Siły zbrojne
MSPO 2018: Głowice L3 dla śmigłowców, dronów i okrętów

Koncern L3 Technologies zaprezentował na Międzynarodowym Salonie Przemysłu Obronnego w Kielcach ofertę nowoczesnych głowic optoelektronicznych przeznaczonych dla różnego rodzaju statków powietrznych, w tym niewielkich dronów. Rozwiązania produkowane przez L3 są także instalowane na różnego rodzaju jednostkach pływających.
MIĘDZYNARODOWY SALON PRZEMYSŁU OBRONNEGO - SERWIS SPECJALNY DEFENCE24.PL
Na targach MSPO 2018 szczególną uwagę zwracało stoisko firmy L3 WESCAM (z Burlington w stanie Ontario w Kanadzie). Zaprezentowano na nim „w metalu” trzy typy głowic optoelektronicznych różniących się wielkością (a więc i masą), przeznaczeniem oraz rodzajem zastosowanych wewnątrz sensorów optoelektronicznych. Jest to tylko fragment oferty, która liczy kilkanaście różnego rodzaju systemów obserwacyjnych występujących dodatkowo w kilku wersjach (np. w zależności od sensorów dobieranych dla danego klienta).

Głowice produkowane przez WESCAM mogą być stosowane w różnych zastosowaniach, w tym także w systemach kierowania ogniem pojazdów (np. MX-GCS).

Największa prezentowana w Kielcach głowica typu MX-15 (choć nie największa w ofercie L3) jest przeznaczona do prowadzenia działań rozpoznawczych i patrolowych ISR (Intelligence, Surveillance & Reconnaissance) na średnich wysokościach. Może również być używana do wykonywania misji poszukiwawczo ratowniczych SAR. Cały zestaw optyczny waży wraz z podstawą około 22 kilogramy i może zawierać ponad sześć różnych sensorów jednocześnie. Według przedstawicieli L3, zmiany wprowadzone ostatnio w MX-15 pozwoliły na zwiększenie o 20 proc. zasięgu oraz poprawienie rozdzielczości zarówno w odniesieniu do kanału elektrooptycznego (EO) jak i termowizyjnego (IR). W 2018 roku dodano jeszcze takie modyfikacje jak nowy wideotracker AVT (Advanced Video Tracker) czy „kolorowanie” obrazu termowizyjnego (Pseudo-Color IR).

Nieco mniejszą głowicą prezentowaną w Kielcach był system MX-10 przeznaczony do prowadzenia taktycznych działań rozpoznawczych i patrolowych ISR (Intelligence, Surveillance & Reconnaissance) na małych wysokościach i do wykonywania misji poszukiwawczo ratowniczych SAR. Cały zestaw optyczny waży wraz z podstawą około 16,8 kilogramy, ma średnicę 35,6 cm i może podobnie jak w przypadku MX-15 zawierać ponad sześć różnych sensorów jednocześnie.

Najmniejszą głowicą prezentowaną w Kielcach był system MX-8 przeznaczony do prowadzenia taktycznych działań rozpoznawczych i patrolowych ISR na platformach z ograniczeniem masy przenoszonych ładunków (drony, taktyczne aerostaty). Cały zestaw optyczny (z kompletną „elektroniką”) umieszczono wewnątrz głowicy) waży tylko 6,8 kg i ma wysokość mniejszą niż 28 cm, przy zachowaniu wysokich wymagań jeżeli chodzi o jakość otrzymywanego obrazu. Pomimo tej miniaturyzacji wewnątrz systemu znajdują się co najmniej cztery sensory, w tym kamera termowizyjna oraz bezpieczny dla oczu dalmierz lub oświetlacz laserowy. Oznacza to, że nawet tak mały układ optyczny pozwala na naprowadzanie z powietrza systemów uzbrojenia kierowanych laserowo.
Film video otrzymany dzięki głowicy MX-8 zamontowanej na śmigłowcu Bell 206 z wysokości około 300 m.
MIĘDZYNARODOWY SALON PRZEMYSŁU OBRONNEGO - SERWIS SPECJALNY DEFENCE24.PL
CBWP. Realna potrzeba czy kosztowna fanaberia? | Czołgiem!