Przemysł Zbrojeniowy

MSPO 2013: RAK na niemieckim podwoziu

Rak z HSW na podwoziu Marder 1. - fot. J. Sabak
Rak z HSW na podwoziu Marder 1. - fot. J. Sabak

Huta Stalowa Wola zaprezentowała w Kielcach propozycję implementacji modułu wieżowego automatycznego moździerza RAK kalibru 120 mm na podwoziu niemieckiego pojazdu gąsienicowego. 

Poza standardowym wariantem samobieżnego moździerza RAK, na ekspozycji HSW można było obejrzeć też wariant osadzony na podwoziu niemieckiego bojowego wozu piechoty Marder 1. Jak zapewniają przedstawiciele Huty Stalowa Wola, umieszczenie standardowego modułu moździerza RAK na tym pojeździe nie wymagała poważnych modyfikacji. Niezbędna była jedynie instalacji odpowiedniego jarzma wieży w płycie stropowej wozu. 

Prezentowany zestaw to dowód na uniwersalność modułu wieżowego 120mm moździerza RAK, ale też interesująca propozycja dla użytkowników niemieckich pojazdów. Oferta HSW w tym względzie zbiega się zarówno z wycofywaniem pojazdów Marder 1 z pierwszej linii Bundeswehry, jak i rosnącym zapotrzebowaniem na automatyczne moździerze w nowoczesnych siłach zbrojnych. 

 

Komentarze (1)

  1. maniek

    szkoda że nie proponują tego na podwoziu polskiego bwp - np.: BWP-1, BWP-2000, BWP-40. Można by też spróbować odchudzić raka i zamontować go na bardzo lekkim podwoziu 6x6 lub 8x8 Jelcza, albo nawet 4x4 AMZ Żubr