Reklama
  • WIADOMOŚCI

Na Air Fair 2013 nie zabrakło nowości. Relacja z VII edycji wystawy lotniczej

Na trwające w dniach 17-18 maja targi Air Fair w Bydgoszczy przybyło 60. wystawców z kraju i zagranicy. Pojawiło się kilka interesujących nowości.

  • fot. M.Szopa
    fot. M.Szopa
  • fot. M. Szopa
    fot. M. Szopa
  • fot. M. Szopa
    fot. M. Szopa


Na targach pojawiły się dwie spośród trzech korporacji oferujących Polsce samolot zaawansowanego treningu AJT - BAE (Hawk) i Lockheed Martin (T-50). Z oferentów w przetargu na dostawę śmigłowców wielozadaniowych dla Wojska Polskiego obecny był jedynie Sikorski (Blackhawk). Maszyna z mieleckiej fabryki jako jedyna na całych targach lotniczych przeprowadziła pokaz dynamiczny w powietrzu.

Więcej: Bydgoskie WZL-2 będą serwisować F-16

Spośród nowości prezentowanych podczas Air Fair wymienić można m.in. system komunikacji pokładowej VIS JAŚMIN, który jest komponentem wersji pokładowej systemu JAŚMIN i stanowi węzeł teleinformatyczny. Przedstawione rozwiązanie jest wielofunkcyjną platformę sprzętową i programową zapewniającą nie tylko komunikację ale i inne usługi, które umożliwiają wymianę danych między pojazdami naziemnymi, nawodnymi, okrętami podwodnymi i obiektami latającymi. VIS w połączeniu z Systemem Wspomagania Dowodzenia C3IS Jaśmin tworzy system Battle Managment System (BMS).



Zakłady Mechaniczne Tarnów prezentowały wielolufowe karabiny maszynowe WKLM - w wersji do obsługi ręcznej, z drzwi śmigłowca, ale także w zasobniku, mogącym być podwieszany pod pylonem śmigłowca.

ITWL zaprezentował system latającego laboratorium powstałego na bazie komercyjnego lekkiego samolotu SONEX. Laboratorium już w tej chwili działa i przynosi zyski. W czerwcu ma testować np. sprzęt na zlecenie Centrum Kosmicznego.

Więcej: Bydgoskie WZL-2 będą serwisować F-16

Ciekawy był też białoruski bezzałogowiec zwiadowczy GRIF-K prezentowany na stoisku Zakładów Remontowych 558. Firmy zza wschodniej granicy były reprezentowane także na innych stanowiskach. Ural Optical & Mechanical Plant zaprezentował głowice optroniczne służące do śledzenia w termowizji z laserowym dalmierzem: 13S (dla MiG-29 i OEPS-27 (dla Su-27).



Ukranboronpron oferował m.in. przedłużenie resursów silników dla samolotów Su-22, Su-27, Su-30 i MiG-29. Z kolei Radionix Ltd prezentował urządzenia radarowe. Modernizacja radaru dla MiG-29 była sugerowana także na stoisku pod nazwą "Współpraca WZL-2 z RSK MiG".

Maciej Szopa

 

 

 
WIDEO: Stado Borsuków w WP | AW149 z polskiej linii | Defence24Week #140
Reklama