Niemieckie samoloty Eurofighter otrzymają wkrótce nowy system wsparcia misji, wykorzystujący doświadczenia uzyskane podczas piętnastoletniego okresu użytkowania operacyjnego samolotów Tornado, A400M i MRTT.
Nowy system wsparcia misji - Airbus Mission Support System (MMS) - zaprojektowano przy wykorzystaniu doświadczeń zebranych w czasie piętnastu lat działań operacyjnych samolotów Tornado, A400M i MRTT, między innymi w misjach wsparcia naziemnego i przewagi powietrznej. W stosunku do poprzednio wykorzystywanego rozwiązania, MSS dysponuje jeszcze bardziej rozbudowanymi możliwościami wsparcia misji powietrze-ziemia, pozwalając na pełne wykorzystanie możliwości wykonywania zadań tego rodzaju przez samoloty Eurofighter. Ma to duże znaczenie wobec planowanego na 2025 r. zakończenia wycofywania samolotów Panavia Tornado, wykorzystywanych przez Luftwaffe.
System pozwala kompleksowo zaplanować i odtworzyć wszelkie elementy misji - od jej planowania, poprzez przydział zadań, do zarządzania danymi, przeprowadzania odpraw przed i po wykonaniu zadania.
Producent podkreśla, że u podstaw skuteczności nowego rozwiązania leży system zarządzania danymi, dzięki któremu moduł planowania misji jest w stanie wypracować dane niezbędne do wykonania zadania dla wszystkich biorących w nim udział samolotów Eurofighter, uwzględniając przy tym mieszaną konfigurację uzbrojenia (powietrze-powietrze i powietrze-ziemia), biorąc pod uwagę dostępne dane związane z systemami ochrony celu, możliwościami systemów bojowych i prawdopodobieństwem przeciwdziałania przeciwnika. Pilot może dodatkowo modyfikować dane wynikowe.
Olbrzymią zaletą MSS jest szybkość działania - cykl planowania, razem z drukowaniem dokumentów lotu i wczytywaniem danych misji na nośniki załóg poszczególnych maszyn trwa mniej niż 15 minut.
Dzięki budowie modułowej, system wsparcia misji będzie mógł z łatwością modyfikowany dla potrzeb innych typów samolotów.
Prototyp systemu przechodzi obecnie kompleksowe testy, w bliskiej przyszłości zostanie wyposażony w algorytmy uczenia maszynowego, pozwalające na dalszą optymalizację planowanych zadań.
ProPolski Troll
I prawidłowo. Bardzo dobra EUROPEJSKA maszyna w pełni wielozadaniowa platforma do zastąpienia kultowych Tornad. Droga bo pierwotnie miała być typowym myśliwcem przewagi powietrznej a jej modernizacja do wielozadaniowości kosztuje. Takiej maszyny potrzebujemy. Niemcy, Francuzi i Hiszpanie już pracują nad V generacją. Jesteśmy w Europie. Dołączmy i my!
Tereska
Zaskocz mnie i napisz, jak wyobrażasz sobie nasze przyłączenie się do tego programu. Co jesteśmy w stanie zaoferować, by uniknąć krótkiego 'nein' przy próbie wyproszenia się do tej piaskownicy.
Sjdjdjddororo
I dlatego ze jest droga, to nie jest dla nas. My zarabiamy mniej niz zachod. My nie mieliśmy planu Marshalla ani koloni