Przemysł Zbrojeniowy
Na Słowacji zakończono remont pierwszego afgańskiego Mi-17
Jak podało Ministerstwo Obrony Słowacji, zakończony został remont kapitalny pierwszego Mi 17 V-5 lotnictwa Afganistanu.
Remont śmigłowców prowadzony jest w ramach zawartego w 2016 roku kontraktu z NATO Support and Procurement Agency (NSPA), którego celem jest wspieranie sił powietrznych Afganistanu w okresie zmiany głównego śmigłowca transportowego z Mi-17 na UH-60A Blackhawk. Wykonują go zakłady Letecké Opravovne Trenčín, a.s. (LOTN) oraz zakłady w Czechach i Bułgarii.
Pierwszy etap działań związanych z odbiorem miał miejsce na Słowacji 2 lipca br, gdzie oblatano śmigłowiec. Następnie śmigłowiec 28 lipca trafił do Afganistanu, gdzie dokończono procedurę przejęcia. "To jeden z największych sukcesów w historii naszego przedsiębiorstwa" - mówił na temat remontu prezes zarządu LOTN,Martin Dušanič. Warto dodać, że zakłady te, zajmują się między innymi bieżącymi remontami dla Słowackich Sił Powietrznych.
Obecnie, w siłach powietrznych Afganistanu pełnią służbę 44 śmigłowce Mi-17, a oprócz tego kolejnych 28 znajduje się na wyposażeniu Skrzydła Zadań Specjalnych zajmującego się m.in. wspieraniem operacji specjalnych sił zbrojnych Afganistanu i państw wspierających rząd w Kabulu oraz walką z przestępczością narkotykową. Planowane jest ich stopniowe zastępowanie śmigłowcami Blackhawk, jednakże ze względu na żywotność, własności lotne sprzyjające działaniom w rejonach górskich w terenie górskim i duże możliwości transportowe rosyjskiej konstrukcji (zarówno związane z masą jak i rozmiarami ładunku) nie oznacza to ich całkowitego wycofania, a jedynie stopniową redukcję ich stanu (do 18 maszyn w 2021 r. i docelowo 12 rok później).
anakonda
jurgen - wzl 1 pilnuje koryta z budzetu i nic nie robi bo po co skoro rolnik z robotnikiem zaplaci!!!
Gts
Jak Afganistan bedzie chcial jakies muzeum, pomnik albo lawke multimedialna, to wtedy sie zglosimy, spokojnie.
Zbigniew
Mamy zakłady w Łodzi na Lublinku, ale widać odstąpiono od dedykowania ich śmigłowcom. W tych zakładach miałem praktyki szkolne gdy wykonywały remonty kapitalne M-ek - wojskowych motocykli, czyżby powracali do opieki nad antykami?
adrian
a gdzie sa polskie zakłady?????
jurgen
co robi kierownictwo WZL 1 ? Śpi ? Słowacy to robią a WZL 1 trzeba na tacy przynieść zamówienia ? Jest właśnie przetarg na remont bułgarskich Mi - złozył WZL 1 ofertę ?
Bob
A dlaczego nie w Łodzi? Kontyngent Słowacki w Afganistanie to jakieś 100 osób a nasz..... Czyli ktoś nie umiał upomnieć się o swoje/nasze znowu. To już nie jest wstyd tylko sabotaż a za to powinno się dochodzić utraconych przychodów naszych zakładów.