Reklama
  • Wiadomości

MSPO 2019: Pancerny Patriot II Czechoslovak Group

Holding przemysłowy Czechoslovak Group A.S. (CSG) to rozwijająca się firma. Nawiązuje ona do chlubnej tradycji przemysłu czechosłowackiego, ale - przede wszystkim - podąża w zupełnie nowych kierunkach, zgodnych z współczesnymi wymaganiami sił zbrojnych wielu krajów.

Fot. Marta Rachwalska/Defence24.pl
Fot. Marta Rachwalska/Defence24.pl

W skład CSG wchodzi kilka firm (m.in. dobrze znana Tatra, Excalibur Army, czy MSM Group), które w 2018 roku wygenerowały obroty w wysokości 25 mld koron czeskich. Obecnie holding zatrudnia ponad 8200 pracowników i liczba ta stale rośnie.

Obszar zainteresowań CSG to, przede wszystkim, przemysł maszynowy, samochodowy, kolejowy i - oczywiście - obronny. Portfolio wytwarzanych produktów jest szerokie, od zegarków (PRIM), poprzez samochody ciężarowe (Tatra, Avia), na systemach radiolokacyjnych i nawigacyjnych kończąc.

Ze sprzętu typowo militarnego warte odnotowania są mosty mobilne AM-70 EX, pojazdy do odkażania TMVA DECON-17, czy ratownictwa technicznego TREVA-15. Modernizuje się również starszy sprzęt, otrzymując nowocześniejsze rozwiązania, jak bwp MEXCA, wyrzutnie rakietowe BM-21 MU, RM-70 Vampire 4D i RM-70 M1, czy haubicę samobieżną Dana M2.

Tatra Defence produkuje nowoczesne kołowe transportery opancerzone Pandur II, a MSM Group i ZVS amunicję. Ponadto w skład holdingu wchodzą podmioty zajmujące się serwisowaniem i modernizacją wybranych typów samolotów i śmigłowców.

Na MSPO zobaczyć można silnik TE 2T 1050 do rodziny wozów T-72/T-80. Jest to dwunastocylindrowa, wielopaliwowa jednostka napędowa w układzie V o mocy maksymalnej 1050 KM. Silnik ten ma masę 1060 kg a jego wymiary to 1615 mm długości, 1010 mm szerokości i 949 mm wysokości.

Oferowany jest również szeroki wachlarz amunicji, od strzeleckiej, poprzez tę przeznaczoną dla wozów bojowych (pocisk podkalibrowy do 125 mm armat czołgowych ma prędkość początkową 1785 m/s), a na artyleryjskiej kończąc. W tym ostatnim przypadku mamy do czynienia zarówno z amunicja kalibru 152, jak i 155 mm.

image
Fot. Marta Rachwalska/Defence24.pl

Inna nowość to nowy, uniwersalny w zastosowaniu, opancerzony pojazd taktyczny PATRIOT II z charakterystyczną przednią osłoną, pod którą ukryty jest chłodzony powietrzem wysokoprężny silnik Tatra T3C-928-90 o mocy 300 kW (opcją jest silnik Cummins ISBL o mocy 270 kW). Maksymalna prędkość wozu na drodze utwardzonej to 110 km/h, zasięg działania wynosi do 700 km.

Również od Tatry pochodzi jego podwozie (centralna rura szkieletowa i niezależne wahliwe zawieszone pneumatycznie półosi) zapewniające wysoką mobilność terenową (rozstaw osi 3650 mm) i ładowność (DMC to 17 000 kg). Poziom zapewnianej osłony balistycznej (koncepcja Kitted Hull kabiny) wynosi do IV, a przeciwminowej do III wg STANAG 4569. W wariancie podstawowym pojazd ma dwuosobową załogę i może przewozić sześciu w pełni uzbrojonych i wyposażonych żołnierzy.

image
Fot. Marta Rachwalska/Defence24.pl

Z myślą o polskiej armii proponowana jest modernizacja/modyfikacja 152 mm haubicy samobieżnej Dana. M.in miałaby ona uzyskać zupełnie nową kabinę, w której zastosowano by nowoczesne rozwiązanie deski rozdzielczej, ergonomiczne siedzenia, włazy o większym przekroju, nowy system obserwacji dookólnej z kamerami i oświetlenie (LED). Ponadto była by ona bardziej funkcjonalna w codziennym użytkowaniu dla żołnierzy (wyposażona w wewnętrzną izolację termiczną i przeciwdźwiękową, a kierowca miałby do dyspozycji duże lusterka wsteczne).

image
Fot. Marta Rachwalska/Defence24.pl
WIDEO: "Żelazna Brama 2025" | Intensywne ćwiczenia na poligonie w Orzyszu
Reklama
Reklama