tego sprzętu 20 sztuk. Dla dania delikatnej sugestii naszym wysoko ceniącym sie dostawcą sprzętu z Zachodu. Pewnie zredukowaliby swoje niebotyczne ceny

    1. Davien

      A po kiego nam rosyjskie Mi-17 jak chcemy sie ich pozbywać. H225M pzrewyzsza je praktycznie pod każdym wzgledem a Mi-17 to kategoria AW-101:)

    2. xyz

      A więc pod jakim każdym względem przewyższa ? prosimy znawcę tematu o fakty, a nie puste ogólniki

    3. sylwester

      a gdzie wyczytałeś ze chcemy się ich pozbyć , ja słyszałem że będziemy starać się je utrzymać i przedłużać resursy , choć wiele z nich już powinno być na emeryturze